Sv: Billiga "fd. Travare"?
Men tycker nog att du kanske skulle ta en häst på foder i stället.
Välridna Ridtravare kan man få på foder för att ägarna inte vill sälja dem av känslomässiga orsaker.
Så prova att få låna en häst i stället för att köpa.
Du kan då få en bättre häst än du har råd med själv.
Det här tänkte jag på det första jag tänkte när jag läste det första inlägget. Att ta en häst på foder är oerhört klokt och ofta kan man få köpa hästen senare om man klickar med den.
TS - du är 14 år gammal. Det är gammalt nog för att ta en massa ansvar och du är säkert en duktig och ansvarsfull tjej. MEN det är också väldigt ungt ur en massa perspektiv och det är inte rimligt att du skall ta allt ansvar själv för allt.
Så en central fråga för mig är vad du har för hjälp? Hästkunniga föräldrar? Goda vänner och bekanta som kan hjälpa dig om något blir tufft?
Vem sköter om hästen om du måste åka bort?
Vem skjutsar dig och hästen om ni måste till veterinär mitt i natten?
Vem vakar med dig om hästen blir sjuk?
Vem hjälper dig om hästen börjar resa sig så fort du fäster grimskaftet i grimman?
Vem hjälper dig om hästen bara skenar när du lägger på en sadel?
Vem bekostar all dyr utrustning (sadel är väl kanske det värsta) och veterinär, equiterapeut och sadelutprovare etc.?
Vem hjälper dig att bedöma om man behöver ringa veterinär eller om man ska avvakta och låta hästen läka själv?
Vem kommer att bedöma om hästen behöver besök av sadelutprovare, equiterapeut etc.
Vem bedömer hur många täcken din häst behöver?
Finns andra hästar i samma stall som du kommer att ha din? Hur är de hästägarna i sådant fall?
Det finns många frågor man bör ställa sig innan man ens överväger att skaffa häst. Här är bara ett litet axplock...
Som sagt var, överväg att ta en häst på foder först i alla fall! Då har du och din familj chansen att lämna tillbaks hästen om det inte fungerar eller om du tappar intresset (det är ju många som tappar intresset när de blir sisådär 17 eller så)...