Bilder på rundpaddock!

C

cocette

Har hållt på att bygga en rundpaddock i ett par år nu. (Tar lite tid när 50 kg tjej ska gräva ner 30 stora ekpålar i hård lerjord) :banana: Är bara lite nyfiken på hur ni andra har gjort era corraller. Hur har ni löst det med grind och underlag? Hade varit jätteskoj med lite bilder också!

Sv: Bilder på rundpaddock!

corall3.jpg

15m i diameter, nedgjutna telefonstolpar, ca 2,5 högt staket. tätt nedtill för att hovar inte ska kunna tränga ut och fastna, mellanrum upptill för att häst och människa ska kunna se ut.
svagt utåtvinklade väggar för att minska risken att få benen i kläm vid inridningarna.

grinden blev rätt stor och tung. fördelen med denna bredd är att man kommer in med fordon för att kunna sladda.
nackdelen är att den riskerar att hänga sig och bli tung. vi har löst det genom att sätta ett hjul där man öppnar.
men som man ser på bilden har den blivit en aning skev ändå.
hursom så tycker jag inte att det är några större problem med den. En putt med höften så öppnar den sig lätt resten av vägen.
kraftiga haspar från både in- och utsidan. Men pga att grinden blir lite tung i stängt läge (väl öppnad är den mycket lätt) så behövs egentligen inte hasparna, såvida inte hästen häver sig på grinden. en trygghet när man jobbar okända hästar eller under inridningen, då personer utifrån lätt kan ta sig in ifall det skulle hända något.

corall2.jpg

en till bild, där man ser insidan.

Oj! Den var fin! Ett riktigt praktexemplar! :) Nu har man fått nåt att kämpa för, fast min kommer aldrig komma upp i dem divisionerna :cry:

Jag kom på försent att jag lagt tråden på fel ställe men visste inte hur man skulle ändra på det :o

Såna tjusiga grejjor som Lina har vi inte, men väl en mycket användbar (och flyttbar) "longeringsvolt" som passar fint till våra "amatör"behov.

Vi använder oss av ett flertal kraftiga kreatursgrindar 3 meter långa som vi kopplat ihop i ring ,16 meter i diameter. Har en stor utebana på 30x70m och fick underlaget "gratis" när vi monterade den inne i ena volten. Vi har skottat upp underlaget mot ytterkanten så själva spåret blir doserat. Använder den mest när vi jobbar hästarna från marken, främst unghästarna. Uppsuttet till en unghäst är det inte lämpligt med grindar då man kan fastna med fötterna om de skulle slänga sig mot staketet.

Grindarna har vi även använt och monterat ihop till boxhagar, då det varit kurs förlagd här.

Har ingen närbild, men så här ligger den på ridbanan.
flygbild.jpg

Hittade faktiskt en bild där den råkat "fastna" i bakgrunden ;)
folbus1.jpg

Vi har haft volten i 12 år och en hel del bångstyriga unghästar, men aldrig att någon har kommit mellan rören med något ben. För säkerhets skull valde vi grindar med 8 cm grova runda rör och det är inte så trångt mellan rören nertill att någon hästhov skulle riskera fastna. Doseringen gör också att de inte springer alldeles intill ytterkanten.

Var och tittade på saluhästar på ett ställe där de hade klätt volten med stående träplank som såg robust ut, men uppenbarligen inte var det. En häst smällde rakt igenom träet och fastnade och slet upp ett fult sår.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för dina bilder Moniq! Har sett dessa grindar innan men inte som rundpaddock. Det hade varit en bra lösning för mig som inte blir klar med min. Att jag inte tänkte på det innan :confused: :)
Vilken fin anläggning förresten!

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 162
R
Anläggning Sitter i en lite knivig sits. Har byggt ett stall med fyra boxar i Umeå kommun. För ett par år sedan så kom någon ny förordning här som...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 175
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 157
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama