Billigaste protein fodermedlet?

Sv: Billigaste protein fodermedlet?

Klart billigare än sammansatta proteinfoder, ja.

Men kolla även på rapskaka!
Det är ju en "ren" restprodukt som inte borde kosta så mycket.
Kollade upp det för några år sedan, men minns inte...

Linfrökaka är rätt billigt. Köpte 20 kg säckar fö r174 kr/styck. Innehållet är ca 12-14 Mj/kg och runt 250 g smrp. :)

lusern är väl inte så dyrt? soja importeras så det gillar vi inte (läste jag i en tidning :P)

Klart billigare än sammansatta proteinfoder, ja.

Men kolla även på rapskaka!
Det är ju en "ren" restprodukt som inte borde kosta så mycket.
Kollade upp det för några år sedan, men minns inte...

Rapskaka brukar vara svårt att få hästar att äta:crazy:

hmm.. vad kostar soja då? jag köper 25 kilos lusern för 200 kronor, tycker det är väldigt billigt?

Jag tror att det kostade 6:-/kg när jag köpte för ett par år sedan, men då är det ju mycket högre näringsvärde i, så priset per gram protein blir ju betydligt lägre.

Lusernet kostar 114:-/kg smbrp, sojan 16:-...

jag gav 167:- för 25 kg soja sist. Tänk också på att man oftast få ge betydligt mer av lusern = fler säckar/mån = högre kostnad totalt

För mycket mj (och annat) i lucernen, jag vill ha så koncentrerat "rent" protein som möjligt.

Jag tycker att det är svårt att jämföra soja och lusern. Det är ju två helt olika foder. Lusern är ett grovfoder som har andra fördelar förutom att det innehåller en hel del proteiner. Det innehåller mkt kalk och bra fibrer och är bra för mage och tarmar. Dessutom innehåller det inte så mkt energi och då energi som är mest från fibrer.

Soja är ett bra foder men ett koncentrat.

Jag ger båda två till mina hästar.

Den enda nackdelen jag ser med lusern är priset.

Jag tycker att det är svårt att jämföra soja och lusern. Det är ju två helt olika foder. Lusern är ett grovfoder som har andra fördelar förutom att det innehåller en hel del proteiner. Det innehåller mkt kalk och bra fibrer och är bra för mage och tarmar. Dessutom innehåller det inte så mkt energi och då energi som är mest från fibrer.

Soja är ett bra foder men ett koncentrat.

Jag ger båda två till mina hästar.

Den enda nackdelen jag ser med lusern är priset.

Precis, lucern är inte ett proteinfodermedel för mig.... det är koncentrat i olika form jag är ute efter.

Soja ser jag som mest prisvärt och enklast att få tag i. Kollade snabbt i veckan på lantmännen efter potatismjöl eller liknande men det fanns inte. Det är ju också proteinkoncentrat och vad jag vet kan man ge det till hästar?

Sen finns ju Krafft Protein med 330 g smpr/kg men jag antar att priset är högre än soja? Annars har de väl rätt lika värden (fast KF innehåller väl mer 'extrasaker' också).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10