Billigare stallhyra för ponny?

Thrillie

Trådstartare
Jag undrar hur ni har det i era stall, blir stallhyran billigare för en ponny än en häst?
Blir det mycket billigare med A-ponny och bara lite billigare med D-ponny?
Är det isåfall speciella boxar för ponnyer?
Ingår foder i hyran så kanske det brukar sänkas om man har ponny?

Ja, berätta hur ni har det! :)

Sv: Billigare stallhyra för ponny?

Där jag har hästen nu är det ingen prisskillnad.

Vissa ställen har billigare för ponny än häst men det verkar vara tämligen sällan iaf häromkring.
När det är billigare för ponny brukar man även vara förvisad till en liten ponnybox.
Här skiljer man inte på A eller D ponny utan bara ponny eller häst.

Om fodret ingår i hyran torde det vara lite billigare för en ponny då de i regel äter mindre än en stor häst.

Just nu står det bara storhästar i stallet men skulle någon komma dit med en ponny så skulle stallhyran inte kosta mindre för det.
Helt enkelt av den anledning att alla boxar är i princip lika stora och ponnyn i fråga då tar upp lika mycket plats som en storhäst. Nu utgår jag utifrån att det är kallhyra som gäller och inget foder ingår.

Våra ponnyboxar är billigare än storboxarna, 200 tror jag det skiljer. Däremot gör man ingen skillnad på maten då många av ponnisarna är tävlingsponny kategori D och således äter i princip lika mycket som hobbyhästarna som nästan utan undantag får lite begränsat pga. övervikt. dom som har mindre ponnyer och tycker foderkostnaden är orättvis har eget foder.

Intressant att läsa hur ni har det. Jag tänkte också på det att om man bara har en storlek på boxar så tar ju en ponny upp lika mycket plats så då är det klart att det ska kosta lika.
I ett stall där foder ingår så är det ju, som ni säger, svårt att säka hyran för t.ex en D-ponny då många äter lika mycket eller ibland till och med mer än en liten storhäst.
Jag står i ett stall där bara stora hästar står så jag vet inte hur de gör med ev. ponnyer.

Där jag står ingår foder och strö. Det finns olika prisintervall, billigast för a-ponny, 200 dyrare för b-ponny, sen finns det ett pris för c- och d-ponny, och ett pris för storhäst.

ingår det foder för er? för egentligen så borde det ju annars vara samma kostnad även om boxen är mindre så är den ju inte är mindre i förhållande till ponnyn, förstår ni hur jag menar.
den tar ju inte mindre tid för alla sysslor man utför.

Ingen skillnad alls. Jag hyrde enbart ut box/hage/vindskydd. På gården fanns n ridbana. All mat och övriga kostnader ingick inte. Skötsel/utfodring delade vi lika på men jag hade huvdansvaret. Hyr inte ut längre, Hyrde ut till en tjej med en stor och en liten häst. Hon envisades länge med att det va fånigt av mej att ta samma betalning för två så olika hästar. Men jag hyrde ut boxen. Och den ytan blev upptagen vare sej hästen va mini eller inte.

ingår det foder för er? för egentligen så borde det ju annars vara samma kostnad även om boxen är mindre så är den ju inte är mindre i förhållande till ponnyn, förstår ni hur jag menar.

Fri tillgång till hö o halm,lösdrift,.

då kan jag förstå att det blir billigare för ponny då dom äter lite mindre. är ju inte rätt att ta lika mycket för en storhäst som för en shettis tex om det ingår foder.

då kan jag förstå att det blir billigare för ponny då dom äter lite mindre. är ju inte rätt att ta lika mycket för en storhäst som för en shettis tex om det ingår foder.

Dessutom är storhästarna inne på box också så det krävs personal på morgonen´och kvällen.

Dock blir det ganska stor skillnad i hagen om det är en ponny på 250-350kg i hagen eller en stor häst på 600-700kg...

Den stora hästen trampar sönder betydligt mer och då behöver hagen prepareras mer.
Om man även har bete behöver många stora hästar ett gödslat bete som inte en ponny behöver så visst är det skillnad i slitage på stor eller liten häst.

Det kostar mer att hålla hagarna i schack, det kostar att gödsla betet osv för att det ska vara bra för de stora hästarna.
Så det vore ju inte helt galet att det kostar lite mer för stora hästar...

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 234
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.