Billig sommarstuga?

Fodong

Trådstartare
Jag har i omkring två år letat efter ett torp. Är det så att det inte finns små, billiga torp utan el och vatten kvar? Eller är de så älskade att de inte är till salu? Jag vill inte att torp ska ha en massa nymodigheter som vatten och el, det stör miljön och det ger ljud ifrån sig. Hemma har jag det av praktiska skäl, men annars skulle jag helst slippa. I ett torp ser jag ingen som helst anledning till att ha det.
Kanske letar jag på fel ställen?
Jag har vänner i Östergötland, jag gillar Södermanland och Uppland och jag vill inte har mer än 2-3 timmar att åka. De flesta billiga hus som inte är sönderrenoverade verkar ligga väldigt långt norrut?

Sv: Billig sommarstuga?

Förmodligen är det som du säger. Det är inte många som finns kvar. Av de som finns kvar är nog många i väldigt dåligt skick, då de slutat användas av olika anledningar. Och av de som finns och är i beboeligt skick är nog många så älskade att de inte är till salu.

Jag råder dig bara att fortsätta leta. Leta även på lite andra ställen än den lokala fastighetsförmedlingen. Man kan hitta hus till salu i exempelvis tidningar om torpliv. Åk även omkring och se vad du kan hitta. Ser du något trevligt kan det aldrig vara fel att visa sitt intresse.

I värsta fall kan du kanske köpa en plätt mark, ansöka om bygglov och bygga nåt friggebodsliknande på den?

Men det är ju inte alls samma sak...

Mitt torp på min lilla ö, alldeles utan bekvämligheter, mitt PARADIS!

PICT0160.jpg

PICT0161.jpg

PICT0162.jpg

... fast här hade de en hel del skoj ändå...

LÄNK

Men själva själen i ett gammalt torp saknas ju då.

... fast här hade de en hel del skoj ändå...

LÄNK

Men själva själen i ett gammalt torp saknas ju då.

Ja, jag vill ju ha ett riktigt gammalt torp, inte bara en stuga utan bekvämligheter ;)

Jag gör gärna ytrenoveringar, men jag vet inte om jag skulle klara att till exempel lägga nytt tak eller byta stockar i väggarna:angel:

Mormor och morfar salde sitt torp (utan el och vatten) i somras, i Östergötland. Sa visst finns dom. Det var förövrigt ganska svarsalt, manga som var och tittade men ingen som var dirket intresserad (en syssling till mig köpte det sen).

Jag har sett massor med såna torp i Sörmland till Salu! De jag sett har varit runt mellan Flen-Nyköping-katrineholmstrakten.. Nu var det ett tag sedan jag tittade men jag tror absolut sådana uppkommer nu som då!

Vet också att många ägs av Länsmuséer och liknande och att de i sin tur hyr ut sådana! i Julita finns flera sådana som hyrs ut!

Jag har sett massor med såna torp i Sörmland till Salu! De jag sett har varit runt mellan Flen-Nyköping-katrineholmstrakten.. Nu var det ett tag sedan jag tittade men jag tror absolut sådana uppkommer nu som då!

Vet också att många ägs av Länsmuséer och liknande och att de i sin tur hyr ut sådana! i Julita finns flera sådana som hyrs ut!

Hyra vill jag inte göra, jag vill ha mitt eget torp och med så mycket mark som möjligt.
Kanske har de som ni sett till salu varit väldigt dyra för det man får?
Ni får väldigt gärna säga till om ni hittar nåt.

Oftast är det ju marken som kostar. Mitt torp är inte värt många kronor men att köpa loss tomten skulle gå på ett antal mille.

De hyrs ju ut på livstidskontrakt men jag förstår att man vill ha sitt eget ändå!

Jag tror de legat mellan 200-500.000..
Ska absolut hojta till om jag ser/hör något!

Här är ett.. hade dock el indraget!
http://www.hemnet.se/beskrivning/910575?r=3

Ett annat utan el!
http://www.hemnet.se/beskrivning/818855?r=3

Ett till som dock hade el.. (men man kan ju välja att inte använda det)
http://www.hemnet.se/beskrivning/754536?r=3

Ett till utan el men lite dyrare.. STOR tomt! Det såg väldigt charmigt ut!
http://www.hemnet.se/beskrivning/626782?r=3

Wow, tvåan var ju jättefin!
Den har jag inte hittat när jag har letat.
Lite i mesta laget i pris, men inte omöjligt. Ligger ju ruskigt bra till:bump:

Jag köpte mitt torp i södra Dalarna för 2 år sedan, ingen el, inget vatten men 1500 kvadratmeter tomt och servitut på bad- och båtplats. Jag har inte ångrat mig en sekund! Inte vill jag dra in några nymodigheter heller, det räcker så bra med min vedspis. :love:

Jag åkte runt ett par månader och kollade på en del objekt som var till salu, det var bra dels för att komma underfund med vad jag ville ha, dels för att få en hum om hur prisläget såg ut.

Ja tvåan såg supermysigt ut!
Jag tror att det är i ungefär vad man får betala om det inte ska vara totalt nergånget..

Hoppas du hittar nåt!!

Man kan komma undan mycket billigare än en halv miljon utan att köpa på sig ett nedgånget ställe! När jag köpte mitt torp var jag den enda som bemödade sig om att gå in och titta eftersom huset såg så skabbigt ut - på utsidan. Inne luktade det fräscht, uppe på krypvinden kunde jag konstatera att det var snustorrt och även grunden var helt ok. Visst finns det hela tiden någonting att pyssla med men det kommer man nog aldrig undan om man har ett sommarhus... ;)

Ah, det är sant, men hade inte folk backat för hur det såg ut på utsidan hade jag varit tvungen att betala en hel del mer än jag gjorde. Värst var Uppland prismässigt tyckte jag, kollade lite på Sörmland men det var fel håll för mig, riktade mest in mig på Dalarna och Gästrikland. I övrigt hade jag samma krav som TS, inte mer än 2-3 timmars restid från Stockholm.

Jo så är det absolut! Du hade en väldans tur!

Priserna i Sörmland har skjutit i höjden de senaste åren..
För 10 år sedan köpte mina förälrar en liten gård som var helt i boendestandard med el, vatten, 7.000kvm tomt och fina uthus etc.. de fick då ge 150.000 för det, men när de för 2 år sedan hade en mäklare (bekant) på besök så sa hon att stället skulle ligga på 1.400.000 i utgångspris om hon la ut det!
Nu har de byggt ut huset med 50 kvm till och det värderas nu till över 2 miljoner.. HELT GALET!!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 641
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar