Billiga regntäcke

Bellafjella

Trådstartare
Okej, det är ju fortfarande jättefint väder (åtminstone där jag bor)
men snart kommer väl den förbannade :devil: skånska vintern med regn, blåst och andra vidrigheter.

Så nu efterlyser jag tips på bra regntäcke som är billiga

Gubben köpte ett jättebra regntäcke på H**ks till lilla hästapållen men det var ganska dyrt och nu tänkte jag köpa 1-2 st regntäcken till för det är kasst att bara ha ett. Hur bra och tätt det än är så är risken stor att det inte håller tätt i längden om det sätter igång att ösregna i veckor som det kan göra ibland.

Jag brukar bara täcka pållen på vintern om det regnar eftersom han fryser ruskigt lätt då. Vintertäcke har jag också men det är sällan jag använder det eftersom det är lite för varmt för honom.

Så billiga bra regntäcke tack! :)

Kollade på Börjes och där fanns ett regntäcke som heter "Himalaya Regn" och finns i blått eller brunt (399 kr). Någon som har det? Fyller det sin funktion, dvs håller tätt?

Eller kan ni tipsa om andra biliga regntäcke?

Sv: Billiga regntäcke

Jag fyller i :) , tips på bra regntecken!

Ska få hem min häst på lördag :bump: och har inget alls... så ett regntecke kan ju vara bra.

Tips på regntecke som är bra (behöver ej vara jätte-billigt), och vart man köper det! :bow:

Jag har Börjes Himalya regntäcke och ja, det fyller sin funktion.
På mitt lite grövre hbl som är ca 164 i mkh så sitter det som ett smäck, och då har jag förra årets modell som saknar bogveck. Jag är jättenöjd med det, har haft det sen ungefär Jannuari-Februrari, nu har det dock nyligen tyvärr blivit ett hål på täcket (lätt att laga dock) pga. hennes hästkompisar, men det håller tätt jättebra, och sitter som sagt bra. Jag är supernöjd mde det! Tycker det var jättebra för det priset!

Många verkar vara nöjda med Shires och Horsewares täcken.
Äger tyvärr inget av de själv, men Shirestäckena hittar du på Eko samt på www.ridsportshopen.com och Horseware täckena (finns ju Amigo, Rhino och Rambo)
hittar du på bl.a. www.equinet.nu , www.hastshoppen.se

Sedan finns Mark Toddstäcken som också jag har hört gott om. Tror det finns på www.ryttare-hast.se

Bucas, Event vet jag vissa som tycker om, och vissa som inte tycker om.
Det verkar alltså råda delade meningar om de täckena, men de flesta jag vet är nöjda med sina.

Annars så har jag ett Himalya Regntäcke som jag är nöjd med, tycker det var himla prisvärt framför allt! Läs mitt inlägg här ovan, i denna tråd.

cactuspower skrev:
(finns ju Amigo, Rhino och Rambo)

Är jettenöjd med mina Shires täcken! Har några jättebra som har helhals och bara är lite fodrade. Tpooen vid heldagsregn!

Jag köpte ett tunt regntäcke av märket Kimberly (har aldrig sett det tidigare) i våras och det är bara i TRASOR NU!!! Skt! :mad: Men det kanske finns bättre Kimberly-täcken... :confused: Hästen som har haft det är ingen buse direkt, en gammal lugn vallack :smirk:

Shires täcken har mycket rymligare hals (pratar nu helhals) än Rhino och Rambo iaf. Så på vår fjordingkorsning är R+R lite trångt, men fullblodskorsningen funkar det bra på.
De täckerna tycker jag har så bra knäppning framme på bogen.

/en till som måste köpa nytt regtäcke :(

Nej, Kimberlytäcken är inte något jag heller skulle rekommendera.
En fd. sköthäst hade det och det höll varken riktigt tätt, och det gick heller inte så länge innan det började gick sönder. Ändå hade detta kostat ägaren runt 700-800:-
för ett ofodrat regntäcke, om jag minns rätt.. Dock satt det visserligen bra på denna häst..

Det låter bra :) Då lutar det nog åt att det blir ett Himalaya (eller två)

Apropå Shire så är mitt vintertäcke ett sådant (med halv hals)
och det är jättebra. De har ju regntäcke också men är något dyrare än Börjes. ( Även om de ändå är jättebilliga :) )

Förresten, Himalaya - upplever du det som stort i storlekarna eller tvärtom? Vår pålle är en liten storhäst med kanska kort kropp så ibland kan en del täcke se ut som ett tält på honom.

cactuspower skrev:
Äger tyvärr inget av de själv, men Shirestäckena hittar du på Eko samt på www.ridsportshopen.com och Horseware täckena (finns ju Amigo, Rhino och Rambo)
hittar du på bl.a. www.equinet.nu , www.hastshoppen.se

Sedan finns Mark Toddstäcken som också jag har hört gott om. Tror det finns på www.ryttare-hast.se

Bucas, Event vet jag vissa som tycker om, och vissa som inte tycker om.
Det verkar alltså råda delade meningar om de täckena, men de flesta jag vet är nöjda med sina.

Annars så har jag ett Himalya Regntäcke som jag är nöjd med, tycker det var himla prisvärt framför allt! Läs mitt inlägg här ovan, i denna tråd.

Ok, tack för ditt svar! :bow:

Vad är Eko?? :o

Har Hökks ngt av de täckena? Tänkte åka dit... Eller så ska jag till My one, de har säkert flera olika märken..

Amigo, Rhino och Rambo är det modeller av Shires eller egna märken?

*förvirrad nybliven hästägare*

Var så lite så ;)

Nej, Hööks har inget utav de täckena som jag skrivit om.
Hööks har mest bara Thermo Master och Horsepower täcken, jag köpte ett billigt
fodrat utetäcke från Hööks på rea samt en lös hals till detta, men jag har för mig att det är 280 g foder i detta så jag har inte hunnit testa det ännu. Vissa påstår att dessa täcken är bra, andra inte..

Amigo, Rhino och Rambo har inte alls något med Shires att göra. Dessa tre är Horseware täcken. De säljs bl.a. hos Hästshoppen, Henrikssons Ridsport, Ryttare & Häst, Equinet, Strömsbergs gård osv. på webben. Finns säkerligen i fler välsorterade ridsportbutiker också. Amigo är vad jag för stått rätt nya, det är inga särsklida modeller för sedan har du olika varianter på dom. Det finns thermotäcken, coolertäcken, utetäcken osv. från Rambo, Rhino Och Amigo.

Rambo är de täckena som är allra slittåligast, och på utetäckena tror jag det finns någon form av garanti. Läs mer på de sidor som jag rekommenderat, så kan du gå in och läsa mer. Rhino är något billigare är Rambo, det är bra täcken det med men kanske inte lika slittåliga som Rambo. Amigo är sedan något billigare än Rhino, men också bra täcken.

Eko: http://www.ekostormarknad.se/
Har dock aldrig varit där själv.

Det bästa är om du strosar runt och kikar lite på de täckena du är intresserad av, ta med dig papper och penna, skriv ner märken, priser osv. går runt och jämför. Sedan kan du rådfråga på buke, om vilka täcken som är bra och dåliga osv.

Var på Eko:- i Malmö idag och klämde på et svart/grått Event regntäcke med halvhals. kostade 399 kr. Kändes inte helt fel!

Senast ändrad:

Jag har också Börjes "Himalaya Regn". Jag är så nöjd så jag skall köpa två till att ha i reserv.

Tack så mkt för ditt svar, jag blir tokig, det är ju som en jungel det här!! *förvirrad*

Åhhh, Eko är ju fd Ekohallen i Borås :idea: , där har jag varit många ggr, köpte bl a min ridhjälm där! :) (Är från borås men bor i gbg nu :smirk: )

Senast ändrad av en moderator:

fiaskurken skrev:
Ullared, 399 kr, superbra, superfina!

Sånt köpte mamma till mig idag. Men i storlek 125!! :angel: (Har ett halvblossto som behöver 135) MEN hon och någon som jobbade i butiken hade mätt täckets rygglängd och det hade visat sig vara 140!! Så kolla storleken är mitt tips. :p :D

/Maria

*knappen*

Hur är skillnaden i kvalitet på TM regn och Himalaya regn?
Är ju ganska lika pris på båda, men vilket är bäst?

Börjes har ju väldigt billiga täcken, ska köpa ponnytäcket :)!

Jag köpte regntäcken från Hööks för nått år sen (termo-master) äldre modell (rea på dom mörklila :love: 299 kr :) ) och trots snålt användande (inte alla dagar i veckan) får varmblodet antydan till bogskav :( fast sen hade hon täcket på sig i 15 timmar/dag också. Troligen bättre med bogveck :smirk: .

Ja vet ni, den 20/10 förra året måste jag ta in hästarna på natten (går ute på lösdrift så länge det går annars :) ) för att det blev så kallt att vattenpumpen frös i stallet (-10) :eek: :D!

Mvh Lisa

oj då! :D Mitt stod det 145 och det var 145, men däremot köpte jag dressyrschabrak TRODDE jag, de visade sig dock vara hoppschabrak :smirk: Funkade ju ändå, men var inte lika kul!

Ullared...dom har billiga täcken och vissa är riktigt bra. Köpte två regntäcken för 299 och mina hästar gör sönder täcken hela tiden men dessa håller och är snygga, det är ju alltid ett plus :smirk: Köpte även vintertäcke med helhals för 399 och jag bara väntar på att få lägga på det. Kul när man kan köpa massor med täcken i stället för ett dyrt. Sedan har dom massor med super billiga saker till både dej och hästen, jag blev förvånad när jag var där.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Min häst ska gå på lösdrift i vinter, något som han aldrig gjort tidigare, iallafall inte under de 8 år jag ägt honom. Han har...
Svar
8
· Visningar
1 486
Senast: Snurre
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 295
Senast: Korven
·
Utrustning Jag har alltid försökt undvika att använda täcke på mina hästar, vill inte att dom ska behöva ha det i onödan och gå och bli varma och...
Svar
2
· Visningar
1 022
Hästmänniskan En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen. Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt...
2
Svar
32
· Visningar
4 119
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18