Billigare sand och mat?

aemaria

Trådstartare
Kan man komma billigare undan när det gäller kattfoder och sand? I dagsläget köper jag storpack av bägge i djuraffär (Everclean sand och Royal canin mat). Går det överhuvudtaget att få tag i billigare via grossist el liknande? Var handlar ni mat o sand?

//aemaria

Sv: Billigare sand och mat?

Royal Canin och EverClean säljs till standardpriser i princip överallt så jag tvivlar på att du kan finna de märkena billigare. Däremot finns det ju sand som är billigare än EC men som fortfarande är bra tex. TidyCats och Pussi. Måste faktiskt säga att Pussi är den klumpande sand som funkar allra bäst hemma hos mig. Köper 10 kg för 79,90:- på Willy's. Använde EC för en herrans massa år sedan men tyckte inte riktigt att det var värt pengarna.

Ok, man kanske skulle testa Pussi. Jag gillar EC eftersom det blir totalt luktfritt. Är Pussi bra även luktmässigt?

//aemaria

Pussi är oparfymerat (toppen för mig som är astmatiker) så lukten beror på katten och vad den äter. Det som kommer ut mina katter luktar inte oavsett vilken sand jag använder. Just nu kör jag på pellets till kattungen och kristaller till mamma katt (Pussi var slut när jag handlade) och det luktar inte.

TidyCats måste jag slå ett slag för. Jag har fyra katter och har använt EC en stund, men tyckte det gick åt så mycket m.m. Provade TidyCats och jag vart positivt överaskad. Den klumpar ihop sig bra, är dryg och luktar liiite gott också :)

Angående sand så köper jag det billigaste som finns i butiken som är klumpbildande, och är nöjd med det. Luktar aldrig så mycket, förutom kellingbajs som stinker innan det är nergrävt.. :D
Tycker inte det är värt att betala mer för sand.

Vi använder nån sorts pellets Toa-Lätt tror jag att det heter, köper det säckvis i den likala djuraffären och det är lukt-/dammfritt, och otroligt drykt. Det som är så bra med detta är att det går att spola ner i toaletten utan problem då det är gjort av återvunnet papper som löser upp sej precis som vanligt toa papper. :bow: Detta är billigt, och miljövänligt och inte minst praktiskt.

Använder Pussi och tycker det är super. Klumpar bra, luktar inte och dammar inte så mycket.

Vi har eldningspellets i kattlådorna, fungerar skitbra! Inget att bära hem utan bara att ta in ur pelletsförrådet. tar hem med lastbil som blåses in i förrådet, inga lyft etc. Det luktar inget om lådorna och nerkissade pelletsar blir spån, lätt att sålla bort.

Burkmat köper vi på DollarStore, 3 för en tia. Brukar köpa 2 flak åt gången dvs 2 x 24 st för 160 kr.Finns i 4 smaker bitar i sås eller gelé och våra katter älskar det. Torrfoder Bästis tar vi hem ihop med hundmaten från Hallafoder. Ca 200 kr för 10 kg om vi säljer till kund.

Nu har vi vanliga, robusta bondkatter där hankatten 8 år och på sikt kattungen jagar själva så de försörjer sig hyfsat själva. Gammelkattan 18 år är så gott som blind så hon får maten serverad tills hon ska somna in.

jag använder klumpe som finns på ÖoB, den fungerar superbra då man har dåligt med pengar. luktar ingenting och klumpar ^^

Jag har tidigare under långa perioder enbart använt Pussi och tyckt det funkat super. Sedan när jag flyttade till en mindre lägenhet så tyckte jag helt plötsligt att det började lukta bajs överallt. Jag bytte då tillbaks till Everclean som jag använde från början och lukten från lådan försvann. Nu när min hane har flyttat hemifrån (han var fertil och luktade skunk) så tänkte jag prova Pussi igen. Och jag vet inte vad mina katter har för dunderbajs men efter bara en vecka stinker sanden. :crazy:

Nu har jag blandat EC med Pussi så får vi se om lukten försvinner, annars får det bli EC igen för mig. Med uppfödarrabatten blir det ju lite billigare. Pussi klumpar dock verkligen super, mycket bättre än EC till och med så det är synd! Får se om jag börjar barfa igen kanske. ;)

/Erica

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 682
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 802
Senast: Torktumlare
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 850
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar