Billiga "fd. Travare"?

T

Tregly

Hej! Jag är en tjej på 14 år som tänkt köpa ett biligt varmblod.. Men jag behöver lite tips! :) Jag har fått lov att köpa en egen häst om jag betalar det som hästen kostar själv. (alltså inte hovslagare, veterinär, foder och sådant utan bara vad hästen kostar när det är till salu ;)) Jag har tänkt köpa ett billigt varmblod för max 4.000 kr. Jag vill ha en som man kan rida på. Behöver inte vara en toppenhäst, bara en ridbar häst som man kan hoppa och hopptävla lite med. (max 60 cm i hoppning :P) Jag har kollat runt på hastnet.se och hittat många billiga varmblod. Men många av dessa är ju fd. travare. Hur bra är egentligen dessa hästarna som är till salu sås billigt? :confused: Tacksam för svar!

Sv: Billiga "fd. Travare"?

Är det en första häst eller om du inte är så kunnig ridskapsmässigt skulle inte jag råda dig att köpa en fd. travare. Det är otroligt mycket jobb med en sådan häst.
Spara pengar istället och köp dig en annan häst som redan har ''ridkunskaperna'', kanske en läromästare? Det kommer du få ut så mycket mer utav. :)

Om det är varmblod som i varmblodig travare du söker efter, så har ju de flesta gått på travet. Eller blivit travtränade. Är ju det de föds upp till.

Vi har en varmblodig travare och ett kallblod, och jag skulle inte rekommendera det som första häst om man är nybörjare.
De travare som är bra på hoppning går nog inte för 4000 kr.

Vi gav 10 och 15 000 kr för våra och har dem som skogsmullar. De är välhanterade och duktiga, men man får vara beredd på att lägga ner en del jobb med traven, som ofta går väldigt fort. Sen är inte alla så duktiga i galoppen heller. Så kanske du får leta ganska länge med de krav du har.

Varför inte lägga mer pengar och kanske köpa en D-ponny eller liknande?

Försök tjäna ihop och spara lite mer pengar du istället och avvakta med hästköp. Nog för att många f.d. travare är billiga men dessa är inte utbildade och det tar enormt mycket tid, kunskap och tålamod att utbilda en travare, mer än en "ridhästras" då den måste muskla om sig helt och lära sig att arbeta på ett helt annat sätt än vad den är van med.

Skulle också rekomendera att köpa en äldre bussig d-ponny som varit med och är utbildad. Det utvecklar din ridning bättre och förmodligen tror jag ditt intresse kommer må bra av det också.

Jag är ingen nybörjare, jag har ridit i 8 år. Men jag är inte ute efter en riktigt fin läromästare. Jag är ute efter en som kan hoppa lite och som man kan tävla lite med i knatte. Jag gillar nämligen inte att hoppa höga hinder, och kommer nog aldrig att göra. Jag vill bara ha en häst som en bra kompis. Jag vet hur travare är, jag har ridit travare innan som bara travat och varken velat skritta eller galoppera. När man saktar ner dom blir dom stressade.
Men jag söker efter en lite äldre häst som inte kräver att få daglig motion, utan bara ca 3 dar i veckan.

Men jag söker efter en lite äldre häst som inte kräver att få daglig motion, utan bara ca 3 dar i veckan.

En äldre häst kan behöva motion oftare än 3 dagar/v men i mindre doser för att inte stå och stelna till de dagar den inte rids.

Hur bra är egentligen dessa hästarna som är till salu sås billigt?

Bra på vilket sätt menar du? Du kan förvänta dig att få en häst som är riden och går rakt fram och svänger efter tygeln. Det är ungefär så de ridna travarna fungerar när de säljs. De är billiga för att de är avlade att gå på travet, och när de inte funkar där längre finns ingen marknad för att tjäna pengar på att sälja dom. Däremot kan man ofta räkna med att hästen är "bra" på så sätt att den är mycket hanterad, ofta trafiksäker och van vid många situationer. Obs att man inte kan ta det för givet, men generellt sett är travarna väl hanterade och vana vid mycket.

Men jag är inte ute efter en riktigt fin läromästare
Köper man en före detta travare för att ha som ridhäst är det JAG som är läromästaren för hästen, inte tvärtom. Att "bara" hoppa lite låga hinder och förvänta sig att kunna tävla till och med, kräver en hel del grundläggande dressyrarbete för att hästen över huvud taget ska kunna göra dessa, för travhästen -skarpa kurvor på banan, hoppa och mitt i allt detta kunna balansera en ryttare. Det krävs så himla mycket mer job med detta än vad många tror. Det kanske tar flera år innan du kommer ut på den där lilla enkla banan.

Men jag söker efter en lite äldre häst som inte kräver att få daglig motion, utan bara ca 3 dar i veckan
Då föreslår jag som föregående att du skaffar en medryttarhäst istället :) Hästar tar tid.

Och nu tänker jag säga något som säkert ger liv i luckan, men det är just människor som har din inställning som får mig att än en gång inse varför jag skickade min travare till slakt för en månad sen istället för att sätta ut en annons.

Fast varför blir du förvånad över att de flesta varmblod är fd travare? De är ju varmblodiga travare..

Jag tycker också att du ska bli medryttare eller kanske halvfodervärd istället för att köpa en travare för 3000 kr, som kanske sen blir såld av dej, när du inte tycker att den klarar det du tänkt.

Senast ändrad:

Jag menar, nu vintertid blir det mörkt snabbt. Jag slutar 4 två dar i veckan och det är becksvart när jag kommer hem. Hästen jag tänkt ha kommer gå lösdrift och får tillgång till att röra sej mesta delen av tiden. Jag kommer inte att hoppa högt som sagt. Man 50 cm. Och jag har bara tänkt hoppa i knatte. I knatte är det inga skarpa svängar. Först ett rakt spår, sedan ett snett igenom och sedan ett rakt spår till. Sammanlagt blir det 5 hinder. En fd travare borde klara det.

Jag bor lixom drygt 5 km från byn och ännu längre från närmaste stall som vill ha medryttare. Jag menar inte att hästen ska få stå 4 dagar i veckan. Det jag menar med att "ridas 3 dagar i veckan" menar jag att man kan rida och arbeta den lite mera. Resten av dagarna kommer jag ta turer i skogen istället. Och 1-2 dagar i veckan kommer hästen att få vila. Alltså kanske jag går ut och går istället med hästen eller så får den stanna i hagen den dagen.

Fast varför blir du förvånad över att de flesta varmblod är fd travare? De är ju varmblodiga travare..

Jag tycker också att du ska bli medryttare eller kanske halvfodervärd istället för att köpa en travare för 3000 kr, som kanske sen blir såld av dej, när du inte tycker att den klarar det du tänkt.

Jag är inte förvånad över att många är fd travare. Det sade jag aldrig.
Jag kommer inte att köpa en häst för att sen sälja den för att jag inte tkr att den uppnår mina krav. Jag kommer ju provrida och känna efter. Dessutom köper man inte en häst som inte känns bra från början.

Jag kommer inte att hoppa högt som sagt. Man 50 cm. Och jag har bara tänkt hoppa i knatte. I knatte är det inga skarpa svängar. Först ett rakt spår, sedan ett snett igenom och sedan ett rakt spår till. Sammanlagt blir det 5 hinder. En fd travare borde klara det.

Den borde klara det, ja om den har varit med om det förr.
Min ridtravare skulle inte klara det. Hon har fortfarande svårt med hoppningen utan ryttare som stör hennes balans och koncentration, så att sätta henne på en bana med 5 hinder skulle bli förödande.

Min erfarenhet av fd travare som kostar under 5000 är att de är suttna på om man har tur, en del har skrittats några meter med ryttare. Då har det ändå stått i annonserna att hästarna säljs som kör- eller ridhästar.

Nej, en stabilare häst är det bästa som första häst... Jag känner själv ibland att jag har tagit mig vatten över huvudet när jag började med min ridtravare och då har jag ändå mer erfarenhet av hästar än dig. (Det menar jag inte på ett elakt sätt, utan se det som ett gott råd.)

Jag tycket att många här var lite onödigt negativa. Jag tror dock att TS fråga kom ut lite fel. Har man ridit i 8 år och inte klarar rida ett vettigt varmblod det så är det nåt fel på ridskolan, om man inte helt saknar talang då..:crazy:

Vi rider tex starthästarna på ridbana emellanåt, vissa är riktigt svåra att få att böja på sig och mjukna upp, medan andra förstår ganska snabbt och försöker anpassa sig efter hjälperna, det beror mycket på vad det är för typ av häst. Vissa anser jag skulle bli tokfina ridhästar efter travet, andra inte. Viktigt tycker jag om man ska ha en travare att rida på att man väljer modell och typ av häst efter det. En häst som du får att flytta sig i sidled för skänkel och som går att böja på när du svänger när du provrider och som dessutom har en för ridning trevlig trav är en bra början och ska nog klara den nivån på ridning som du har tänkt. Sen är det inte alla som tycker hoppning är kul... :devil: Bra att prova den både i skogen och en hage eller stallplan eller vad 17 som helst där du kan se att den inte är superstel, för då är det MYCKET jobb.

Det finns såklart en hel del travare som inte är lämpade att bli ridhästar sen även om tränaren gärna hävdar att den är SÅÅÅ snäll.

Jag menar, nu vintertid blir det mörkt snabbt. Jag slutar 4 två dar i veckan och det är becksvart när jag kommer hem. Hästen jag tänkt ha kommer gå lösdrift och får tillgång till att röra sej mesta delen av tiden. Jag kommer inte att hoppa högt som sagt. Man 50 cm. Och jag har bara tänkt hoppa i knatte. I knatte är det inga skarpa svängar. Först ett rakt spår, sedan ett snett igenom och sedan ett rakt spår till. Sammanlagt blir det 5 hinder. En fd travare borde klara det.

Just nu vill du bara hoppa låga hinder, men tänk på att man utvecklas och om ett år kanske din ambition ligger på en helt annan nivå. Då kan det ju vara tråkigt och dyrt att byta häst igen.:crazy:

Tycker att en medryttarhäst låter mycket vettigare! Eller kanske rida en extra gång i vecka på ridskolan? :idea:
Så kan du spara till en utbildad häst under tiden.

Hur som helst, Lycka till!:)

Jag kommer inte att hoppa högt som sagt. Man 50 cm. Och jag har bara tänkt hoppa i knatte. I knatte är det inga skarpa svängar. Först ett rakt spår, sedan ett snett igenom och sedan ett rakt spår till. Sammanlagt blir det 5 hinder. En fd travare borde klara det.

Hihi.

Får mig att tänka på min f.d. travares reaktion när jag första gången bad honom att för hand kliva över en bom på marken.

"Är du GAAALEN, jag kan bryta ett BEN, den BITS säkert, vad ÄR det för tooookigheter - aldrig i LIVET..!?!"

:D

TS, en utbildad travare klarar det säkert. Men du hittar inte en sån för under 4000kr utan får räkna med 10-15 000kr plus en kräsen ägare som är noga med vart hästen hamnar. En outbildad travare bör du inte ha som första häst, speciellt om du inte har vana av dem sedan tidigare (ridskolehästar räknas inte riktigt dit för det är en enormt skillnad på att rida en sån). En outbildad travare är ofta stressig den första tiden, ligger på vid uteritter, är stel i kroppen, är sällan ordentligt inriden utan går fram, stannar och svänger - det är allt, har löphuvud och när den sticker går det fort som satan i en kamelaktig trav som gör en sjösjuk och ju mer den springer desto roligare har den. En outbildad travare har svårt att gå på volt (20m kan funka) och löser problemet med dålig balans genom att springa fortare. Den har aldrig varit i ett ridhus troligen. (Lite generalisering ja, men baserat på egna erfarenheter.)

Vet man vad man gör är f.d. travare fantastiska hobbyridhästar (de allra flesta iaf)! Men det är inte så enkelt som att köpa en billig häst och kravla sig upp på ryggen på den. :)

Hej! Jag är en tjej på 14 år som tänkt köpa ett biligt varmblod.. Men jag behöver lite tips! :) Jag har fått lov att köpa en egen häst om jag betalar det som hästen kostar själv. (alltså inte hovslagare, veterinär, foder och sådant utan bara vad hästen kostar när det är till salu ;)) Jag har tänkt köpa ett billigt varmblod för max 4.000 kr. Jag vill ha en som man kan rida på. Behöver inte vara en toppenhäst, bara en ridbar häst som man kan hoppa och hopptävla lite med. (max 60 cm i hoppning :P) Jag har kollat runt på hastnet.se och hittat många billiga varmblod. Men många av dessa är ju fd. travare. Hur bra är egentligen dessa hästarna som är till salu sås billigt? :confused: Tacksam för svar!

Bli medryttare istället.
Det känns som stor risk att det blir så som många har fördomar om, småungar med travare som flänger runt med billig utrustning osv. Det måste inte bli så, men du verkar inte riktigt med på vad allt kan kosta.

Räkna inte med att kunna tävla på några år, det är mycket träning med travare, en tränare är att rekommendera och det kostar också mycket pengar.

Hihi.

Får mig att tänka på min f.d. travares reaktion när jag första gången bad honom att för hand kliva över en bom på marken.

"Är du GAAALEN, jag kan bryta ett BEN, den BITS säkert, vad ÄR det för tooookigheter - aldrig i LIVET..!?!"

:D

TS, en utbildad travare klarar det säkert. Men du hittar inte en sån för under 4000kr utan får räkna med 10-15 000kr plus en kräsen ägare som är noga med vart hästen hamnar. En outbildad travare bör du inte ha som första häst, speciellt om du inte har vana av dem sedan tidigare (ridskolehästar räknas inte riktigt dit för det är en enormt skillnad på att rida en sån). En outbildad travare är ofta stressig den första tiden, ligger på vid uteritter, är stel i kroppen, är sällan ordentligt inriden utan går fram, stannar och svänger - det är allt, har löphuvud och när den sticker går det fort som satan i en kamelaktig trav som gör en sjösjuk och ju mer den springer desto roligare har den. En outbildad travare har svårt att gå på volt (20m kan funka) och löser problemet med dålig balans genom att springa fortare. Den har aldrig varit i ett ridhus troligen. (Lite generalisering ja, men baserat på egna erfarenheter.)

Vet man vad man gör är f.d. travare fantastiska hobbyridhästar (de allra flesta iaf)! Men det är inte så enkelt som att köpa en billig häst och kravla sig upp på ryggen på den. :)

:D Sambons varmblod som är hur lugn som helst höll på att gå i taket när vi la 2 bommar på marken.
Det var: springa undan, nosa, springa undan, nosa. Såg helt vettskrämd ut.
Efter en kvart gick det bra att försiktigt gå förbi, efter ytterligare en kvart vågade han gå över en. Sen var det inga problem alls och såg ut som att han alltid sprungit över bommar :)
Mitt kallblod gick över direkt och fattade inte vad som var så farligt :)

Samma med randiga plastband som en granne satt upp istället för en grind. Han höll på att hoppa 10 meter upp när han fick syn på det första gången.
Mitt kallblod tittade efter vad han var rädd för och fattade noll.
I helgen hade de satt upp ytterligare ett plastband på staketet och han hoppade 2 ggr högt och höll på att kissa ner sig. :)
Min fattade noll och gick bara förbi.

Annars är han världens coolaste, men nya saker är farliga. :eek:

Annars är han världens coolaste, men nya saker är farliga. :eek:

Ja det är lite lustigt faktiskt. F.d. travare är det sällan något problem att lasta, duscha, sko, rida/köra i trafik, passera traktorer osv. Min röntgades på klinik och sprutades i knät utan lugnande och stod som ett ljus t.ex.

Men tvi vale för gula brevlådor eller målade pinnar på marken...!? Då kutar man hem och gömmer sig. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama