Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VI
+ fler som svarat på mitt inlägg.
De två sista träningarna har jag ju blivit filmad på. För att jämföra på hemmaplan följde (min helt underbara)sambo med för att filma igår. Hon har ju vilat en vecka och joggas nu igång igen.
Måste säga att det såg bättre ut än jag förväntat mig (inte min ridning men hästen). Hon var mer 'plan' och inte så framtung även om jag såklart skulle vilja ha henne ännu mer på bak. Jag 'finred' inte utan var rätt grov så fort hon ville dyka samt satte upp tempot ett snäpp redan från början. Hon hade då mer gest överlag. Men det jag främst tänkte på var att hon hade så rund och fin aktion i galoppen. Den blir lätt stötig då hon är lite knackig.
Jag tror även att jag, som du skriver, har varit lite försiktig i kombination med min egen svaghet.
Rider jag så blir det ju bättre.
Tränaren har sett hästen en gång i höstas med annan ryttare (hästens tävlingsryttare)då hon förmodligen hade början på sina hovledsinflammationer. Nu har jag själv ridit för henne två gånger. Det jag reagerade starkt på var att tränaren på slutet sa att hästen rör sig mer bak än fram. Jag frågade ju genast om hon ansåg att det var ett problem eller kunde föreligga smärta, dvs att inflammationerna kommit tillbaka, men det ansåg hon inte.
Så antingen är allt relaterat till att hon inte orkar för den här hästen har i vanliga (friska)fall inga problem att komma upp från marken i fram. Eller så har hon ont. Sen hjälper det säkert inte att jag är obalanserad och ringrostig. Det är en häst som kräver mycket teknik, tajming och styrka/stabilitet. Jag har endast det första just nu.
Hon har dessutom en stor egen önskan om hur saker ska göras samt är en arbetsmyra.
Oh_really;
Jag är helt med på din tanke men jag vet inte om jag är tillräckligt duktig för att avgöra när/om hon tippar. Det känns som sagt inte när jag rider men syns väldigt tydligt på film (uppenbarligen).
Hästen Är lite stel i sina nackkotor och jag har svårt att få igenom det alla gånger.
Highcat;
Hoppas jag också. Verkligen.
Jag har haft lite ont i magen under vilan men det känns bättre nu. Samt att jag faktiskt får svar om mindre än en vecka.
Bellabus;
Ja mina händer har en envis tendens att lägga sig, framförallt vänster där jag har en gammal skada. Det är alltid värre när jag inte ridit ordentligt på ett tag. Jag kompenserar min svaga bröstrygg med att lägga dem samt vinklar ut armbågar. Kämpar med detta dagligen.
Men jag förstår inte riktigt hur du menar med bäckenet. Jag rider ju lätt på bilden? Har aldrig fått 'kritik' för felplacering av underliv, däremot är jag själv inte lika stark just nu. Kanske det du ser? Vi är ju lite lätt ringrostiga både jag och kusebuse.
Blev långt nu men är så glad över alla reflektioner! Tack för era svar!