bilder på pållen me vagn=)

Sv: bilder på pållen me vagn=)

okej jasså? du menar korta på "höjden" alltå mellanrum mellan skakel och ögla? e det annars meningen att man ska ha skakellädren där emellaN? varför har man då en ögla längst fram?
va e meningen lixom med att inte sätta det i öglan utan emellan öglorna?

jasså? tycker du...jag som tyckte de va rusktigt långa ska nog sy in dom lite iaf så att man kan korta dom lättare om det behövs...tycker du jag ska gå till en riktig sån läderhanterare som syr ihop dom på nåt sätt?(de är i delvis läder, delvis syntet, tror de heter så)

nä nerförbacke aja baja måste ha baksele ska beställa så snart som möjligt. vilken str tror du jag kan ta till han? han e ju 126 o ja vet inte fet kan man väl inte säga heller.

förresten vilkan bild går han i nerförsbacke på? tror ingen av bilderna va särskilt nerför...hehe jaja...

jag tänkte på en annan sak...hur är det smartast att fästa "upp" draglinorna så han inte kan få nåt ben över eller det behövs inte?

Gullan86 skrev:
okej jasså? du menar korta på "höjden" alltå mellanrum mellan skakel och ögla? e det annars meningen att man ska ha skakellädren där emellaN? varför har man då en ögla längst fram?
va e meningen lixom med att inte sätta det i öglan utan emellan öglorna?

SVAR: Man har två pinnar på var sida om skakelhållaren istället för hel ögla, för att det ska vara enkelt att fästa skaklarna. Det är gammal traditionell giggsele anordning. Har man skakelring på sin skakel, så måste den vara minst 15 cm lång för att skaklarna ska kunna röra sig utan att störa hästen. Det är det hela idén med svängel/draglinor går ut på, att hästen ska kunna röra sig fritt mellan skaklarna, även i svängar. Det är därför en vanlig travsele inte funkar hela vägen, för att skaklarna sitter fast.
Lösningen är att antingen köra med skakelhållaren mellan bakselringen och skakelringen, eller svetsa en ny avlång ring, eller köra som du gör nu, men tänk på att inte dra åt maggjorden hårt, du ska få in en näve mellan mage och gjord. Du har väl två gjordar?

jasså? tycker du...jag som tyckte de va rusktigt långa ska nog sy in dom lite iaf så att man kan korta dom lättare om det behövs...tycker du jag ska gå till en riktig sån läderhanterare som syr ihop dom på nåt sätt?(de är i delvis läder, delvis syntet, tror de heter så)

nä nerförbacke aja baja måste ha baksele ska beställa så snart som möjligt. vilken str tror du jag kan ta till han? han e ju 126 o ja vet inte fet kan man väl inte säga heller.

SVAR: Jag har en från granngården och den är stor. beställ Ponny.

förresten vilkan bild går han i nerförsbacke på? tror ingen av bilderna va särskilt nerför...hehe jaja...

SVAR: där ser man vad kameran kan luras, men om du kikar på bröstan i sista bilden där han går mot kameran, så har den vinklat sig, som om skakeln trycker upp bröstan.

jag tänkte på en annan sak...hur är det smartast att fästa "upp" draglinorna så han inte kan få nåt ben över eller det behövs inte?

SVAR: det behövs oftast inte, men kan vara bra om man ska svänga skarpt eller har en häst som viftar mycket med bakbenen. :)

mvh jenny .....

okej svarar lite snabbt...min skakelring du menar 15cm lång från fäste till fäste? min e nog minst 12cm iaf den e rätt lång alltså ska mäta någon dag men ja tror den är rätt.
men annars får jag väl fästa däremellan ögonra som du säger är det nåt negativt på min vagn att göra så?

okej då beställer jag ponny kan tänka mej att den passar bra.

hej!
fin häst, sele och kärra!

vart har du köpt selen? vad är det för en sele?
leter efter en anna sele, har nu en vanlig bröstsele från h**ks,
och jag gillar den inte så mycket längre...
modellen på din sele såg mkt schyst ut!

*Christine* skrev:
hej!
fin häst, sele och kärra!

vart har du köpt selen? vad är det för en sele?
leter efter en anna sele, har nu en vanlig bröstsele från h**ks,
och jag gillar den inte så mycket längre...
modellen på din sele såg mkt schyst ut!

Hennes modell är ett hemmabygge :) Vill du ha en bra sele får du lägga minst 3000 och kolla på bla.
Willab, Börjes(ideal), selar.se, equilex, drive Out.se, tärnsjö. Pris efter look och kvalité såklart.

Hoppas du lägger din sele på hyllan och köper nåt både du och hästen får glädje av!

Lägger till: inte för att Gullans sele är dålig alltså, utan duger bra för hemmakörning!

/jenny

Senast ändrad:

hehe nu vaknade du igen när nån tyckte om min sele *garv*

men håller med såklart:
aaa exakt bra till hemmakörning men ska man ut o tävla/träna eller köra mesta delen av träningen så ska man nog sattsa på en riktigt bra endå...

men jag kommer inte att köra hårt med min förren den är korrekt tillpassad så jag e 100 på det alltså och att den har liknande passform som en ny dyr variant(dock inte lika fin och dyr då=)...

tack så mkt *glad*

ja modellen på min sele är som selar ska vara då....så ser de rätta selarna ut fast min som sagt är ett hemmabygge jag råder dig att skrapa ihop minst 3000kr då annars höra av dej till med(pm kanske?) om vidare instruktioner av min sele=)
min sele är gjord av en gammal typ, hööks sele fast på rätt sätt, inte låser bogarna, draglonor m.m.

alla kan göra om sina selar så om man vill.
tycker om min sele supermkt inte dyr heller runt 1200kr blev det i slutändan med allt.

men som sagt ska du sattsa på körningen så köp en riktigt som har alla delar med sig lixom så vet du att den passar ordentligt(om du är orsäker på om du vet exakt hur allt ska sitta).

lycka till o hör av dej om du behöver hjälp.
/Anna

Gullan, kan du inte ta närbilder av din sele är hästen är förspänd så vi andra verkligen får se hur skaklarna sitter fast och dylikt?

/jenny

kanske det kanske=) ska försöka med det i helgen om jag kör då...

thihi va bråttom du har ja menade denna helgen som kommer thhihi...skrev väl detta idag thihi...

ska ju inte egentligen satsa på körning och tävla och så, utan jag ska bara ha den för hemmakörning för kul! :bump:

men jag har insett att den selen jag har är nog inte så bra....

och har börjat kika på selar som ni tipsade om! och hittat en del jag gillar!
men det blir ett senare problem, för just nu är det en del annat som ska prioriteras i penning väg... ;)

och jag vill också gärna se närbilder på selen hur den sitter och så... :)

Liknande trådar

Körning Ok, nu gör jag en egen tråd om det här, för nu är jag förvirrad. Jag postade en länk till en film på Frasse där han för första gången...
Svar
8
· Visningar
2 696
Senast: skuggi
·
Körning Ursäkta en dum fråga. Jag funderar på att köpa en sele och vill då ha en med empathy-brösta till min lille ponny. Sitter och kollar...
Svar
4
· Visningar
1 539
Senast: Rosalinda
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka