Billigare stallhyra för shettis?

R

Real_Life

Vad tycker ni?
Om man har en liten ponny, tex shettis, welsh mountain eller litet russ
Ska man få betala mindre för den då än för andra hästar, om stallet är lösdrift eller ev. stall på natten?
Med tanke på att den äter mycket mindre och så :p
Var bara en tanke jag fick, vill höra lite åsikter

ja, det är inte ovanligt att man får betala mindre genom att man tex får en mindre box och ger mindre foder.

Det beror ju på om man har mat & så som ingår i stallhyran, men jag betalar själv bara för boxen & boxen är gjort för en stor häst så jag betala lika mycket som om jag skulle ha stor pålle.

Om jag hade stått i ett stall inkl. foder hade jag nog tyckt att jag borde få det lite billigare...en shettis äter ju inte ens en bråkdel av vad en stor häst gör.

Köpte honom först som sällskap,men sen provade jag ställa ut honom och det gick bra....nu ska jag försöka få honom godkänd i avel....å så ska han köras in...kanske blir att tävla körning el. låna ut honom till travet....vem vet!?!

Du då?

Ok :)
Har ingen
Men skulle vilja ha, först till trav ett år (sen också men inte med mig som kusk)
Sen hitta på annat skoj som agility, körning och så :)

Jag har två shettisar i mitt stall. De betalar hälften av vad ponnyerna/hästarna betalar.

Jag har inackorderingar i mitt stall. Har nyss haft en liten shettis här. Eftersom shettisen stod i stor box så fick dom betala lika mycket som om dom hade en stor häst. Men då ingår bara in- och utsläpp och 4 ggr fodringar i kallhyran. Mat och sådant köper hästägaren in själva. Därför fick dom betala lika mycket. Men jag hade ett erbjudande att shettisen skulle få stå i en mindre box som jag hade när vi ägde ett russ. Men det tyckte dom var för liten box åt shettisen. Då hade jag tänkt gå ner 200 kr i månaden. Jag tar 600 kr i månaden normalt. Men hade mat ingått så hade jag givetvis sänkt kostnaden för hästägaren.
Så ja, visst om dom står i lösdrift och mat ingår så måste det givetvis vara billigare för en shettis än en typ fjording eller halvblod.

Anledningen till att just våra shettisar får stå på halva kallhyran är att vi har gjort två shettis boxar av en stor box. Innan stod den ena shettisen i stor box och då betalade ägaren full kallhyra.

Det skulle väl vara för att den äter mindre då.
Men arbetsbördan är ju lika stor fast den är liten. För den skiter ju, och den ska ju ut/in från hagen, ha sin mat osv.

Tycker nog att alla hästar skall betala samma hyra under förutsättning att de har lika stora box som alla andra i stallet. Har man däremot någon eller några boxar som ingen stor häst får plats i är det helt ok med lägre hyra. :D

Men samtidigt så kan ju stallägaren resonera som så att de största hästarna har de största boxarna.
Har faktiskt inte hört talas om ngt stall som tar betalat i boxhyra per m2.

Möjligtvis "liten box" en viss summa, och "stor box" en annan.

Jag vet ett stall som tar betalt per m2 !

När jag hade småponnyer så bodde de i samma box, samma pris på kallhyran - sen betalade vi fodret separat.

Alla betalar samma i mitt stall. (ett pris ute ohc ett högre pris inne)
Fodret ingår så egentligen så kanske jag med jättehästen skulle betla mer än B-ponnyn.....

Om jag ägde stall skulle det kännas "brutalt" att ta betalt för m2. :crazy:
Men varför inte, stallägaren har ju ett system den tycker fungerar.

jag hade min häst i ett stall där stallhyran basreades på hur mycket hästen åt, sen spelade inte storleken någon roll i bedömningen. Dock äter ju ponnyer ofta mindre än stora hästar.
De delade in upp till 9 kg hö 2 kg havre, mellan 9-12 kg hö 2-5 kg havre och över 12 kg hö 5 kg havre. Är inte hundra säker på gränserna men nåt i den stilen.

Psst - stort reportage om det stallet i Ridsport Special senaste numret....

Man kan få allt enligt sína speciella önskemål :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 716
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama