lisa412

Trådstartare
Min bil har varit in och ut på verkstan ett antal gånger nu, ja typ sen jag köpte den egentligen.. Lite less är jag så nu har jag funderat på om det är värt att ta ett lån för att köpa en lite "finare" bil? Jag kan inget om det här så behöver råd. Är det värt det?
Planen är en lite nyare begagnad bil då. Under 100000:-
Eller ska jag fortsätta köra skruttisen? Försöka spara ihop pengar??

Nej det är det inte värt. Köp en bil du har råd med, men sen är jag också emot allt utom bostadslån och studielån :). Köp nåt du har råd med och spara ihop till en nyare. En nyare bil innebär inte mindre reparationer, iaf inte under 100k. Kanske mindre men dyrare när de väl blir.

Jag har valt att inte göra det för min egen sinnesfrids skull. Om jag hade lån och bilen havererade så skulle jag stå utan bil men kvar med lån. Med den bilen jag köpte för någon månad sen (18 000 kr) så kan jag köpa en ny om den skulle lägga av helt. Det skulle ju kännas men det skulle inte vara helt omöjligt.

För oss var det värt det. Vi köpte en ordentlig bil, dyr men samtidigt alla rätt i övrigt och nästan ny. Vi fick ett förmånligt lån via bilhandlaren och tyckte det var värt det. :) Risken att den skulle totalhaverera så att det inte går att laga känns mycket låg och vid olycka finns det försäkring. Så för oss känns det inte osäkert alls. Däremot har vi gått in med mer pengar än vad som behövdes och räknas givetvis med en värdeminskning på de 3 år som vi planerar att äga bilen innan vi byter!

Ja det är värt det. Vi köpte en ordentlig bil som är betydligt billigare i drift (skatt, försäkring, bränsle etc) än tidigare bilar.
Vi gick dock in med 60 000 i kontantinsats och tog bara lån på 50'.

Jag har lånat till alla de senaste 20-30 årens bilar.

För mig har det varit enda sättet att kunna köpa en bil som fungerar. Vägrar köra runt i något som gör mig nervös för att den ska rasa.

Jag lånar en del av summan och betalar av lånet, sedan kan det vara tid att titta efter något nyare. Ofta får jag en slant för inbytesbilen och har en del kontant. Resten lånar jag. Nuvarande bil lånade jag 70' till. Den är strax avbetald. Funderinge blir om jag ska byta medan den är värd något eller lita på att jag har pengar när den är slut?

Som husägare är det alltid något man behöver ha buffert för. Så inbytesbilns värde är en sorts buffert det med.

Jag betalar av på en bil jag inte längre äger så du kan säkert ana att jag vill avråda 😉 köpte en nyare för omkring 80' och fick flera dyra fel på den. Snittade 35000/år på verkstad. Sedan lånet, skatt och bränsle på det, så kul tycker jag inte det är att köra bil. Personligen hade jag sett över om det fanns en bil som är billigare att reparera än den du har idag, det verkar vara de kostnaderna som är sura? Driftsäkerhet och årsmodell behöver verkligen inte hänga ihop.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
861
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens... 2
Svar
21
· Visningar
2 298
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 196
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka