billigaste hingsten?

jassica

Trådstartare
En vän till mig har en fölmärr efter mack the knife, hon är 13 i år. Han vill inte längre ha henne kvar, och har frågat om jag vill ha henne. Jag är lite sugen på att ta ett föl, mest för skojs skull. Jag undrar vilken hingst som är billigast? Jag har varken råd eller lust att lägga ut 30.000 eller mer på ett föl, inte i dagsläget.

Givetvis finns budget för vetrinär och stuteriavgift mm!

Sv: billigaste hingsten?

Å här har vi svaret på varför d kryllar av trav hästar som ingen vill ha...

Varför avla på ett värdelöst sto med den billigaste skit hingsten som finns?
BAra för att du är sugen på ett föl...är d det som kallas för avelsmål?

Kan man inte tänka längre än att det kan va skoj med ett föl!! :crazy:

Det finns en tråd längre ner med prisvärda hingstar under 15.000.

Vad har stoet gjort på banan? Vad har hon för moderstam? Vad har hennes avkommor / syskons avkommor gjort? Finns det någon anledning att sätta henne i avel? Bra fölmärrar kan man få nästan gratis. Vill du ta ett föl, bättre att satsa på en sådan i så fall. Det är svårt att sälja travhästar idag, så jag skulle nog inte avla på en märr som inte visat något av avelsvärde själv... Även om man säger att man ska ha kvar och träna avkomman själv kan man alltid hamna i ett läge där man behöver sälja.

OJ du måste vara väldigt travkunnig som bara efter att fått veta märrens ålder och pappan, så vet du direkt att det är en skitkass märr. Skulle finnas fler travkunniga som du:bump:

Precis har inte märren bra stam eller bra avkommor, så tänker jag givetvis välja en annan märr. Ägaren nämde för ett tag sedan, att han hade en märr jag kunde ta om jag vela, men jag har inte jaft tid att kolla upp mera info om henne, men vi ska träffas i helgen så får vi se vad som händer.

Även om det hade varit toppstam på modern, och fadern så kan ajg ju ändå komma till ett tillfälle då jag måste sälja, så det spelar inte någon roll vad det är för stam så, givetvis är det ju mer lättsålt med attraktiv stam.

Ta och kolla upp henne. Som sagt, det är svårt att få betalt för hästar över huvud taget just nu och med en billig hingst blir det ännu svårare. Mack The Knife är ju också väldigt gammal stam, men han har dock lämnat några fina som morfar...

Jag skulle kanske sikta in mig på en helt ny hingst med nymodig stam alternativt en som man vet kan vara lite intressant på marknaden, till exempel Tap In (han har dock förmågan att lämna knepiga ponny hästar ibland så stoet får inte vara för litet). Men kolla upp stoet först, att bara avla för avlandets skull gör bara att det kommer fler oönskade hästar, ovanstående har en poäng där faktiskt.

OJ du måste vara väldigt travkunnig som bara efter att fått veta märrens ålder och pappan, så vet du direkt att det är en skitkass märr. Skulle finnas fler travkunniga som du:bump:

Du behöver inte va proffessor inom travet för att fatta att en kasst stammad avelssto som skänks bort som 13-åring inte varit diplom sto i aveln precis...

Men ok, innan jag dömmer.

-Vad har stoet för moder stam?

-Vad har hon för egna meriter?

-Vad har avkommorna gjort?

D kanske låter hårt d jag säger men va fan. Du får ett (vad jag misstänker) kasst avels sto gratis å nu undrar du vilken hingst som är billigast för du vill ha ett föl. Kan du inte fatta att man reagerar då?

Ska du ha hästen till...vad?
Du nämner inget om att kompensera stoets brister lr nåt utan du bara undrar hur du på billigaste sätt ska få ett föl å med tanke på de problem som travet har med hästar som kommit till tack vare såna som dig (inget illa ment) så blir jag så trött.
Hade vi skött vår hund avel på d viset hade vi ju gjort rasen en tjänt. Not!

Tap in på Macken låter ju som en liten trevlig lättsåld kelgris.;)

Oavsett om han kan lämna puckon är det inte särskilt svårsålt med Tap In, vet jag av egen erfarenhet:grin:

Man behöver inte gå åt så hårt, tjejen undrade och man behöver inte idiotförklara folk för att de skriver och undrar nåt på ett forum, ändra tonen nästa gång.
Jag förstår vad du menade i ditt första inlägg men man behöver inte vara så otrevlig i ett enkelt inlägg:angel:

Jag instämmer faktiskt till fullo. Det är så många som avlar utan någon som helst plan eller målsättning och som inte ens vet att det finns avelsmål för rasen. Nej, det krävs mycket eftertanke för att hålla på med avel och om man har en ekonomi som säger att man måste ha det absolut billigaste så är det faktiskt bättre att hoppa över projektet.

Har tänkt till, och betäcker inte denna säsong, utan väntar tills nästa då jag har sparat undan pengar, och satsar på någon av de attraktivare hingstarna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 872
Senast: Och_Aye
·
Relationer Varning, wall of text. Det är inte ofta jag frågar buke om råd om allvarligare saker, men jag vet varken ut eller in just nu. Har inte...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
22 046
Senast: mandalaki
·
Hästmänniskan Jag har ett problem. Jag har idag två hästar, en som är min egen och en som jag har på foder. Min är en islandshäst som gått femgång och...
Svar
12
· Visningar
1 683
Senast: whattodo
·
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 883
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka