Sv: Billiga och bra dragbilar?
Volvo 245, billig i inköp, alla delar finns på biltema, man försäkrar inte högre än trafik och det är säkert att krocka om man sitter i en pansarvagn...
Annars är Volvo 740 en något nyare bil, något mer komfort men fortfarande billiga biltemadelar, vilken grabb som helst kan meka med den och det är en hel del pansarvagn över den. Båda mkt bra att dra med.
Har man inte ett tungt släp och en jättetung häst utan en vanlig enkelaxlad så får man dra 1300 med en nissan primera årsmodell ca 96, i alla fall med 2,0 -liters motorn. Billigare i skatt än volvon, lite piggare att köra till vardags men inte fullt lika stark om man har tung häst och kör på bilens maxkapacitet. Dricker ngt mindre sopp...
Håller med Lovisaleonora_ om att volvo 945 är en underbar bil, bakhjulsdrift överträffar framhjulsdrift milsvid och de drar bra både i snö och lera och med tung last. Och de är fortfarande lättmekade, delar på skroten och biltema, och de går hur långt som helst...
Dock tycker jag inte att de är törstiga, min drar 0.9 utan släp, 0.8 om pappa kör (han är snålare än vad jag är) när man snålar (turbo) och ca 1.1 - 1.2 med släp och då drar jag ganska tungt.