Billigt/dyrt foder

Sv: Billigt/dyrt foder

Om mina jakthundar, som vintertid körs släde med fungerar utmärkt på doggys professionalfoder. Fina i pälsen, fina i hullet, bygger muskler bra och har inga problem med att orka med allt jobb..

Ja, och jag behöver inte ge mer av doggy än av dyrare foder. Jag måste erkänna att jag själv blev förvånad;) Dessutom är det ett svenskt foder vilket kändes skönt med tanke på foderskandalen i USA som omfattade det dyrafoder tibben fått ända tills vi bytte till standardt för ett par veckor sen.
Men det är nog olika, pedigree som nån i tråden åkte rätt igenom hunden.
Färskfoder är helt klart min favorit men jag har inte praktiskt möjlighet att fodra med det.

Men gjorde de inte en relativt stor test på detta i Sverige för ett par år sedan där svaret var just att det inte var så?

Här i Norge har det gjorts en undersökning, under 2005, som fortfarande används eftersom produkterna inte har förändrats i differensen mot varandra. Det var Forbukerrådet som lade den ut för allmänheten efter att danska forskare tagit sig ann den.

Det testades 14 st foder. 11 av dem säljs via veterinär och/eller djurbutik, medan 3 av dem säljs i vanliga butiker. Det visar faktiskt att det inte stämmer med att med ett billigare foder så måste du fodra mer. Prisskillnaden är mycket högre med ett dyrare foder. Det skiljer ca 4000kr/år.

KL
Jag har gett min hund doggy och det fungerade inte alls. Sen de foder som säljs i mataffären, vissa borde de inte ens få sälja tycker jag. Innehåller ju knappt några näringsämnen. En jag känner jag ett foder från mataffär till sin valp ( valpfoder då alltså) Hon bytte från royal till detta och hunden rasade direkt i vikt. Blev mycket smal på det fodret och veterinären sa rakt ut att det är skam att det ens får säljas ett sådant foder. Jag personligen tittar mer på innehåller än priset sen får det kosta vad det vill.

Sant.

I slutändan är det ju på ren individnivå.

Detsamma gäller det norska testet, dock är det en ganska bra markering eftersom testet här i Norge visar att priset förhållande till mängden på utfodringen jag behöver ge min hund. Och det skiljer alltså 4000 norska kronor från ex. Royal och LABB (som anses som "billighetsfoder" här).

Sedan när allt kommer ann är det som sagt igen, individen skall passa på fodret.

Mina hundar funkar inte på enbert Doggy då måste jag tillsätta en jäkla massa kött.
Mina hundar får nu vintertid kött och Royal men jag behöver inte basa upp fodret med jätte mycket kött vilket jag hade behövt med Doggy.
Pälsen gav inte den lyster och efterfrågan som jag är ute efter och när hundarna är ute och jobbar lågdistans på 3 mil så räcker inte deta tyvär.

Jag förstår att dina hundar ockdå arbetar funkar doggy på dina så är de bra men de gör de inte på mina hundar,

Dyrt är dessutom beroende på vad man jämför med :D

Håller helt och hållet med att det går att spara pengar på hundfoder.
Hoppas du finner ett bra OCH "billigt" foder - det finns!

*KL*

Jag utgår från hur avföringen o pälsen är på hunden. Den visar i stort sett hur bra/dåligt hunden tar upp märingen i maten.

Sen beror det på vad hunden används till oxå. Om en sällskapshund är bra i magen av tex doggy så skulle jag inte tveka att använda det. Men har jag en hund som jag jobbar med så är energi halten viktig för att hunden ska orka. En utställningshund måste vara fin i pälsen annars är det dödsfött att försöka få resultat i ringen hur fin exteriört hunden är.

En hund jag haft kunde jag ge vad "skit" som helst o den fungerade men en annan funkade enbart på dyrt foder.
Man måste utgå från hunden. Bajs ska vara korvar (som man ska kunna plocka upp med fingrarna utan att bli kladdig) o vara mörkt brunt. Annan koncistens eller färg är fel alltså kan den inte ta upp näring som den ska.

*Delvis KL*

Jag tycker det är lite fascinerande att man ofta är mer noga med vad djuren äter än med vad man själv och ens barn äter! Därmed inte sagt att man inte ska se till att djuren får bra mat som de fungerar på, men ibland tenderar det nog att gå till överdrift. Som det här med hur bajset ska se ut, absolut att det inte ska vara löst, då är det något som inte stämmer. Men nog kan bajset vara krämigt, och lite ljusare ibland utan att det är hela världen. Det är mitt bajs i alla fall! Extra intressant är det med vissa hundmänniskor som flänger runt mycket på tävlingar och utställningar och då har barnen med sig. Då blir det gärna snabbmat på vägen och barnens bajs går antagligen inte att plocka med fingrarna utan att bli kladdig efteråt! Samtidigt ratat vederbörande om hur viktigt det är med ett bra kvalitetsfoder till hunden!

Själv ger jag detta till Nemi http://www.doggy.se/sv/hund/produkter/doggy/proextraaktiv/ , det kostar 379:- där jag köper det, och för henne fungerar det bra. Hon är fin i älsen och fin i hullet. hon bajsar inte löst, men ibland är det lite krämigt. Hon bajsar normala mängder, och det är inte fluffigt. Innan fick hon Orijen, och visst, då var bajset ännu bättre. Men när arbetslöshet drabbade familjen och vi får äta billigare, sämre mat kändes det inte motiverbart att ge henne ett foder som kostade dubbelt så mycket.

Olika hundar fungerar på olika saker.
Jag gav min nuvarande hund BARF kost de första två åren, vilket funkade sisådär. Pga olika skäl gick jag över till färskfoder, vilket fungerade sisådär. testade olika torrfoder, vilket funkade sisådär...några lite bättre och några lite sämre, men ingen helt bra enligt mina normer. Magnussons Meat & Bisquit är det enda torrfoderet som funkade nästan klockrent...förutom att hon gick upp i vikt av det (trots halv ranson) och hon är en smart dam som inte vill äta endast torrfoder.

Numera ger jag det jag tycker är bäst för både mig och hunden...och som fungerar allra, allra bäst. Magnussons Blanda + färskt kött + vitaminer/mineraler. Enkelt för mig och gott och väldigt bra för hunden:)

ps: innan någon kommenterar att hon får bakat vete...hunden får bättre päls, mage, ögon, öron och mående av vete till skillnad från ris (vilket jag kokade förut). Alltså är vete bättre för henne än annan typ av spannmål.

Vad gäller dom billigare fodren som t ex Doggy så är det bra foder för många hundar. Vete är billigare än ris, vilket sänker kostnaden. Det enda jag kan anmärka på, är att det är låga vitaminhalter i dom billiga.

När vår kille var valp gick han på Royals giant-valpfoder och juniorfoder var han otroligt dålig i magen och matt päls.
Så vi bytte till Friskies vitality och efter det mår han prima!
Magen mår bra och pälsen är glansig och fin.

Allmän knapp

Alltså, visst, ge det foder man vill. Anledningen till att bla icas och diverse andra "inte är bra" är för att det innehåller mycke spannmål och ofta onaturliga mängder salt och andra "onödiga" ämnen i.

Att hunden kanske fungerar bra på det är en annan femma.

Det handlar ju främst o att hitta ett foder som passar hunden och ägaren.
Jag ger inte gärna mina spannmål, så även om dom hade fungerat prickfritt på ex pedigree så ger jag mycke hellre färskfoder. ( som dom fö äter idag )

Det betyder inte per automatik att jag tycker att dom som ger billigare foder inte unnar sin hund det bästa.
Det är ju förhoppningsvis det bästa för dem?

Gah, jag är så sjukt trött på den eviga foderdiskussionen.

Japp, oerhört individuellt. Nu har min hund bara egentligen ätit "dyra" foder, men han fungerar jättebra på royal canin. Bytte ett tag till hills men då blev han så dålig att han spydde varje dag och bajset var i princip flytande. Fick gå över på dietfoder då jag trodde att han hade fått någon allergi/magkatarr/magsjuka.
Gick på dietfodret tills den 12 kgssäcken var slut och provade igen med hills. samma sak.
Så nu har jag gått tillbaka till royal canin och det ser han jättefin ut på.

Har en kompis som körde hills på alla sina hundar, men den ena blev så hiskeligt tjock. Provade light-fodret men det blev han dålig av. Så hon övergick till Doggy åt honom och på honom var det det bästa fodret.

Så dyrt är inte alltid bäst.

Javisst är det oerhört individuellt, min hund går på Hills W/D (har haft problem med vikten efter kastrering) och det fungerar mycket bra. Visst är det dyrt, men å andra sidan varför byta när det funkar? Har själv prövat de flesta foder Royal, Doggy osv.. Så länge hunden mår bra, är pigg och har glans i päls ja ni vet själv.. Man får pröva sig fram ;)

När jag var och hämtade min valp så åt hon doggy men efter ett tag så nästan matvägra hon. Då bytte jag till Pedigree men det fungerade dåligt. Nu har jag Eukanuba och det fungerar än så länge bra! :)

KL
Sen de foder som säljs i mataffären, vissa borde de inte ens få sälja tycker jag. Innehåller ju knappt några näringsämnen. En jag känner jag ett foder från mataffär till sin valp ( valpfoder då alltså) Hon bytte från royal till detta och hunden rasade direkt i vikt. Blev mycket smal på det fodret och veterinären sa rakt ut att det är skam att det ens får säljas ett sådant foder. Jag personligen tittar mer på innehåller än priset sen får det kosta vad det vill.
1) Vad menar du när du säger att de inte innehåller några näringsämnen? DVS vilka ämnen är det du saknar?
2)Om hunden belv mycket smal - vad det samma energiinnehåll i fodren eller glömde ägaren justera givan efter energekoncentration?
3) När du tittar på innehållet - vad är det du tittar på?

(Ställer frågorna därför att jag fungerar lite så själv men inte känner igen dina slutsatser)

Olika hundar fungerar på olika saker.

Numera ger jag det jag tycker är bäst för både mig och hunden...och som fungerar allra, allra bäst. Magnussons Blanda + färskt kött + vitaminer/mineraler. Enkelt för mig och gott och väldigt bra för hunden:)

Vad gäller dom billigare fodren som t ex Doggy så är det bra foder för många hundar. Vete är billigare än ris, vilket sänker kostnaden. Det enda jag kan anmärka på, är att det är låga vitaminhalter i dom billiga.

Det här var lite lurigt - om du börjar lägga till vitaminter/mineraler hoppas jag du också råknar på mängderna så du inte överdoserar eller rubbar balanserna mellan ämnena. Övedosering kan nämligen få icke önskvärda konsekvenser, matt päls, förgiftningar, skelettproblem etc.

Låga vitaminhalter - ja det beror på vad du jämför med, andra dyrare foder eller med de rekommendationer som finns. Sen vissa foder, ja där avviker värdena men man ska också veta att när kontroller gjorts har avvikelserna från deklarerade uppgifter ofta kunnat vara stora - inte minst på (tyvärr) de dyrare fodren.

jag har själv inte provat doggy men min lärare som är veterinär säger att det är ett bra foder, bäst av de ''billigare''. Om man inte tränar speciellt hårt med sina hundar så tror jag att doggy är ett bra basfoder :) Jag har nu bytt från royal till pro plan eftersom royal inte funkade på min hund. Pro plan säger dom är det bästa fordet och det kostar ungefär en 100 mer än royal men det räcker nästan dubbelt så mycket så det blir iallafall billigare i längden.:)

lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 163
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 028
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 364
Senast: calm
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 015
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka