Billiga men bra transportskydd av nättare modell?

Alexandra_W

Trådstartare
Dags att ge treåringen transportskydd. Damen har hitills åkt i vanliga skydd + boots eller naken. Valacken har Bucas hellånga och JAG gillar dem skarpt. Men jag misstänker att unghästen såhär inledningsvis inte skulle gilla hellånga, dessutom är de aningens förstora än.

Så det jag skulle vilja hitta är lite nättare skydd, som slutar nedanför knä/has MEN som ändå är bra och skyddar bra (dvs inga disktrasor a la Hööks/Börjes/etc). De ska gå ner över hoven och vara förstärkta där. Och så 'billiga' då iom att de bara ska användas en kort period?

Hade suveränt bra märkeslösa förr som är precis vad jag söker, kraftig nylon, ner över hoven, lätta att sätta på, lagom längd, styva (dvs inga disktrasor) men ändå nätta osv. MEN de var/är med teddyfoder i, och jag vill hellre ha sånt 'slätt' foder som i t ex Bucas, så det inte fastnar så mycket spån.

De måste finnas i ponny eller liten cobstorlek, dvs passa små spindelarab-ben. De (benen) är ju inte ponnykorta, men smala. Ponny på senskydd och så. (Valacken har också ponny på senskydd, har COB på sina Bucasskydd, som alltså fortfarande är aningens förstora för unghästen)

Senast ändrad:
Sv: Billiga men bra transportskydd av nättare modell?

Det finns väl Bucas som är låga? Fast de kanske är för dyra om du inte ska ha dem så länge..

Ja precis, Bucas känns onödigt dyrt för att ha en säsong.

Oj, var många önskemål här. Tror ärligt talat det blir svårt för dig om du vill hitta skydd som är både Bra och Billiga. De som jag har sett, av låg variant har antingen varit typ Börjes och de är så sladdriga, Bucas är ju däremot bra men om du tycker de är för dyra blir det nog svårt att hitta vettiga alternativ, speciellt om du har så stora krav på storleken etc. Vore jag du skulle jag antingen investera i ett par Bucas ändå, annars fortsätta köra på med skydd + boots tsv. och så kanske träna hästen på att ha den andra hästens höga skydd på sig emellanåt (någon gång ska hon väll ha det också? ) .

Jag måste ändå slå ett slag för Hööks Equiguard höga. Lagom stabila, sitter bra över hovarna, passar spindelben som har "ponny" i eskadronskydden och det bästa av allt; De är höga fast ändå inte. Skyddar precis hasen men ingen vikning över så att säga.

cactuspower skrev:
och så kanske träna hästen på att ha den andra hästens höga skydd på sig emellanåt (någon gång ska hon väll ha det också? ) .

Jo visst, men som jag skrev så är valackens Bucasskydd för stora för unghästen än. Sen är det meningen att hon ska dela dem med honom (de åker aldrig ihop), och då får hon ju vänja sig vid långa. Men när jag ändå måste ha ett par egna åt henne ett tag nu, så ser jag hellre det är låga så får hon vänja sig med transportskydd först och sen långa. (Inte alls säkert att hon säger nånting om långa, hon brukar inte vara pipig, men de kan ju reagera rätt hårt på långa).

Visst kan jag köra med skydd + boots men det går fortare och enklare med transportskydd ju. Att jag har många krav är ju för att det finns inget värre än transportskydd som av en eller annan anledning glider/snurrar/blir trasor - det brukar göra att hästarna börjar stampa runt i släpet även om de åkt lugnt innan.

Låga bucas har jag sökt men inte hittat några beg, ska kika på Equi Guardskydden dock. Det gör alltså inget om de är Hööks/Börjes märke, men det får inte vara sådana där tunna sladdriga som slutar ovanför hoven och mest är ett taskigt substitut för stallbandage liksom.

Equiaguardskydden, är det de för 399 kr eller de dyrare som avses? De för 399 hade ju fleecefoder, vill jag eg inte ha, medan de andra började i storlek cob, men hade bra foder (fast en prislapp som känns för nära Bucas låga för att det ska kännas riktigt klockrent?)

Det är dom för 399 jag menade. Fast jag kunde tagit gift på att det var teddyfodrat.

Lite skumt, för på bilden ser de breda ut, jag upplever dom som smalare i verkligheten. Och med riktigt bra passform och stadga. Och som sagt, jag har full till små spindelben.

Jag tycker också de ser teddyfodrade ut på bilden, men står fleece i texten.

Hittade ett par Bucas ponny låga för 200 på tradera nyss, MEN de ser åt helsike för korta ut så det lär nog skita sig rätt rejält. Så Bucas kan vi nog stryka från listan, honf år Bucas den dag hon växt i valackens skydd.

Liknande trådar

Utrustning brukar använda lindor/paddar + gummiboots när jag transporterar men nu är jag trött på allt lindande, och vill ha ett par nätta...
Svar
13
· Visningar
1 268
Senast: caballus
·
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 765
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar