Jag köpte en treåring i januari 2016 som hade väldigt mycket regnskållor. Ryktade henne och tvättade med Hibiscrub och sedan gjorde jag inte mer. Det försvann så småningom när hon satte sommarpäls och har aldrig kommit tillbaka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Regnskållor kan visst smitta mellan hästar! Här är lite info och källa. https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/streptotrikos-hos-hast/
Kan vara envist att bli av med. En vän höll på hela förra vintern med deras ponny och den såg för jävlig ut med alla krustor.
Ja just nu är vi inne i en bra läkperiod. Tvättade fem dagar i rad och lät sen huden vila två dagar och då började bulorna skorpa till sig. Gör samma denna veckan och hoppas på fortsatt bra effekt. Hon är verkligen ful nu för hon har fått sommarpäls över de läkta skållorna så hon är typ leopardprickig nu... Längtar till varmare väder så hon kan vara naken dygnet runt!Några framsteg? Min gamling fick regnskållor varje vinter, extremt mycket de första åren jag hade honom men allt eftersom jag fick bättre ordning på magen så blev det bättre, syntes även på hovarna.
Det som egentligen fungerade bäst var blåspray, men då han var vit och såg aningens rolig ut så övergick jag till Ekholms Prob Olja och det fungerade riktigt bra, masserade in en gång per dag på skållorna och de lossnade och läkte.
Precis som människor! Många hudproblem, så som allergier, beror på kosten.Ja det finns det. Mage i obalans ger hud i obalans. Eller rättare sagt, en mage som är i obalans kan inte ta upp näringen korrekt och det blir då samma effekt som om man inte ger en fullgod foderstat som täcker behoven och får hästen inte det hen behöver så visar det sig gärna genom diverse hudproblem.
Det är säkert bra att vila lite mellan behandlingarna. En del preparat går hårt åt huden, även när de hjälper.Ja just nu är vi inne i en bra läkperiod. Tvättade fem dagar i rad och lät sen huden vila två dagar och då började bulorna skorpa till sig. Gör samma denna veckan och hoppas på fortsatt bra effekt. Hon är verkligen ful nu för hon har fått sommarpäls över de läkta skållorna så hon är typ leopardprickig nu... Längtar till varmare väder så hon kan vara naken dygnet runt!