Bilder på välsittande selar

Sv: Bilder på välsittande selar

ingen? inte ens en ända bild på en väl sittande sele?

Är nog ingen här som har välsittande selar.. :angel:

Jag kan bidra med några:

14135351.jpg

14135361.jpg

11524536.jpg

7385722.jpg

8129357.jpg

15790876.jpg

tack för massa fina bilder.
hur får man delen som vilar på korset att ligga kvar där? skall den sitta ihop med svanskappan på något sätt?

min glider bak mot svansroten hela tiden :(

flera bilder :D:D

Den sitter fast både i däckeln och i skacklarna, då kan den inte åka bak, på maratonselen har vi inte ens någon svanskappa.

11524538.jpg

Eller så trär du in bakselens ryggdel mellan remmarna på ryggstycket till svanskappan. Svårt att förklara och inga bilder har jag heller :-(

jag har en bröst sele som jag köpte på h**ks..
någon som har en sådan med? på bild?

känner att jag inte riktigt får till det..

Bröstselen från hööks bör inte användast till något annat är tömkörning bara så du vet.... :smirk:

Mvh
Emma

Pgr av där finns inga draglinor och (om du inte köpt) baksele. Sedan sitter "bröstan" ihop med däcklet som gör när hästen drar vagnen möts den av den stumma bröstan, som medför -> din häst kommer få utslittningar på sina bogar i slut ändan :( ! Sedan är är inte däckelt tryck avlastande :(.

Vad har du för häst ?

Mvh
Emma

jag köpte en baksele med för det visste jag att man måste ha om man skall dra vagn..

en hbl/vbl/fbl kornisng på 170
min tanke är att varva ridningen med körning ca 1 ggr per vecka eller 2..

låter ju inte bra med trycket och utslitningar...kan jag förebygga det? ändra selen?

Rätt bra du köpte baksele till :) !

Tyvärr finns det inte mycket att ändra på den för få den bra. Köp en Piffif standard sele och sedan använd bakselen från hööks är det enda jag kan rekomendera.

Du kan ju alltid ta av bröstan så har du en bra tömkörnings gjord :)!

Mvh
Emma

åh suck :( inte precis rik ju..kankse kan sälja selen.. var hittar jag priffifs selen?

nä den har jag haft i minst 1-1,5 månader nu..och tömkört en hel del i den..

kollar in länken..

men om man inte kör så ofta, är det lika illa..a suck hör själv hur dumt det låter..klart det gör!

travselar...

välsittande? bilder?

Ska du köra med något som är tyngre än en travsulky så är travselen lika illa som den sele du har nu.
Kolla på: www.blocket.se / www.hastnet.se / annonsplatserna här på buke så kommer du garanterat snart ha hittat en bra beg. sele till bra pris.
Viktigt att tänka på då är att bröstan är lös.
Länka gärna om du hittar något kan vi kika på det och se om det är vad du ska använda.
Du kan sälja din sele som tömkörnings/inkörningssele för det duger den bra till.

En bra sele innehåller alla nödvändiga delar från början, det är en bra "tumregel", det ska finnas med brösta/lokor/coller, däckel (som passar den vagn du har), baksele, draglinor, huvudlag och tömmar. Du kan hitta en helt ok sele för 4000-5000:- och ja, det är lika viktigt att selen sitter bra oavsett om du bara kör ibland eller om du kör varje dag, du skulle väl aldrig rida med en sadel som inte passade hästen så den fick skav och tryck mm?

klart jag inte skulle..fan de var ju illa att jag inte visste allt detta innan jag köpte den... :(

min tanke är att dra en lättare vagn, bara en typ trav sulky som bara jag kan åka i ..och vara ute och jogga lite..

Liknande trådar

Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: skiesabove
·
Hemmet Ni som har en liten kontorsplats hemma, hur har ni det? Visa gärna bild :) Tycker inte jag får till det bra i nya boendet så har...
2
Svar
31
· Visningar
1 695
Senast: golit
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
789
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025