Sv: bilder på pållen me vagn=)
Asa_S skrev:
Tycker att du gott kan korta draglinorna en bra bit, det ser inte ut att finnas så mycket kvar av skakeln framför fästet. Har du satt den i öglan eller mellan öglorna? "Dragöglan" ser ut att sitta för långt fram på skakeln, faktiskt. Är vagnen bra balanserad för den där skakelhöjden? Jag skulle vilja ha skakelfästena ännu längre upp, det ser nästan ut som att vagnen är i framvikt så som den sitter nu, men det kanske ni har kollat? För övrigt ser hästen väldigt nöjd ut, tycker jag. Apropå traven så tänk på att börja med bara några steg, har hästen hunnit trava några steg och det sedan börjar slänga så kan det vara svårt att få stopp. Om man travar 3 steg och sedan saktar av och upprepar det några gånger så är hästen mer förberedd på att det känns annorlunda. Och kom ihåg att inte ha för bråttom, även om det går jättebra
!
tack för ett jättebra svar
det syns dåligt men har en annan tydligare bild.
jag har alltså fäst skakellädren i den främre öglan så när man kör(se en av bildena riktigt noga igen) så sticker den där tillbockade biten av änden på skakeln framåt så de är väl ca 5-10cm framför öglan så den kan absolut inte rammla av...menar du att jag ska fästa mellan de båda öglorna?
den bakre är till för bakselen som jag inte hunnit fixa än
vagen är byggd speciellt för denna hästen så den ska vara rätt avvägd..=) jag mätte en hög fästning när de byggde då skulle de va på halva hästen alltså mitten mellan armbåge och manke och jag tycker den sitter rätt så rätt väl?
och jag lovar den är inte framtung
när pappa satt i o luta sig bakåt så lättade den lite
men sån tur var så gick allt bra och hästen va verkligen kolugn men nu har jag lite mer säkerhetsremmar kan jag ju tillägga...så då trodde jag nästan att jag skulle behöva fästa den längre ner..
utan människa i vagnen e kanske vikten(när man håller längst fram mellan skaklarna) ca 5kilo nåt sånt...när en människa sitter i (jag) e det 2kilo tyo och med pappa o mig så va det 1-0 då eftersom den gick upp lite.
tack för tipsen
. och vi tar det lugnare än lugnast har hållt på o kört in han sen i maj.
och så draglinorna just dä...de spände jag inte med flit faktiskt
så dessa bilder(från en film) är både av dålig skärpa och ej såsom det slutliga resultatet kommer bli hehe.
nej jag spände dom inte så mkt dels för att jag upptäckte att de var för långa otroligt nog shettis str från börjes...och för att jag snabbt skulle kunna få av dom om det hände nåt första gången sådär jag körde med fast vagn på honom.(innan har 2 medhjälpare gått o hållt den brevid lr den suttit fast så den snabbt kunde tatts bort + medhjälpare på sidorna).
o ja visst ser han ut att älska det
klev på värsta kliven hemmifrån stallet o bara, nu ska vi dra vagn här för kung o fosterland detta har jag alltid gjort typ så var det första gången han drog släpan med bara la all vikt framåt och drog i som den värsta adenner och riktigt målmedveten