Bilder på strålröta/hovröta!

Belethien

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja se bilder på hästar som fått hov/strålröta! Börjar fundera på vad som händer med min hästs hovar och tänker automatiskt på strålröta dock passar hon inte in på flera av symptomen, därför skulle jag gärna vilja ha lite bilder på hur det egentligen ser ut då jag aldrig haft (turen?) att se sådant tidigare. Help me bukefalos! :bow:

Sv: Bilder på strålröta/hovröta!

Smular strålen?

det kan vara svamp.

Ja ungefär. Strålen är inte svampig, torr och fin, luktar inte mer än friska hovar gör men börjar liksom.. ja smula/ömsa skinn, håla ur sig. Jag blev ganska orolig och tänkte att om folk kunde lägga in lite bilder så kanske jag kunde komma på vad som händer egentligen..

Alltså, så brukar det ju bli när man närmar sig nästa skoing... men det är alltså en ny grej detta?

Alltså, så brukar det ju bli när man närmar sig nästa skoing... men det är alltså en ny grej detta?

Ja jag har inte märkt av det tidigare men ska jag vara ärlig så vet jag inte om jag kan lita på mig själv. Hon är barfota så det brukar inte fastna mycket i hovarna så jag har bara tagit upp hovarna och ögnat snabbt om det fanns någon smuts/sten någonstans. Hovis var här 7 veckor sen men hästen är varken lång i hovarna eller hög i trakterna (går på lösdrift, sliter nog ned ganska mycket själv)- det är bara strålen som börjar se skum ut.
Kompisen stod och snackade tidigare med en annan vän och pratade om att hennes unghäst började få lite röta nu när snön smälter så hon höll på att behandla, då kom jag själv på att "oj jag kanske ska titta lite noggrant på hovarna :crazy: " och såg att strålen börjar bli nästan.. urgröpt.

antingen ömsar hästen sin stråle(tre av mina fyra gör det nu) eller så kan det vara röta... men röta kleggar och luktar illa, ta hovkratsen och kör ordentligt i mittstrålfåran och se om det finns klegg, annars skulle jag nog bara spola med lite jodopax i ett par dagar..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 135
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka