Billigt/dyrt foder

Sv: Billigt/dyrt foder

Mina hundar äter nu royal canin mini (två shih tzu), jag funderar på att byta foder. Anledningen är väl mest för att jag vill ha ett billigare foder.

Men vad tycker ni om maten som är lite billigare, exempelvis doggy? Är det sämre för att det är billigare? Eller är det från hund till hund hur det passar?

Jag har för mig att mina morföräldrar alltid gett sina hundar doggy torrfoder (eller om det bara var doggy burkmat dom blanda i, hm..) och jag tänkte om det alltid funkat för dom så kanske det funkar bra för mina hundar också. Men jag ska prata med dom och höra.

Men vad tycker ni? Någon som ger sina hundar billigare foder, som man kan köpa i matvaruaffärer?

Jag har av samma anlednig som du. Börjat leta ett billigare foder.
Har nu i dagarna börjat ge mina HALLA foder. Vi får se hur det blir. Det är 200kr billigare per säck.
Fick rekomendationer fån hundtjäns de har schäfer uppfödning me. De är bra sa dom

Sv: Billigt/dyrt foder

Det här var lite lurigt - om du börjar lägga till vitaminter/mineraler hoppas jag du också råknar på mängderna så du inte överdoserar eller rubbar balanserna mellan ämnena. Övedosering kan nämligen få icke önskvärda konsekvenser, matt päls, förgiftningar, skelettproblem etc.

Låga vitaminhalter - ja det beror på vad du jämför med, andra dyrare foder eller med de rekommendationer som finns. Sen vissa foder, ja där avviker värdena men man ska också veta att när kontroller gjorts har avvikelserna från deklarerade uppgifter ofta kunnat vara stora - inte minst på (tyvärr) de dyrare fodren.
Det är inte lurigt alls. Magnussons Bland är ett halvfoder och ska blandas med färskt kött + ett bra vitamin/mineralpreparat...och jag anväder tom det som dom rekommenderar.

För övrigt så är inte hunden den enda levande varelse i världen som kan överleva på enbart helfoder/torrfoder.
Jag har utfodrat hundar tidigare helt utan inblandning av torrfoder utan några som helst problem...även från de varit små valpar. Vet man bara vad en hund behöver, så är det inte svårt. Kan man inte enkelt lära sig vad en hund behöver så lär man knappast heller kunna ge mat åt ett människobarn heller. Det som krävs är sunt förnuft och ett ansvar att lära sig vad dom behöver:)

Det är inte svårare att utfodra en hund utan torrfoder, än vad det är att utfodra en människa. Man ska bara veta att dom har olika behov och lära sig den information man behöver. :p

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 163
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 028
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 364
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 015
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