Bildskärm/ergonomi

mandalaki

Trådstartare
Jag får fruktansvärt ont i huvudet av min nya bildskärm :cry:

Nån som vet vad som är bäst för synen: mycket eller lite av ljus och kontraster?
 
Sv: Bildskärm/ergonomi

Ställ in Uppdateringsfrekvensen (Hz) så högt som möjligt (eller som blir bekvämast).
Hög kontrast kan bli lite "stickigt" för ögonen och inte bra för skärmen i längden.
För högt ljus kan göra att man uppfattar allt för ljust på t.ex. hemsidor (inget bra alternativ för webbdesigners).
Tänk på att inte sitta för nära heller, inte bra hur du än ställer in skärmen! ;)
Ett bra sätt att ställa in kontrast/ljusstyrka är att göra en bild eller nåt med halva vit och halva svart och sen ställa in kontrasten/ljusstyrkan så att det vita ser riktigt vitt ut och det svarta riktigt svart dvs inte grådaskigt.
 
Sv: Bildskärm/ergonomi

Tänk på hur du har skärmen placerad i förhållande till hur du sitter.

Bildskärmens övre kant placeras strax under synlinjen (Detta beror på att du när du sitter och arbetar inte ska behöva titta uppåt, vilket medför att ögat öppnas lite mer = ögat torkar snabbare= torrt och irriterat.

Och så var det det där med allmänbelysningen jämfört med det ljuset som kommer från skärmen. Lysrör kan flimmra med en frekvens som våra ögon kan uppfatta. Det sker främst i ändarna så där kan man med fördel skärma av.

Dessa saker kan göra att du spänner musklerna i pannan och det i sin tur kan ge huvudvärk.

Vid bildskärmsarbete bör platsbelysningen i LUX vara 500 Allmänbelysningen 200 LUX

Utomhus är den 5000-10000 LUX.

/Smulu Biomekanik ingenjör.
 

Liknande trådar

Tjatter I ett ihåligt äppelträd på tomten bor någon fågel. Sambon sa att det såg ut som en stor, svart and kröp ut ur hålet i trädet i morse...
2
Svar
20
· Visningar
1 470
Senast: Sel
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 488
Senast: Rie
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 581
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 142
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp