Bilder på regnskållor!

F

Fantasi

Jag har försökt hitta bilder på hur det kan se ut då hästen har regnskållor men utan resultat, kan inte ni som har det eller liknande ta kort och visa mig, vet nämligen fortfarande inte om det är regnskållor min häst har men misstänker det.

Det är bara det att dom ömmar inte som regnskållor skall göra utan dom kliar som exem, hon njöt utav klippapparaten och stod bara och gungade för hon tyckte det var så skönt då jag klippte henne och normalt sett tycker hon illa om klippmaskinen..!

Jag klippte henne häromdagen och nu ser hon ut som en häst med vattenkoppor ....:( :confused: :crazy:

hon har inte många skorpor och sår nu, utan mest bara hårlösa fläckar med eller utan knöl under. Och det sträcker sig från bak till öron längst hela sidorna även på huvudet.
Det ser verkligen ut som hon har någon typ av pricksjuka;)

har ni några kort? Dom kanske kan göra mig klokare på vad det är!

Å en annan fråga, är regnskållor alltid smittsamt?

Sv: Bilder på regnskållor!

Regnskållor är ju en bakteriell hudinfektion som yttrar sig som små hårtofsar som, när man drar bort dem, lätt lossnar och efterlämnar en liten varig fläck, bara några mm i diameter.
Infektionen är ofta förknippad med smärta.

Det du beskriver låter mer som en allergisk reaktion eller möjligen djupare bakteriell hudinfektion, sk follikulit. Ringorm i tidigt skede går inte heller att utesluta, det är sällan hästar får de typiska hårlösa ringarna.

Kontakta en veterinär som antingen kan ställa diagnos utifrån utslagens utseende eller kan ta en hudbiopsi för att undersöka vad som orsakar dem.

Lycka till!

Har du kollat så att det inte är nässelfeber?
En vänninas häst hade det i höstas, och han såg ut som du beskriver, men bara på underhalsen!
Han fick en spruta och en tablett, sen var det läkt efter några veckor!
Jag tycker absolut att du ska kolla upp det och be en vetrinär göra det...

ringorm kan jag inte tänka mig att det är, dels för att det är så mycket, delss för att utslagen är så små i jämförelse med hur ringorm brukar se ut och dels för att dessa kala fläckar enbart är vit/hudfärgade och ser ut som att håret skall växka tillbaka igen..
ringorm blir ju som ett sår, och ofta stort och för det mesta runt, sen har jag aldrig sett en häst som har haft ringorm över hela sin kropp från bak till huvud.. Nja, det stämmer liksom inte:confused:

då man drar bort håret blir det ingen varig fläck, det blir liksom bara en kal fläck som snabbt bildar nytt skinn.. och de gör inte ont för henne..

Nässelfeber vet jag inte, hon har ju haft nässelfeber i form av knölar upptill handflatestora utslag tidigare men det har aldrig blivit krustor och hårlösa fläckar av dem..? och de har brukat gå över på något eller några dygn..

Tack ock lov verkar den värsta perionden vara över nu, det verkar inte bli så mycket mers skorpor utan det som är kvar nu är små hårlösa fläckar på några mm i diameter med eller utan knöl under, utslagen med knölar tvättar jag med jodopax en till två ggr per dag.

ska försöka nå veterinären i morgon, men det känns ju onödigt att åka in om det är på tillbakagång, men jag måste ju då ändå se vad hon har att säga.. *blir inte klok*:crazy:

min häst har något liknande på rumpan o länden. ca 15-20 stycken små knölar som har haft en liten skorpa med hår som man har kunnat pilla bort. men knölarna är inte variga eller något o de ömmar inte heller.

ja ringde veterinären o hon trodde att det rörde sig om någon svampinfektion som bildats eftersom min häst haft täcke på sig som antagligen inte andats så bra. hon gav mig rådet att använda virkon på det. ja började med det häromdagen o än har ja inte sett någon skillnad men det ska tydligen vara väldigt svårläkt.
har även klippt bort pälsen runt den knöl som sitter värst till, dvs där sadeln ska ligga :(

Du kan ju alltid prova att bada områdena med Hexocil schampo. Det kan fungera (oavsett orsak...)!

Ringorm yttrar sig sällan som öppna sår, däremot som bulor i huden och kala fläckar med torr och flagig hud.

Hudbiopsier kan ni ta hemma i stallet, inget anledning att åka till klinik för en sådan struntsak!

Min häst hade regnskållor förra sommaren.. Usch det var skitjobbigt.
Men jag badade honom med Hexocil varje dag i några dagar,och till slut torkade de ut och gav med sig.....
Man ska undvika att de står och blir blöta oxå,skydda dem för väta.
Jag är glad att det gick så "lindrigt" att bli av med regnskållorna. Men jag led med min häst under tiden han hade dem........
De säger ju att regnskållor smittar,men de andra hästarna i hagen fick inte det.... Skönt!

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: Cactus
·
Hästvård Undrar om andras erfarenheter halv regnskållor. Köpte en pömsig treåring i mitt en av november som hade skållor över bogar, sida och...
2
Svar
30
· Visningar
3 812
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästvård Försökt googla, men hittar inte riktigt vad jag söker. Blir det alltid större, hårlösa partier vid regnskållor/streptotrikos? Eller kan...
Svar
15
· Visningar
2 258
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka