Billiga "fd. Travare"?

Sv: Billiga "fd. Travare"?

Hej Nu har inte jag läst hela tråden. Men om du vill ha en häst med dessa kriterier och priset så blir det ju till att leta efter en som är uppåt i åldern.
Min första häst som jag köpte var 13år fd. travare...hade gått på banan men varit ridhäst i ca. 5år. På honom som var hoppad lite bana innan var det bara ut och hoppa clearround på och tuffa på i skogen. En genom ärlig och snäll häst som ställde upp.
Dock så var han rätt sliten efter travet, och han fick avsluta sina dagar tyvärr. Men jag betalade 5000kr för honom och det sa ändå sitt....

Nästa häst som var 9år och som hade gjort några starter på travet tills han var 7år, fick jag ge 12000kr och då kunde han skritta i form och trava i form flytta för skänkel, galoppfattning, var tränad hoppning på 70cm bana. Men det var mycket jobb med honom ändå utbildningsmässigt.

Min nuvarande häst köpte jag som 4 åring. Tränad för trav men inte startad. Helt oinriden och henne gav jag 9000kr för.

Kan du inte bli fodervärd på nån trevlig c eller d ponny i stället?

kl

Det jag reagerar på är inte att TS är fjorton och inte har nån erfarenhet av att rida in/utbilda travare
utan snarare det att hon inte verkar inse hur mycket jobb det ligger bakom.
"50 cm CR klarar väl vilken travare av som helst". Knappast!

Till TS;
Har du tur kanske du får tag på en travare som passar jättebra som ridhäst och efter nått år kan börja hopptränas, men jag tror att det är större chans att du inte gör det. Sen som nån skrev, att kunna balansera upp en ryttare i galopp är svårt bara det, addera kurvor och hinder oavsett höjd så är det något många riktigt fina travare fortfarande har svårt för.

Inge fel på travare. MEN köp inte första bästa billiga.
Då kanske du får en häst ingen vågat sitta upp på.

Det finns välridna och bra travare, men då får du betala mer än 4000kr.

Tro mig dessutom, det är ett j*vla jobb med travare.
Dom är avlade för att trava fort stort sett rakt fram..

När det kommer till "finlir" så är det en MASSA jobb.
Jag kan säga att trots ihärdig träning så vill inte min galoppera i höger EFTER 3 ÅR!
Tog väl säkert 6 månader och kunna trava lungt utan att rusa iväg och då har jag ändå en travare som enbart gått ett provlopp eller om det heter kval..

kl

Det jag reagerar på är inte att TS är fjorton och inte har nån erfarenhet av att rida in/utbilda travare
utan snarare det att hon inte verkar inse hur mycket jobb det ligger bakom.
"50 cm CR klarar väl vilken travare av som helst". Knappast!

Jo, 50 cm cr klarar nog 99,9 % av efter ett par gångers hoppträning... Hoppar en hel del med de hästar vi har i träning och har haft (brukar vara runt ett tiotal åt gången) och INGEN av dem har varit så korkade att de inte kan ta sig över ett 50 cm hinder...:grin: Trots att de inte rids regelbundet utan bara när de ska göra nåt annorlunda i träningen...

Ja men är det ett hinder på en clear round då eller?
Och vadå korkade? Det handlar väl om att dom varken har muskler eller balans istället. Ja travhoppa kan man garanterat men det tvivlar jag på att TS vill.

"Min" travardam har då fortfarande inte fattat vad som väntas av henne när man ställer upp hinder, eller vad som egentligen är meningen. Hon hoppar, visst, men för långt ifrån, för nära, benen åt alla håll och bommarna flyger. Och hon är långt ifrån korkad..

Det RÄCKER för att gå ut i en klubbhoppning - blåbärshoppning... Det brukar inte vara varken några superhästar eller superryttare som går ut i dessa hoppningar. TS skrev vad jag vet inget om att hon satsade stenhårt, hon ville ha en häst för att rida i skogen, och hoppa någon clear round på 50 cm. Jag rider mina i skogen och hoppar banor som jämställs med clear rounder utan problem. Och de är travhästar i första hand... Och det gör de utan några som helst problem...

