Philosophia
Trådstartare
Nu ska det köpas en bil. Av någon anledning har både jag och sambon snöat in på Volvo 50, antingen 1,6D DRIVe eller en D2, årsmodeller från omkring 2011-2013. Alternativet som vi har sneglat på är en motsvarande Ford Focus. Hjälp mig att tänka utanför denna box, men hjälp mig även att räta ut några frågetecken gällande de bilar som vi tittar på.
Våra önskemål:
Våra önskemål:
- Prisvärd, dvs. så ny och frisk bil som möjligt, men inte så ny att prisfallet när man byter bil igen har blivit ruskigt stort.
- Helst ej över 150000 kr
- Krocksäker
- Kombi som rymmer en bra dubbel hundbur (ej grindar), helst MIM (DM eller DL).
- Bränslesnål, vilket är ett skäl att vi har kollat på snåldieslar. Jag tågpendlar 20 mil enkel resa och det skulle åtminstone någon gång i veckan eller varannan vecka vara skönt att ta bilen istället för tåget för att spara in tid.
- Jag själv är väldigt förtjust i bilar som man kommer upp lite i eftersom jag är kort - jag tycker att man får bättre sikt då, t.ex. Nissan Qashqai. Men vad jag förstår så är ofta dessa biltyper i konflikt med andra av mina önskemål (få plats med bilbur och att bilen ska vara bränslesnål).
- När det gäller dieselbilarna så har de väl problemet att partikelfiltret riskerar att inte renas som de ska, med risker både för miljö och motor. Den senaste veckans skandal med utsläppsfusket har fått mig att dra öronen åt mig när det gäller diesel. Men i övrigt, hur stort är problemen egentligen med dieselmotorer? Hur länge behöver t.ex. bilen minst gå för att de eftersträvansvärda temperaturerna ska uppnås?
- Hur avgör man om en bilhandlare är seriös? Vi hittade en bil som såg trevlig ut till bra pris, men drog öronen åt oss när vi läste på rejta/eniro att handlaren var enormt otrevlig, oseriös och dessutom uppmanade till försäkringsbedrägeri.
- Vad ska man tänka på om man köper en bil från en privatperson?
- Hur avgör jag vilken service som bilen kan behöva inom snar framtid (t.ex. kamremsbyte, partikelfilterbyte, osv.)?
- Hur ska man förhålla sig till högt miltal? Jag har tittat på flera bilar från 2012-2013 som verkar prisvärda men som har gått 12000-15000 mil.