Billiga sadlar?

S

super mario

Kan egentligen ingenting om western och sadlar men jag undrar om man kan få tag på bra och inte svindyra westernsadlar. Är de på tex
H--ks mm dåliga för hästen?

Sv: Billiga sadlar?

Det finns flera trådar om detta...och ja, de billiga Hööks- och Börjesadlarna gör ingen häst glad, nej:cool:

Jag förstod att de inte var så bra eftersom de är billiga men vad får man egentligen betala för en bra begagnad sadel?

sadlarna från h**ks och b*rjes har tydligen gått sönder och skurit hästar i ryggen..

satsa på en bra begagnad sadel!

Jag hittade en massa trådar om detta- tack! Tänkte inte på att leta:angel: Hur vet man vilket märke man ska ha om man är total nybörjare? Mig skulle man kunna lura på vad som helst begagnat eftersom jag inte vet något.... Det viktigaste för mig är ju att sadeln ligger bra på hästen, att man sitter bra i den och att den ska vara allround.

Man får prova sig fram. En del som säljer kan låta en testa sadlarna men är man helt ny i det bör någon kunnig hjälpa till. Hör efter med din närmsta westernklubb.

Några exempel på märken, vissa lite billigare andra lite dyrare: Simco, Double C, Dakota, Premier, Continental, Circle Y, Crates, Billy Cook, Tex Tan.

simco kan man tex köpa på börjes ju men ändå har dom bara dåliga sadlar, förstår inte det riktigt?.

Jag har en Rocking R reiningsadel som jag är mycke nöjd med :) Det är inte direkt en av de bästa kvalitetssadlarna men inte heller den värsta skiten. Sitter bra på hästen och hyfsat bekväm. Inte superfint läder men ett par snäpp bättre än det där pappersaktiga de använder till de riktigt billiga sadlarna :d haha..
Annars finns det syntetsadlar som ska va hyfsade och de är bra mycket billigare än lädersadlarna. Tyvärr är de inte lika snygga heller....

Simcos sadlar är inte detsamma som "Börjes billiga".:cool:

Word på det Pirajan!

TS: Ett bra tips, som låter lite fel så här, är att köp ALDRIG en sadel utan synlig tillverkare.. OAVSETT pris. Köper du begagnat, studera bommen MKT noga. Känner nämligen till en tös hör i trakterna som försökte sälja med en dåligt skött billighetssadel med en häst för 5000.. den sadeln hade jag inte ens satt på en sågbock. Jag gav henne det fina rådet att elda upp den i stället för att sälja den till någon vars häst skulle få ryggen förstörd.. Hon sålde den på blocket för 6000. Hoppas innerligt att den som köpte den bara ville ha den som prydnad på en gunghäst eller något liknande..

Nä men i katalogen så har väl nästan bara börjes en billig sadel? Hööks har ju oxå dyrare sadlar.

Tack så mycket för svaren! Ska ut o kolla på sadlar o bilda mig en uppfattning!

Nej men alla säger att börjes och hööks western sadlar är skit, många drar alla sadlar över en kam då, vad är det lägsta en sadel borde kosta om det är utav någon kvalité? har hört 5000kr utav en western butik.

Nej men alla säger att börjes och hööks western sadlar är skit, många drar alla sadlar över en kam då, vad är det lägsta en sadel borde kosta om det är utav någon kvalité? har hört 5000kr utav en western butik.

Ja, Börjes och Hööks westernsadlar är sk*t men så säljer dom ANDRAS sadlar och de är av bättre kvalitét. T.ex. Simcos sadlar är inte detsamma som Börjes sadlar även om de säljs via Börjes BL.A....:cool:

5000:- för en begagnad är nog det minsta man får betala för att få en vettig sadel. Visst kan man ha tur och hitta en bra för ett något lägre pris också, men då ska man nog ha verklig tur. Det finns några saker man kan titta efter för att få ett hum om sadeln är av kvalitet eller inte. T.ex. lädrets tjocklek, att sömmen på cantlen (bakvalvet) är handsydd, att stiglädren har blevins buckles och inte "skärpspännen". Har sadeln mycket mönster kan det tyda på att den är av lägre kvalitet, men riktigt dyra sadlar brukar också kunna ha mycket mönster. Svart färg på sadeln kan dölja ett dåligt läder, men som förut, det finns dyra sadlar som är svarta också, fast det är lite ovanligare.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 052
Senast: Rosett
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 937
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Bästa senskydden?