Oj min tog galoppfattning idag 10 e gången som hon har ryttare på ryggen och har inte ens försökt lära in galoppfattning, utan travade och så hamnade hon ur balans så jag la dit galopskänkel samtidigt hon började galoppera ^^ Sedan gjorde jag galoppfattningar utan problem. Blev väldigt förvånad.

Jag tycker du ska köpa en äldre skolad häst, just för att du ska ha kul i din ridning och med hästen. :)
Håller helt med i detta! Det ska vara roligt att ha häst, och drömmer man om att tävla inom kort så bör man skaffa en häst som har mer att erbjuda från början. Har sett väldigt många som köpt billiga oskolade/felskolade hästar och snart tröttnat..

Jo, 50 cm cr klarar nog 99,9 % av efter ett par gångers hoppträning... Hoppar en hel del med de hästar vi har i träning och har haft (brukar vara runt ett tiotal åt gången) och INGEN av dem har varit så korkade att de inte kan ta sig över ett 50 cm hinder...:grin: Trots att de inte rids regelbundet utan bara när de ska göra nåt annorlunda i träningen...
Det handlar väl inte om att hästarna är korkade?
Och alla större djur kan skutta 50 cm MEN det ska vara hållbart också!
Man "kan" inte bara flänga runt som väldigt många gör, det är viktigt med en bra grund och att hästen bär sig.

Spänningar, slitningar, muskel/muskelbands skador, ledband/senskador, felbelastningar. osv osv osv, listan kan göra lång.

Delvis knapp eller nått..

Det är väll ganska självklart att det behövs strukturerad träning? både för människor och djur för att klara en större ansträngning. Det handlar som sagt inte om att någon häst är korkad eller att det inte kan, men det handlar om att rida på ett bra sätt som inte ger upphov till onödiga konsekvenser.

Det handlar också om att vara shysst mot hästen. Att sladda runt på en bana, även om hindren bara är 50 cm höga, utan någon bärighet, ser jag ingen mening med öht.

Att ta i beräkningen är ju att många travare har svårt att hitta rätt och kunna balansera sin ryttar i början. många kommer oftast från banan med spänningar, många har svårt att böja sig i det ena eller andra hållet. Det finns många saker man kan behöva räta till hos en häst som gått framför lätta vagnar och sprungit rakt fram om man vill ha den som ridhäst.

Jag förstår faktiskt inte hela grejen med att allt ska gå så jäkla fort, man måste ta reda på vad det är för häst man köper och vilka förutsättningar denna har samt vilket arbete som kommer att krävas.

Men var har hon skrivit att hon aldrig kommer att träna med hästen??? Och nej, man kan travhoppa en bana utan problem på 50 cm med en häst. Hur jäkla många ridskolehästar och ponnyer ser du som har form som medelsvåra hästar i dessa klasser? Det är inte många, åtminstone inte på de ridskolor jag har ridit på...
Sluta döm människan, hon har aldrig skrivit att hon inte kommer att lägga ner någon tid på sin häst, hon har skrivit att hon vill ha en billig häst för att kunna skutta runt på en 50 cm tävling då och då... Detta klarar ett varmblod alldeles utmärkt... Och det finns ett flertal varmblod till salu för dessa pengar tycker jag som är suttna på men inte utbildade...

Vet också flera hästar (står i samma stall som ett gäng av dem) som bara rids rakt ut i skogen för skojs skull utan någon form av sina hästägare... Dessa mår helt ok, konstigt va? Att ha häst handlar inte om att ha seriösa ambitioner att träna och tävla, bara för att du har införskaffat ett varmblod för det ändamålet så är det inte alla som gör det...

Att vara hästägare handlar om att ha sunt förnuft... Och det kan man ha fast man inte har ambitioner mer än att rida i skogen och skutta över några hinder... Finns många hästar som används till det ändamålet som mår alldeles utmärkt:cool:

Delvis kl.

Varför köpa en travare om man vill ha en ridhäst? Visst funkar dom att rida på, MEN, dom är avlade för något helt annat!
Det är som att köpa en get när man bara vill vara med på "blåbärs agility" för det är klart det går och det är garanterat billigare än en riktig hund:angel:

Se till att få tag på en ridhäst istället, vare sejj det blir foder el köp så är det garanterat mkt bättre!

Mitt inlägg var delvis riktat mot inte_ungs senaste.

man får gärna skogsmulla för mig, man behöver inte träna och tävla. MEN jag anser att man måste vara shysst mot sin häst. och eftersom varmblod oftast inte har den fysiska förutsättningen, de är avlade för trav vilket kräver helt andra muskler än ridningen, så behöver dom enligt mig tränas på så sätt att de håller för ridningen.

jag ser många hästar som rids runt utan form, jag har sett oändligt många travare som inte har ridmuskler, med tunna ryggar, jag har också sett följderna av detta.

som jag tidigare sagt så handlar det inte om priset jag har också skrivit att jag absolut tror att ts är en ansvarsfull ung tjej som mycket väl kan bli en bra hästägare. Men min uppfattning är den att ett varmblod för 4000 inte är skolad, dom har inte ridmuskler, dom kommer oftast direkt från banan. och att ha denna som ridhäst kräver enligt mig mycket arbete för att dom ska kunna hålla.
Jag vill iallafall att mina hästar ska hålla och att dom ska fungera bra länge. därav mina svar.

Jag vidhåller alltså att en travare behöver en rejäl omskolning för att hålla som ridhäst, oavsätt om man vill lulla runt i skogen eller sattsa i en tävlingsgren. Precis som du säger finns det hästar i den prisklass som ts tittar på somär suttna men inte utbildade. Då ställer jag mig frågan: har TS erfarenheten att omskola, utbilda och träna upp en grön travare så att den blir en bra ridhäst. det har jag ännu inte fått svar på.

Jag har också sagt att jag tror att det vore bättre för Ts att spara lite mer pengar och köpa en häst för kanske 10 000 då blir utbudet avsevärt större/bättre, och hon kan få tag i en häst som passar ts mål och ambitioner vad dom nu än är. Då kan ts få tag på en mer skolad häst som antagligen inte kräver lika mycket bakmliggande arbete. Jag rider en kallblodsmärr och har gjort det i lite över ett år, vi tränar för tränare. mitt främsta mål med träningen är hästen ska hålla på lång sikt och bygga muskler allsidiga muskler även efter ett år så har vi många hinder kvar att ta oss över innan jag kan kalla henne för en trevlig ridhäst.

Senast ändrad:

som jag tidigare sagt så handlar det inte om priset jag har också skrivit att jag absolut tror att ts är en ansvarsfull ung tjej som mycket väl kan bli en bra hästägare. Men min uppfattning är den att ett varmblod för 4000 inte är skolad, dom har inte ridmuskler, dom kommer oftast direkt från banan. och att ha denna som ridhäst kräver enligt mig mycket arbete för att dom ska kunna hålla.
Jag vill iallafall att mina hästar ska hålla och att dom ska fungera bra länge. därav mina svar.

Var exakt står det att ts inte skulle lägga detta jobb?

Tycker inte det handlar om priset... Jag kan konstatera att mina hästar alla blir ridna i form och dressyrtränade som en del av träningen, och ska jag inte ha kvar dem till trav så nog sjutton skulle jag kunna släppa dem gratis till ett gott hem (dock i mitt fall förutsatt att jag känner den som ska ha hästen)... Man ska nog inte dömma så snabbt... Slog en snabb titt på hästnet och hittade några annonser där de säljer tre fölston där den äldsta är 13 år, dessa tre hästar säljs av en god vän till mig och jag vet att de verkligen bryr sig var hästen hamnar, däremot behöver de bli av med dem snabbt på grund av ekonomiska problem. Alla tre dessa hästar har varit hos den här tränaren i halva deras liv, är tävlade i dressyr och hoppade (jag vet för jag har själv tävlat den ena). Priset är 3-5.000 kronor styck. Så jo, det finns billiga hästar som är ridna trots att de har gått trav, gäller bara att hitta dem och orka fortsätta med utbildningen;)

För övrig verkar ts ha gett sig ur diskussionen för länge sedan, så hon kanske bara vill ha debatt om travarens vara eller icke vara som ridhäst:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama