bilder på pållen me vagn=)

Gullan86

Trådstartare
nu kommer äntligen bilder på Thengill när han för första gången drar vagnen med matte i...

vad tycker ni om vagnen/selen(det man kan se tyvärr bilder tagna ur en film)
ser den lagom stor ut?ser den ut att vara fastspänd på rätt höjd? nåt ni vill kommentera
för övrigt gick de hur bra som helst och han har tydligen inte gjort annat än dra vagnen verkar de som...kanske smygdragit den när jag inte varit ute i stallet;)

878776.jpg

878777.jpg

878778.jpg

878779.jpg

535771.jpg
(pållen me selen på sig)
640975.jpg
(vagnen igen vad tycks?)

och det är lös brösta på selen och draglinor + högt fäst för skaklarna om ni undrar=)

haha o till alla som sa att vagnen såg ut att vara för kort....ja vad tycker ni nu?

Sv: bilder på pållen me vagn=)

men gu va många dubbla det blev.

Senast ändrad:

Jaha, då var det bara baksele kvar då! Hehe...

Bröstan såg ut att sitta för högt, prova att sänka. Men bilderna var inte så lätta att se nåt på. Ta gärna fler bilder från sidan i dragläge. (trav helst. ) Din häst är ju egentligen en "loksele" häst så det där med bröstan kan vara svårt.
Du, funkade svängeln som den skulle?

haha o till alla som sa att vagnen såg ut att vara för kort....ja vad tycker ni nu?
Vagnen är snarare för lång, vem har sagt att den var för kort :) ??
Vad är nästa plan nu då? Ska du ta några körlektioner eller mest luffa i skogen?

/mvh jenny

hehe äntligen nån som svarar började tro att det var helt utdött här på körningen nejvars=)

okej...ja jag såg de nu på bilderna att bröstan sitter för högt och som du säjer det är riktigt svårt o få de o passa på han...och så va det första gången som vagenen satt fast så ja våga inte riktigt spänna draglinorna rätt iaf de skulle hänt nåt då e de ju rätt svåra att få av.

ja imorgon ska vi testa igen o då ska ja se om det funkar bättre att spänna draglonorna mer och fixa så bröstan sitter bättre. och ev testa lite trav så jag ser att svängeln inte slår i för det är väl det jag ska kolla va?

minns du hur mina närbilder på svängeln såg ut? tror du då att den kommer slå i sidorna alltså i hans rörelser så kanske den e för lite böjd ja vet inte.

ja exakt nu när man tittar ser den ju lång ut lixom ja de va en gammal tråd på vagnen där folk sa att den va för kort typ ska leta reda på den.

nästa plan hehe...just nu har han vila o e utan skor så vi ska ta det riktigt lungt imorgon ev trava nån meter han har nog inte tappat riktigt all kondition än så...
sen så ska jag väl köra lite när det inte är för mkt is o halka senare i vinter för i vår ska ja nog sattsa ennu mer på ridningen(ska ev tävla) men körningen kommer ju vara ett bra träningskompliment.

i framtiden ska jag garanterat ta körlektioner=)

och baksele ska såklart skaffas innan det blir några mer seriösa körningar. nu i början kör vi endast på rak mark.

haha håll med om att han ser kolugn ut som om han aldrig gjort annat...lille killen...

Söt pålle :) Jag vill oxå köra in min ena isis. Har tömkört han lite men det får bli mer med det och sen så :D

jaha va kul de måste du göra de e hur roliga som helst o köra och så e det bra träning för traven att slippa människan på ibland.
den du tänker köra in e det en 4 lr 5 gångare?
har den svårt för nån speciell gångart?
hur gammal e den?

hoppas de kommer bli kul när han e inkörd=)

Han är fem-gångare. Går ofta i grisepass. Väldigt passtaktig. Har bra trav då han är tränad mycket.
Han är 9 år. Riden i 3 år. Ridit in honom själv :D

aha okej för det sägs ju att grisepassare får mkt bättre trav och grisepassen försvinner(mer) när man kör dom för då måste de trava på ett annat sätt lixom och man ser dom hela tiden och kan korregera lättare på nåt sätt.

Tycker att du gott kan korta draglinorna en bra bit, det ser inte ut att finnas så mycket kvar av skakeln framför fästet. Har du satt den i öglan eller mellan öglorna? "Dragöglan" ser ut att sitta för långt fram på skakeln, faktiskt. Är vagnen bra balanserad för den där skakelhöjden? Jag skulle vilja ha skakelfästena ännu längre upp, det ser nästan ut som att vagnen är i framvikt så som den sitter nu, men det kanske ni har kollat? För övrigt ser hästen väldigt nöjd ut, tycker jag. Apropå traven så tänk på att börja med bara några steg, har hästen hunnit trava några steg och det sedan börjar slänga så kan det vara svårt att få stopp. Om man travar 3 steg och sedan saktar av och upprepar det några gånger så är hästen mer förberedd på att det känns annorlunda. Och kom ihåg att inte ha för bråttom, även om det går jättebra :) !

Asa_S skrev:
Tycker att du gott kan korta draglinorna en bra bit, det ser inte ut att finnas så mycket kvar av skakeln framför fästet. Har du satt den i öglan eller mellan öglorna? "Dragöglan" ser ut att sitta för långt fram på skakeln, faktiskt. Är vagnen bra balanserad för den där skakelhöjden? Jag skulle vilja ha skakelfästena ännu längre upp, det ser nästan ut som att vagnen är i framvikt så som den sitter nu, men det kanske ni har kollat? För övrigt ser hästen väldigt nöjd ut, tycker jag. Apropå traven så tänk på att börja med bara några steg, har hästen hunnit trava några steg och det sedan börjar slänga så kan det vara svårt att få stopp. Om man travar 3 steg och sedan saktar av och upprepar det några gånger så är hästen mer förberedd på att det känns annorlunda. Och kom ihåg att inte ha för bråttom, även om det går jättebra :) !

tack för ett jättebra svar:bow: det syns dåligt men har en annan tydligare bild.
641024.jpg

jag har alltså fäst skakellädren i den främre öglan så när man kör(se en av bildena riktigt noga igen) så sticker den där tillbockade biten av änden på skakeln framåt så de är väl ca 5-10cm framför öglan så den kan absolut inte rammla av...menar du att jag ska fästa mellan de båda öglorna?
den bakre är till för bakselen som jag inte hunnit fixa än;)

vagen är byggd speciellt för denna hästen så den ska vara rätt avvägd..=) jag mätte en hög fästning när de byggde då skulle de va på halva hästen alltså mitten mellan armbåge och manke och jag tycker den sitter rätt så rätt väl?

och jag lovar den är inte framtung:o när pappa satt i o luta sig bakåt så lättade den lite:o men sån tur var så gick allt bra och hästen va verkligen kolugn men nu har jag lite mer säkerhetsremmar kan jag ju tillägga...så då trodde jag nästan att jag skulle behöva fästa den längre ner..

utan människa i vagnen e kanske vikten(när man håller längst fram mellan skaklarna) ca 5kilo nåt sånt...när en människa sitter i (jag) e det 2kilo tyo och med pappa o mig så va det 1-0 då eftersom den gick upp lite.

tack för tipsen:bow: . och vi tar det lugnare än lugnast har hållt på o kört in han sen i maj.

och så draglinorna just dä...de spände jag inte med flit faktiskt:o så dessa bilder(från en film) är både av dålig skärpa och ej såsom det slutliga resultatet kommer bli hehe.
nej jag spände dom inte så mkt dels för att jag upptäckte att de var för långa otroligt nog shettis str från börjes...och för att jag snabbt skulle kunna få av dom om det hände nåt första gången sådär jag körde med fast vagn på honom.(innan har 2 medhjälpare gått o hållt den brevid lr den suttit fast så den snabbt kunde tatts bort + medhjälpare på sidorna).

o ja visst ser han ut att älska det:love: klev på värsta kliven hemmifrån stallet o bara, nu ska vi dra vagn här för kung o fosterland detta har jag alltid gjort typ så var det första gången han drog släpan med bara la all vikt framåt och drog i som den värsta adenner och riktigt målmedveten:love:

Dina skakelringar är lite korta, så egentligen hade det funkat bra att fästa skakelläderna i mitten istället, vet ej hur säkert det blir i och med att din rockard är lite lätt fram.

ang draglinorna så tycker jag de ser ut att vara bra utifrån bilderna.
Däremot på bilden som ser ut som en nerförsbacke, där verkar det inte så bekvämt för din häst eftersom du inte har baksele. Det ser iallfall ut som om skaklarna skjuter fram rätt mycket, samt höjs. Skaffa baksele så fort du kan! Beställ på granngården (billigast)

/jenny

Liknande trådar

Körning Ok, nu gör jag en egen tråd om det här, för nu är jag förvirrad. Jag postade en länk till en film på Frasse där han för första gången...
Svar
8
· Visningar
2 696
Senast: skuggi
·
Körning Ursäkta en dum fråga. Jag funderar på att köpa en sele och vill då ha en med empathy-brösta till min lille ponny. Sitter och kollar...
Svar
4
· Visningar
1 539
Senast: Rosalinda
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka