Billiga regntäcke

Sv: Billiga regntäcke

Jag har köpt ett regntäcke nu! :) Ett Shire, ljustblått regntecke, ostoppat, vad tror ni om det?

Ni som har shire regntäcke, är ni nöjda??

Jag har Fortfarande inte fått mitt täcke ännu, fast det är ju visserligen inte ett vintertäcke. Men jag valde det då jag hört mycket positivt om det så jag hoppas givetvis på det bästa. :)

Vad gav du för ditt ofodrade då? Var hittade du det? :)

cactuspower skrev:
Jag har Fortfarande inte fått mitt täcke ännu, fast det är ju visserligen inte ett vintertäcke. Men jag valde det då jag hört mycket positivt om det så jag hoppas givetvis på det bästa. :)

Vad gav du för ditt ofodrade då? Var hittade du det? :)

Jag köpte det i göteborg på My One, det är skit-fint, blått, ej mörkblått utan ngn fin mellanblå, kostade 585 kr, stormbreaker heter det, nyaste modellen. :)

Vilket mäkre köpte du och från var och pris??

Det låter ju bra! :)

Jag har beställt mitt täcke från Ridsportshopen , ett Shires Winter Typhoon Half Combo. Gick på 755:-. Leveransen till Ridsportshopen verkar dock ha blivit försenad och därför har jag ej sett till något täcke ännu :(

Har fått mail om en försening och att täckena nu skulle komma in på lager under v. 39, men detta var ju förra veckan. Nu har jag inte hört något mer :(

Men det verkar bra/ser fint ut:

93vhc1.jpg

Det täcket set fin-fint ut!

Hon i affären sa att shires täcken kan vara för små i sin normala storlek för hästen om han har en stor,bred bog.

Hm... jag får prova i morgon innan jag tar hem honom, för jag vet inte... Jag har ju inte kollat in honom såå noga, ok, han är rätt pampig, men just hur stor i förhållande till vad som är "normalt" för täcket är ju svårt att veta...

Hur mkt stoppning är det i ditt då?

Aha... *gahh* :crazy: Min häst har normalt sett på sina täcken, stl. 145.
Hon är ca 163, grövre halvblod... Har nu införskaffat ett TM Outdoor som lite
"mellantäcke", tror det är typ 280 gr foder i detta??

I Shires täcket är det 400 g foder.

Men hon har ju ett Himalya från Börjes, ett TM och dessa sitter perfekt på henne!
Båda stl. 145. Men Börjes Mac Pro Thermotäcke - dvs. det saknar bogveck dock..
det var ganska tajt på henne i bogen :(

Hoppas verkligen att Shirestäcket passar, annars blir jag besviken...
Det är ju gudskelov Bogveck på detta, så jag hoppas det passar ändå...

Men om det ej passar får du väl skicka tillbax det?

Jag köpte 145, detta har bogväck, o jag tro det passar, han är 164 och rätt så pampig... men annars får jag byta.

Ser man tydligt om det är för litet? Hur mkt får det strama när de böjer sig neråt tex när de äter hö? Inte strama alls eller?? *förvirrad*

Jag såg ut som ett frågetecken när jag handlade i affären idag o frågade om allt ha ha ha...allt ifrån hur man ströar bäst med torv till vilket täcke hon rekomendera :-D

Tja, det blir ju mycket nytt på en gång :D

Det är svårt att förklara hur täcket sitter bra, men ta med kameran till stallet och lägg in någon bild här t.ex. :) om du skulle vara osäker. Eller fråga stallkompisarna ?

Lovis skrev:
Men om det ej passar får du väl skicka tillbax det?

Jag köpte 145, detta har bogväck, o jag tro det passar, han är 164 och rätt så pampig... men annars får jag byta.

Ser man tydligt om det är för litet? Hur mkt får det strama när de böjer sig neråt tex när de äter hö? Inte strama alls eller?? *förvirrad*

Jag såg ut som ett frågetecken när jag handlade i affären idag o frågade om allt ha ha ha...allt ifrån hur man ströar bäst med torv till vilket täcke hon rekomendera :-D
Hej,

Du ser tydligt om täcket är för litet eller har fel passform för just din häst. Stramar det redan när hästen står still skulle jag direkt bli misstänksam.

Lägg ett gammal påslakan under när du provar så kan du lämna tillbaka det om du inte gillar passformen. Det kan ju vara så att det passar men ändå sitter illa. Precis som när man själv provar jeans...

~Ingrid

Tack för tipsen. Jo jag ska lägga ett lakan under när jag provar.

Var det fel av mig o köpa det tunnaste, ofodrade regntäcket? De hade en med liiite stoppning från Shires också?? *tänker*

Så om man har täcke idag, är det bara regntäcke som gäller, dvs utan ngt under? (bor i gbg)

Åk till Flädie. Dom har massor med täcken och BRA pris på Shire, vilka jag tycker är outstanding i den prisklassen och tål att jämföras med dyrare varianter.

Har beställt ett vintertäcke m 400g fyllning, 2000 denier i yttertyg.

Jag måste säga att för mig så finns det bara 1 regntäcke
och det är svenska täckens "OS-täcke med fleecefoder".
Köpte ett till in ponny på en mässa på globen för många år sedan & det var helt oslagbart, blev aldrig blött igenom, lätt & tar liten plats (går att tvätta i vanlig tvättmaskin bl a), omlottknäppning i bogen, så det ger inget skav osv...
När ponnyn såldes skickades täcket med & på mina stora hästar har jag provat regntäcken i flera olika märken... MEN, de håller inte för regn mer än några timmar, alt. de andas inte alt, alt. efter tvätt håller de inte för regn längre & om du impregnerar så andas de inte osv osv... *suck*

Förra hösten när jag köpte en till storhäst & behövde nytt regntäcke så letade jag reda på svenska täckens hemsida & beställde 2 st regntäcken med fleecefoder...
Hästarna har inte varit blöta igenom en dag sedan dess, dessutom torkar täckena snabbare än mina tidigare regntäcken eftersom de är tunnare, så jag kan använda dem flera dagar i rad om det är ihållande regn... :banana:

Nu har tyvärr dessa täcken blivit lite dyrare, mellan 1300-1500kr/st
betalade jag, men det har det varit värt.
Stort pluss är att de t o m lämnar garanti på att täcket håller tätt i 5 år! Hur många andra täckestillverkare gör det?

Gå in där & kolla : www.svenskatacken.se
(reklam iofs, men man skulle ju tipsa om bra regntäcken här)

*ursäkta* trådskaparen, det var ju billiga täcken det skulle handla om, men hittills har inte jag hittat nåt billigt regntäcke som håller i längden... *tyvärr*

HannaZ skrev:
Åk till Flädie. Dom har massor med täcken och BRA pris på Shire, vilka jag tycker är outstanding i den prisklassen och tål att jämföras med dyrare varianter.

Har beställt ett vintertäcke m 400g fyllning, 2000 denier i yttertyg.

Finns en del andra affärer som har bättre pris på Shire täcken än vad Flädie har.
Eko :- tex. har mkt bättre priser på Shire täckena.

Eko i Malmö har iallall inte lika bra sortiment och priserna skiljer inte mycket.

Tror inte att eko kommer att sälja deras 400 g vintertäcke i 2000 denier för under 798 kr vilket är vad det kostar i flädie.

Nä de e sant, detta året är faktiskt sortimentet sämre på Eko i malmö men annars har de varit bra. Visst kan man hitta ett par billiga Shire täcken på Flädie oxå.

Jag har ett Shires regntäcke som jag köpte för 6 år sedan, håller fortfarande tätt trots många tvättar. Tyvärr har fodret börjat gå sönder och det har blivit en lite reva. Har även ett svea täcke med fleecefoder som håller tätt, lite konstig passform dock.

Jezzie skrev:
Jag har ett Shires regntäcke som jag köpte för 6 år sedan, håller fortfarande tätt trots många tvättar. Tyvärr har fodret börjat gå sönder och det har blivit en lite reva. Har även ett svea täcke med fleecefoder som håller tätt, lite konstig passform dock.

Jag köpte ju mitt shire täcke igår, det är fint, men jag tror det är för litet? Jag trodde han hade 145 (hästen kommer hem till mig i morgon) men idag när jag provade det på honom kändes det rätt så litet...Hon i affären sa att täcket kunde vara för litet över bogen, att om hästen är bredbogad/maffig, så måste man ev gå upp en strolek. *svårt*

Kan inte ngn kolla på kort jag tog?? Please! :bow:

Jag kan maila dem till er, eller om ngn hjälper mig o lägga upp dem?? :idea:

tack!

jag vat många som har köpt Himalaya får börjes och varit jätte nöjda med dom. Även horse power från hööks är bra men jag tycker inte om termo master har köpt många sitter inge bra på mitt halvblod men hon är väldigt smäcker i kroppen mer som ett fullblod

Lovis skrev:
Det täcket set fin-fint ut!

Hon i affären sa att shires täcken kan vara för små i sin normala storlek för hästen om han har en stor,bred bog.

Hm... jag får prova i morgon innan jag tar hem honom, för jag vet inte... Jag har ju inte kollat in honom såå noga, ok, han är rätt pampig, men just hur stor i förhållande till vad som är "normalt" för täcket är ju svårt att veta...

Hur mkt stoppning är det i ditt då?

Om din häst har "konstig" storlek så rekomenderar jag Exklusivs täcken, tex om du har str 145 men hästen är väldigt bred i boden såmgård det där att få strl 145 med 150 eller 155 strl i bogen (eller mindre för det med "trånga" hästar, de går att måttbeställa och kostar inget extra. www.exklusiv.nu

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min häst ska gå på lösdrift i vinter, något som han aldrig gjort tidigare, iallafall inte under de 8 år jag ägt honom. Han har...
Svar
8
· Visningar
1 486
Senast: Snurre
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·
Utrustning Jag har alltid försökt undvika att använda täcke på mina hästar, vill inte att dom ska behöva ha det i onödan och gå och bli varma och...
Svar
2
· Visningar
1 022
Hästmänniskan En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen. Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt...
2
Svar
32
· Visningar
4 119
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18