Billiga och bra dragbilar?

A

Annas

Jag fundera på att byta ner mig lite i bil till en billigare men ändå bra dragbil med hyffsad standard och säkerhet som t ex airbags och abs. Det bör vara en kombi. Har ni några tips?

Jag har sett att Ford Scorpio Kombi är fruktansvärt billiga, även i 96- och 97-årsmodellerna. Varför? Visserligen är de fula, men är de så dåliga?
 
Sv: Billiga och bra dragbilar?

Ja, något äldre Fordar är generellt sett dåliga kvalitetsmässigt.
 
Sv: Billiga och bra dragbilar?

Jag har en citroen xantia -97 bensinare, kombi, 2,0turbo. Helt suverän dragbil men tråkig som f*n. ingen bil som man får wow känsla av, men går fint..
Jag får dra 1530kg på b kort med den. Tack amen!
den drar ca 1liter milen med trailer. Man märker inte att man drar med den. Tyvärr är det dyrt att lämna den på verkstad och de är nog inte lätta laga själv. (Min sambo öppnade huven och stängde snabbt) Men annars är den hyffsat billig att äga. skatt 2000:-/år halvförs ca 3000:-/år.
 
Sv: Billiga och bra dragbilar?

Har en Ford Mondeo -97 som jag tycker fungerar mkt bra som dragbil!
Får dra 1440kg på B-kort(1500kg på E).
Den drar 0,75-08 l/mil,vilket jag tycker är helt OK,ligger väl runt litern med släp!
Hyfsat billiga reservdelar och ganska trevlig att köra!
 
Sv: Billiga och bra dragbilar?

Vi köpte precis en Audi Quattro A6 2,6 Avant(kombi), fyrhjulsdriven, helt ok i bränsleförbrukning, stark, ligger bra på vägen, ca 3000/år i försäkring, kostade ca 50 000:-
Fick rekommenderat av verkstaden vi anlitar att söka efter en Audi Q A4 eller A6 med turbo om motorn låg under 2,3
Han tyckte att det är bra bilar, det är bra statistik på dem, rostar inte farligt och motorn är det sällan fel på.

Jag kan rekommendera att köpa Blockets beg.bilguide, det finns en länk till denna vid varje bilannons, mycket bra info om vanliga fel osv. :bow:
 
Sv: Billiga och bra dragbilar?

just ford scorpio får dra nästan mest av alla bilar på b körkort.. runt 1500..
 
Sv: Billiga och bra dragbilar?

Ford Scorpio har flera allvarliga kvalitetsproblem. Rost, motorproblem, problem med bakaxelar för att nämna några. Om du satsar på en sån se till att det är ett riktigt fint exemplar med mkt åtgärdat (om du tycker det är svårt att se själv, ta med ngn som är duktig när du tittar på den). Pruta stenhårt!:devil:

En begagnad Audi är ett bra köp. Ingen rost. Hög kvalitet. Hög säkerhet och komfort. En Audi 100 med 2.3 (5 cyl) eller V6:a är riktigt bra att dra med (V6 blir dyrare att serva och reparera eftersom den har "dubbelt"av allt).

+ En Audi 100/A6 anno mitten av 90-talet får du dra mycket med. Kostar mellan 25.000-60.000 med C4-karossen.
 
Sv: Billiga och bra dragbilar?

Jag har jeep, just nu Nissan Terrano 2,9 TDI. Stor som fan, men en ÄKTA arbetsbil, finns också i en kort 2-dörs modell, fräck och mer "tjej-aktig" :devil:

Bäst betyg från dom flesta 4-huls-testare genom flera år!

Om man vil ha en billig jeep finns det faktisk en tuff Lada, typ Toyota Landcruiser, vet inte namnet på modellen, men det borde kunna hittas på nätet. Finns ibland annons om den i Hästfocus....
 
Sv: Billiga och bra dragbilar?

Beror lite på vad du är ute efter, en dragbil för mig är en stor, rejäl 4-hjulsdriven bil som tar sig fram nästan överallt.

En bil med dragkrok däremot (som kan dra ett 1300-släp på B-kort) är en annan femma.

Hatar själv Ford och avskyr att dra med framhjulsdrivet ö h t efter att ha suttit fast i små motförslut på stallplaner etc när det varit lite lerigt.

En prisvärd bil tycker jag Volvo 945 är, bakhjulsdrivet, bra skuff att stuva in grejor i. Billiga att äga även om de dricker en del (billiga på reservdelssidan och nästan vem som helst kan laga dem. Går att få tag på fina hysat billigt, själv har jag inte varit rädd för milen (min hade gått 30 000 mil + när jag köpte den).

Underbar att dra med, även när släpet blir lite tyngre.
 
Sv: Billiga och bra dragbilar?

Peugot kombi 406 tror jag modellen heter får dra hyffsat har jag för mig ,såldes väldigt billigt för ett par år sen så andrahands värdet bör ju vara hyffsat lågt. Passat är ju också ett alternativ.Sen beror det ju på vad du behöver kunna ha för släp.
 
Sv: Billiga och bra dragbilar?

Vad är billigt för dig?

Vi har efter flera dragbilar fastnat för en WV passat diesel, 4wd. Vår är från -00, men det finns ju äldre modeller billigare. Den drar 0.6 utan släp och 0.8 med släp. Är ju 4 hjulsdriven så den fastnar heller ingenstans och är inte så dyr att skatta o äga. Mycket packutrymme bak (kombi)

Camilla
 
Sv: Billiga och bra dragbilar?

Audi, Audi, Audi:love: :love: :love:
Eller en Volvo 945.... riktiga trotjänare!
 
Sv: Billiga och bra dragbilar?

Jag säger också Audi! :love: Har en Audi 100 avant -89:a med 2,3-litersmotorn och den har 34000 mil på mätaren men har varit problemfri i åratal! Ful som stryk men mycket bra!
Har en Audi 100 avant -92:a också med V6-motor som också är skitbra att dra med.
Men som någon tidigare talare påpekade så är V6 dyrare att serva. Kan man meka själv så är den äldre modellen av Audi 100 biligare att reparera - och enklare framförallt! Rostmässigt så är de ju galvade men det verkar över lag som att lacken/galvet är av bättre kvalitet på de gamla bilarna. Vi kollade många 92-95 och de var förvånansvärt dåliga i bakluckor och skärmkanter. :eek: Många, många var importbilar med säkert mååånga fler mil på nacken än vad som uppgavs och många var krockade och omlackade. Något man ska passa sig för oavsett vad man köper är att kvitto finns på kamremsbyte från verkstad i Sverige om bilen är importerad. Annars kan man åka på ett smärre motorhaveri om kamremmen brister och de ljugit om miltalet i annonsen. Den ska ju bytas med jämna intervaller. Ett byte kan kosta mellan ca 5000-10000:- på verkstad så det vill man gärna att någon annan gjort innan man köper bilen...
 
Sv: Billiga och bra dragbilar?

Volvo 245, billig i inköp, alla delar finns på biltema, man försäkrar inte högre än trafik och det är säkert att krocka om man sitter i en pansarvagn...
Annars är Volvo 740 en något nyare bil, något mer komfort men fortfarande billiga biltemadelar, vilken grabb som helst kan meka med den och det är en hel del pansarvagn över den. Båda mkt bra att dra med.
Har man inte ett tungt släp och en jättetung häst utan en vanlig enkelaxlad så får man dra 1300 med en nissan primera årsmodell ca 96, i alla fall med 2,0 -liters motorn. Billigare i skatt än volvon, lite piggare att köra till vardags men inte fullt lika stark om man har tung häst och kör på bilens maxkapacitet. Dricker ngt mindre sopp...

Håller med Lovisaleonora_ om att volvo 945 är en underbar bil, bakhjulsdrift överträffar framhjulsdrift milsvid och de drar bra både i snö och lera och med tung last. Och de är fortfarande lättmekade, delar på skroten och biltema, och de går hur långt som helst...
Dock tycker jag inte att de är törstiga, min drar 0.9 utan släp, 0.8 om pappa kör (han är snålare än vad jag är) när man snålar (turbo) och ca 1.1 - 1.2 med släp och då drar jag ganska tungt.
 
Senast ändrad:
Sv: Billiga och bra dragbilar?

Själv köpte jag nydligen en Volvo 745 som jag är mycket nöjd med. Man får dra en hel del och bagageutrymmet är toppen! Nu har jag en automatare så den är ju lite törstigare när man kör med släp.
 
Sv: Billiga och bra dragbilar?

Subaru legacy riktigt bra dragbil. kan även rekommendera volvo
 
Sv: Billiga och bra dragbilar?

Jag har en Ford Mondeo -94 som går super bra... och drar bra...
Men en bil håller lite längre på Åland då vi inte har vägsalt på vintrarna så sattsa på liten nyare
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 220
Senast: Smurfoff
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
1 000
Senast: MissFideli
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
854
Senast: Bonita4
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 587
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp