Billiga "fd. Travare"?

Sv: Billiga "fd. Travare"?

Precis :)

Vi rider bara ute och möter dagligen traktorer, älg, skördetröskor, grannen torkar hö på skullen som dånar som den. Inga problem.
Sambon rider med bara grimma till och från stall och hagar.

MEN, sen hade nån flyttat soptunnan 2 meter och det var ju livsfarligt!

Bli medryttare istället.
Det känns som stor risk att det blir så som många har fördomar om, småungar med travare som flänger runt med billig utrustning osv. Det måste inte bli så, men du verkar inte riktigt med på vad allt kan kosta.

Räkna inte med att kunna tävla på några år, det är mycket träning med travare, en tränare är att rekommendera och det kostar också mycket pengar.

Agree! :bow::bow:
Inköpet av själva hästen är ju den billigaste utgiften, och vem hade du tänkt skulle betala vet.bes., ts? Säljaren lär inte göra det om den säljer hästen såpass billigt.

Ja det är lite lustigt faktiskt. F.d. travare är det sällan något problem att lasta, duscha, sko, rida/köra i trafik, passera traktorer osv. Min röntgades på klinik och sprutades i knät utan lugnande och stod som ett ljus t.ex.

Men tvi vale för gula brevlådor eller målade pinnar på marken...!? Då kutar man hem och gömmer sig. :p

Åh, jag håller med fullständigt! Min förra (och första) häst var en varmlodig travare som visserligen inte gått på trav så hon var en klippa :love: Men jäklar var rädd hon kunde bli för de mest konstiga saker. Jag har nog henne att tacka för min balans! :D

Jag tycket att många här var lite onödigt negativa. Jag tror dock att TS fråga kom ut lite fel. Har man ridit i 8 år och inte klarar rida ett vettigt varmblod det så är det nåt fel på ridskolan, om man inte helt saknar talang då..:crazy:
Vi rider tex starthästarna på ridbana emellanåt, vissa är riktigt svåra att få att böja på sig och mjukna upp, medan andra förstår ganska snabbt och försöker anpassa sig efter hjälperna, det beror mycket på vad det är för typ av häst. Vissa anser jag skulle bli tokfina ridhästar efter travet, andra inte. Viktigt tycker jag om man ska ha en travare att rida på att man väljer modell och typ av häst efter det. En häst som du får att flytta sig i sidled för skänkel och som går att böja på när du svänger när du provrider och som dessutom har en för ridning trevlig trav är en bra början och ska nog klara den nivån på ridning som du har tänkt. Sen är det inte alla som tycker hoppning är kul... :devil: Bra att prova den både i skogen och en hage eller stallplan eller vad 17 som helst där du kan se att den inte är superstel, för då är det MYCKET jobb.

Det finns såklart en hel del travare som inte är lämpade att bli ridhästar sen även om tränaren gärna hävdar att den är SÅÅÅ snäll.

Det är inte det att hon vill köpa en travare som jag reagerar på, har 2 själv.
men att tro att man får en för 3-4000 och som ska tävlas i hoppning låter för mej lite naivt.
Varför inte köpa en för 10-15 000 om man nu gärna vill ha just en travare?
Om det nu inte bara är första billiga häst man vill ha.

Våra kostade 10 och 15 000 st. Inte direkt utbildade, men klippor i skogsridning och passar oss perfekt som nöjer oss med det.

kl
Jag måste nog lägga mig i nu också. VARFÖR skulle man inte kunna vara ambitiös med sin häst fast man köper den väldigt billigt? Visst sjutton måste man vara beredd att lägga ner en del jobb om man vill ut och tävla, men jag ser ingen anledning att man inte ska kunna skutta runt med ett varmblod i en blåbärshoppning på 50 cm redan första månaderna om man inte behöver börja helt från början (och de flesta travare är ju faktiskt inridna redan när de går på banan idag).

ALLA mina travhästar skulle klara att skutta runt 50 cm med ett par gångers träning... Kanske inte i en balanserad galopp med byten i svängarna, men den höjden klarar de att travhoppa och de flesta travare hoppar ganska bra och tycker det är skoj att hoppa så pass låga hinder...

Om de är de ambitionerna ts har - ja, då ser inte jag varför man ska vara så negativ. Då behöver man inte köpa en häst för 40.000... Och ts har ridit i åtta år. Jag förutsätter att man vet hur man tar hand om en häst då. När jag hade ridit i åtta år hade jag egen häst, en häst jag köpte för 2000 och som hade några bra år hos mig, varför ska det gå åt skogen bara för att ts inte har stora ambitioner, med de ambitioner hon har duger en travare alldeles utmärkt, förutsätt att hon i övrigt vet att man sköter om en häst förstås...

Och skulle hon få högre ambitioner, så, tja... Hur många hästar byter inte hem av andra raser för att ryttaren inte kan ha kvar dem av olika anledningar, titta bara på tävlingsponnyerna... Är det då verkligen så farligt om hon skulle sälja hästen vidare om ett par år?

Senast ändrad:

*kl*

TS du lär tänka på att travare har tränats/tävlats länge i trav/monte och därav kan det ta en bra stund beroende på individen att lära sig att hoppa med kroppen och gå i ändamålsenlig form i dressyr och sådant, beroende hur travaren är tränad beror på hur den ser ut i muskulatur och så. T.ex våran är väldigt mkt backtränad innan hon flytta hem så hon har jättefina ryggmuskler. Tvivlar inte ett dugg på att det kan bli en fin ridhäst av travare. Rider själv och utbildar våran travare fast hon ska gå på trav på sidan om i vilket fall.

Men tänk på att vet besiktiga, ta hjälp av tränare som har erfarenhet av travare gärna! rid mycket i skogen off road så dem får lära sig att lyfta på benen ordentligt.

Så kommer du nog få en finfin ridhäst.

kl

för mig handlar det väldigt lite om priset. Inköpspriset är inte den stora delen i att ha häst

Det krävs mycket arbete bakom en ridtravare, de måste få en ärlig chans att bygga rätt muskler för att kunna hålla som ridhästar. Det krävs alltså en noga uträknad och balanserad träning innan man ens kan börja tänka på hoppträningar och lite tuffare dressyr arbete. Grundmusklerna måste få komma i sin takt, annars så står man där med en häst som inte håller.

tycker det låte helt fel att man vill köpa en outbildad häst bara för det billiga priset. när man kan spara lite, köpa en som faktisk har blivit lite utbildad och få så mycket mer på köpet.

Varmbloden som går för 3000-4000 kommer antagligen direkt från travträningen kan har blivit riden lite rakt fram i bästa fall startade i Monté troligt inte i för det priset. där måste man ibland börja från början helt med en ny inridning. de vet oftast inte vad skänklarna är, de är inte ridna med sitsen de är ridna med tyglarna för det är de dom är vana vid med vagnen, därav kan de verka hårda i munnen. Man får också tänka på at de oftast inte fixar galoppen, de har en trav som oftast går i ett tempo som inte lämpar sig för en ridbana.

En travare som är relativt bra inriden och relativt bra riden kostar upp emot 7000-10 000. Jag rider en kallblodsmärr nu och håller på att rida in en kallblodavalack just för att öka hästarnas värde efter travkarriären. Det är tuffy och jag har aft mycket motgångar. jag kan ju säga så mycket att märren skulle aldrig klara en bana med 5 hinder, och hon är riden regelbundet av mig i över ett år, hon fixar en fin galopp i skogen, men sällan på ridbanan vare sig jag tömkör eller rider. Hennes försvar när hon vill komma undad arbete är att lägga sig på bettet. Vi rider för tränare nu och vi går framåt men det går inte fort.

Jag säger detta av välmening, köp inte en billig häst och bli stående med en häst som du får lägga ner otroligt mycket arbete på när du kan vänta. köpa en lite dyrare men som har bättre förutsättningar att fixa dina mål inom en rimlig framtid och som du kan ha roligt med. När du säger att du ridit i 8 år va det va? innebär det att du har erfarenhet av unghästar och utbildning? för det är nog det som krävs om du köper en så pass billig fd travare.

Jag är ingen nybörjare, jag har ridit i 8 år.

Det har ju egentligen inte med tiden man ridit med att göra utan vad man lärt sig under tiden.
Att rida på ridskola ex och plötsligt få en egen häst är ett STORT steg.
Varför kan du inte ta en häst på foder ett tag för att känna efter,lr hyra häst i 2 terminer?
Jag fick min första ponny när jag va 12,och hade då ridit sen 5-års åldern. HAde även vuxna som kunde hjälpa i min närhet,samt tränare. Och då va det en läromästare som jag kunde ha kul med,känna mig trygg på och verkligen njuta av min första period som hästägare och även ha kul med jämnåriga och deras ponnysar. De mer "krävande" hästarna började jag med långt senare när jag även var mentalt mogen. Och än idag stöter jag på problem och är tacksam att jag har många hästkunniga personer i min närhet.

Jag har ridit "till" en hel del travare som kommit från banan och det är en riktigt blandat kompott jag stött på. Vill du ha en häst för 4000 så lär den komma direkt från banan och det ÄR INTE LÄTT! Sen finns det de som redan är lite utbildade och du kan provrida ordentligt i skog och paddock,kanske även ta ett skutt,men då stiger ju priset.

Man ska inte bara köpa en häst för att den är billig och man "vill ha genast". Det brukar oftast inte sluta bra,tyvärr.
Har du hästkunniga föräldrar?

Fast det står väl ingenstans att hon tror att det ska vara lätt?

Tycker de flesta är onödigt negativa här ärligt talat... Fan, tjejen är 14 år, har åtta års ridvana... När jag var 14 hade jag haft egen häst ett tag (utan intresserade föräldrar), extrajobbade tillsammans med en jämnårig kompis ensam under helgerna i ett stort travstall svart och hade ridit ett antal travare, både de som var omskolade och de som gick på banan...

Det finns många mogna 14 åringar, jag har träffat en hel del på dem, så det finns ingen anledning att vara ruskigt negativa om man inte känner personen i fråga, och det gör väl ingen av oss antar jag...

Jag tror det är inställningen folk är oroliga för. Ts skriver att hon ska ha en billig travare, max 4 tusen, och att hon ska ha en häst som bara behöver ridas ca 3 ggr i veckan. Hon verkar också tänka sig att man kan hopptävla bara hindreana är låga.

Grejen är att det KAN gå jättebra:), men det kan också vara så att hästen inte ens klarar att vista sig i ett ridhus med andra hästar utan att bli helt överväldigad, trots träning. Dessutom är vissa travare svåra att hålla i hull samtidigt som de blir för heta på kraftfoder, ännu en balansgång. En annan svårighet är att orka ta sig tid mörka vintrar när skolan tar mkt tid och slasket över ner. Bara för att den står på lösdrift kan man inte bara gå dit när schemat i skolan är bra och man inte har nåt annat trevligt för sig.

Ts måste räkna med att om hon köper hästen är det mååånga dressyrlektioner som gäller, eller en himla tur om hon får en lugn häst som tänker efter i nya situationer istället för att springa.

Fast det står väl ingenstans att hon tror att det ska vara lätt?

Nä,och jag har aldrig påstått att HON tycker det heller:grin:

Det va min åsikt att det inte är lätt.
Och är man 14 och ska ha sin första häst så kanske det är lite roligare om man har en häst som är åtminstone lite utbildad och trygg.
Hon vill ju va med på knattehoppningar. Det är inte säkert det genast går.

Därför tycker jag det känns som det kvittar för TS vad det är för häst,bara den är billig. Därför undrar jag oxå vad föräldrarna har för åsikter/kunskaper.

Jag tycker att många verkar litet väl negativa här i tråden.
Om man bara vill rida litet så behövs det ingen märkvärdig häst.
Men tycker nog att du kanske skulle ta en häst på foder i stället.
Välridna Ridtravare kan man få på foder för att ägarna inte vill sälja dem av känslomässiga orsaker.
Så prova att få låna en häst i stället för att köpa.
Du kan då få en bättre häst än du har råd med själv.

Jag tycker att många verkar litet väl negativa här i tråden.
Om man bara vill rida litet så behövs det ingen märkvärdig häst.
Välridna Ridtravare kan man få på foder för att ägarna inte vill sälja dem av känslomässiga orsaker.

Märkvärdig häst?
Skulle du råda en person på 14 år och som ridit i 8 år att köpa en unghäst som första häst för att rida in och utbilda?
Travaren (från banan) är ju inte bara outbildad, den är dessutom ofta felskolade ur ridperspektiv och att då råda en ung tjej att som första häst ta en sån häst är väl ganska fel?

Ts.
Jag tycker du ska köpa en äldre skolad häst, just för att du ska ha kul i din ridning och med hästen. :)

kl

tycker det låte helt fel att man vill köpa en outbildad häst bara för det billiga priset. när man kan spara lite, köpa en som faktisk har blivit lite utbildad och få så mycket mer på köpet.

Håller med. Och det kanske även gör att de allra billigaste som folk köper som "slit-och-släng-hästar" försvinner, och att man lägger mer tid på utbildning efter travkarriären så att de stiger i värde och får mer status i hästvärlden.

Hur många köper ett halvblod och tänker att den får duga annars skickar jag den till slakt eller ger bort den till första bästa?

Jag har köpt mina hästar till skogsmulleridning och skulle väl kunnat ta första bästa billiga för under 5000, men jag vill ju ha en häst att behålla länge och ger då hellre lite mer, och får en häst som har bättre förutsättningar från början.

kl

Kan då konstatera att jag var en sån typ ni troligen skulle be att inte köpa en häst. Min första häst kostade 2000 kr, var allmänt svår på alla sätt och inte sjutton red jag några dressyrlektioner på den. Trots det vann vi KM i både terrängritt och hoppning, var med i dressyren (utan pris men för skojs skull) och hästen överlevde. Och lever idag också, 30 år gammal. Detta trots att han köptes av en 14årig tjej vars föräldrar var noga med att hon skulle köpa hästen om hon ville ha den för egna pengar...

Vad man ska säga om folk som säljer sina hästar billigt är en annan story men som sagt, har man ridit i åtta år så tror i alla fall jag att man oftast är färdig för sin första häst om man nu vill ha den. En travare passar utmärkt till det ts beskriver att hon vill göra, och det finns helt ok hästar i denna prisklass. Tycker denna prisklass säger mer om nuvarande ägare än om den som vill köpa en häst faktiskt.

Det här tänkte jag på det första jag tänkte när jag läste det första inlägget. Att ta en häst på foder är oerhört klokt och ofta kan man få köpa hästen senare om man klickar med den.

TS - du är 14 år gammal. Det är gammalt nog för att ta en massa ansvar och du är säkert en duktig och ansvarsfull tjej. MEN det är också väldigt ungt ur en massa perspektiv och det är inte rimligt att du skall ta allt ansvar själv för allt.

Så en central fråga för mig är vad du har för hjälp? Hästkunniga föräldrar? Goda vänner och bekanta som kan hjälpa dig om något blir tufft?

Vem sköter om hästen om du måste åka bort?
Vem skjutsar dig och hästen om ni måste till veterinär mitt i natten?
Vem vakar med dig om hästen blir sjuk?
Vem hjälper dig om hästen börjar resa sig så fort du fäster grimskaftet i grimman?
Vem hjälper dig om hästen bara skenar när du lägger på en sadel?
Vem bekostar all dyr utrustning (sadel är väl kanske det värsta) och veterinär, equiterapeut och sadelutprovare etc.?
Vem hjälper dig att bedöma om man behöver ringa veterinär eller om man ska avvakta och låta hästen läka själv?
Vem kommer att bedöma om hästen behöver besök av sadelutprovare, equiterapeut etc.
Vem bedömer hur många täcken din häst behöver?
Finns andra hästar i samma stall som du kommer att ha din? Hur är de hästägarna i sådant fall?

Det finns många frågor man bör ställa sig innan man ens överväger att skaffa häst. Här är bara ett litet axplock...

Som sagt var, överväg att ta en häst på foder först i alla fall! Då har du och din familj chansen att lämna tillbaks hästen om det inte fungerar eller om du tappar intresset (det är ju många som tappar intresset när de blir sisådär 17 eller så)...

Skulle du råda en person på 14 år och som ridit i 8 år att köpa en unghäst som första häst för att rida in och utbilda?

Nej aldrig.
Det var därför som jag föreslog att i stället låna en ridtravare som någon annan redan har utbildat.
Med "inte märkvärdig" så menar jag att hästen inte behöver ha någon kapacitet utan bara vara frisk och sund.
Många välridna ridtravare "blir över" när ägaren vuxit ur den kapacitet som den har.

delvis knappis. Jag var 14 när jag och syrran (som då var 18, hon byttes senare ut mot min bästis) fick ta hand om en överbliven travhäst. Det var superroligt och gick riktigt bra. Hästen blev såklart ingen stjärna (låååångt ifrån) men vi hade flera fina år tillsammans och jag lärde mig enormt mycket MEN det är mycket jobb. Både rent praktiskt, men även ridmässigt. Ingen av oss hade support hemifrån. Vi fick tom. cykla till stallet med mineralhinken på pakethållaren... (Det är lika svårt som det låter, framförallt på vintern på grusväg.) Men vi var i alla fall två, tidvis tre.
Jag tror det kan gå jättebra OM man hittar en häst med riktigt bra psyke men det kan gå åt hell också. Tex om man har för bråttom eller om pålle inte har bra psyke. Vi gjorde säkert massa fel med pållan med hon var av förlåtande natur och gjorde ALLTID sitt bästa.
Idag tycker jag det låter galet att en så unga personer skall skola om en travis men jag vet ju att det gick bra för oss samtidigt så vill jag poängtera att pållan vi hade hand om verkligen hade ett hjärta av guld. Bråka eller söka fanns inte i hennes värld.
Jag skulle råda dig till att titta på en foderhäst, eller kanske en äldre pålle som kan en massa saker, äldre hästar kan man få billigt och flera av dem har säkert mycket att ge under flera år till. Jag tror att det kan vara ett bättre alternativ, det trots min mycket postiva erfarenhet (så positiv att denna pålla förevigt finns i mitt hjärta som hästen med stort H).

delvis knapp

Priset för mig har ingen betydelse. och visst en travare kan passa utmärkt till denna tjej com jag tror är ansvarsfull och har ridvana. jag tvivlar inte på det. Och jag dömmer inte alls människor som köper billiga hästar. man ska köpa den häst som passar ens person och mål.

MEN en travare för 4000 är oftast inte utbildad.
då kommer frågan: har ts nog kunskap och erfarenhet nog att utbilda en häst?
Outbildade travare ser jag ungefär som unghästar, många kan behövas ridas in från ruta 1 igen som att fungera som annan är "springa rakt fram maskiner med näsan i vädret"

inställningen hos Ts känns lite som: jag köper en travare för at den är billlig. Vilket för mig skriker Big No No. Man köper inte häst av den anledningen för mig.

Jag tror ärligt att Ts skulle kunna få det bättre om hon väntar och sparar mer pengar, då blir utbudet av utbildade shyssta hästar oavsätt ras avsevärt mycket större.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama