Bilder på hovar.

Sv: Bilder på hovar.

Synd att du inte har någon annan att tillgå och prova.

Jag skriver inte här för att du eller någon annan skall göra som jag säger utan jag skriver här utifrån den erfarenhet och kunskap jag har och vad andra gör av den är upp till var och en.

Ser jag något som går att åtgärda så säger jag ibland min mening och ibland inte.

Jag vet av erfarenhet att vare sig vettar eller hovisar kan och vet allt trots sin utbildning, de är bara människor som inte alltid hinner vare sig engagera sig eller uppdatera sina kunskaper p.g.a. tids -och orkesbrist, utan kör på i gamla vanor och ibland så kan de faktiskt bli glada när man som hästägare kommer med något de inte själva tänkt på som löser problemet man har.

Jag har inte ens haft hästen i flera år ;) Köpte henne för drygt ett år sedan och hovarna blev, av någon anledning, väldigt dåliga i våras. De var inte några superhovar innan, men då blev de märkbart sämre och jag hade ute hovis nästan en gång i månaden, ibland oftare :(

sissu: Jag köper inte allt de säger, jag ifrågasätter och diskuterar varför de gör på ett sätt och vill veta vad deras mål är. Men såklart litar jag på dem.

En liten fråga till dig ! :)
Jag skulle gått en kurs hos AANCHP men avbokade då jag var tveksam till att lära sig verka så snabbt.
Rider du hästen mycket? Sliter hovarna sig väldigt mycket då? Måste du rida med boots på hårt underlag?

Sissu och jag har samma eller liknande tankar om din hästs hovar.
Kolla gärna med expertisen på den nålade tråden överst ang din hästs hovar. Där finns utbildade hovslagare, vet, SHP och AANHCP,
de kommer förmodligen tycka som vi.

Jag litade på min utbildade och välomtalade hovis och det visade sig inte vara bra för min häst.

/T

Tez1 skrev:
Det var roligt att se fina barfotahovar. Du har väl inga problem med dessa? Eller hästen ska väl tilläggas.
Generellt så är trakterna något understuckna(ingen panik).
Hörnstöden bör putsas.
Vä var lite ojämt hög i trakten.

Nej, har aldrig varit något problem med hennes bakhovar. Hon har aldrig varit skodd där och ömmar ingenting. Jag rider både på asfalt, ridhusunderlag och gruskross, hon har aldrig ömmat. Det är samtidigt en tävlingshäst som går både dressyr hopp och fälttävlan.

Tez1 skrev:
Generellt så är trakterna något understuckna(ingen panik).
Hörnstöden bör putsas.
Vä var lite ojämt hög i trakten.

håller med, de bör putsas, men det är inte mycket de sticker upp, skuggor som blivit från blixten verkar förvränga bilden lite.. har givetvis kollat efter jag la in bilderna och man luras lite av dem.
Det var första gången jag la in bilder här.. och de blev alldeles för små.. :crazy:

tack så mkt för din kommentar!:bow:

sissu skrev:
Trevligt att se ett par kraftfulla levande hovar.

Dags att börja småfixa dem så att hoven kan komma från sin platthet och börja skåla sig.

Tack!
"småfixa"???
Jo, vet att hon är väldigt plattfotad, men som jag sagt innan.. något öm är hon inte trots det.
är lite sugen på att prova plocka av henne framskorna då hon har väldigt bra kvalite på hovarna.. Men eftersom hon är så plattfotad är jag rädd för hovbensfraktur, för risken för det borde ju öka på en plattfotad häst, eller??
hon har gått med skor i stort sett oavbrutet i 8 år..

tack även för dina kommentarer! ;)

Om du tycker att det fungerar så fortsätt med skor, men vill du inte längre ha skor så prova, är hovarna lika fina fram som bak så bör övergången bli smidig.

Är hästen lika plattfot fram? Det går att åtgärda ganska så fort om man vill. Har levande bevis i stallet och Tez har också ett levande bevis hos sig, finns säkert många fler som också har det. Om vi gjort lika eller inte i vår strävan efter skålning vet jag inte, men borta är plattfötterna :D

hur har ni gjort i eran strävan för skålning då?? hon är minst lika platt fram.. tyvärr...

*knapplån
Någon ville se undersidan
stallet18december013.jpg

VF
stallet18december016.jpg

HF

Tez1: Jag ska kolla med dem när hon fått nya skor.

Jo det var väl inte så mycket att se eg. (som du varnade för).

Intressant dock att notera att trakterna och ballarna är olika trånga på vä och hö. Att trakerna är understuckna syns oxå här.

Kan du ta bilder i samband när hästen skor om utan sula och sko om det går?

/T

Ja, det har jjag också funderat på. Vänster frams ballar är "högre" än höger, eller hur man nu ska säga. det är också på den som siliconet ramlar ur hela tiden.

Jag vet inte om hon ska ha sulor iegn faktiskt. För det har spruckit upp mellan båda ballarna och jag misstänker att det är därför. Det är så svårt att hålla rent när siliconet åker ut och hagarna är leriga. Vill ju inte att det ska ruttna :crazy: Men jag kan försöka smita emellan med kameran när hon har tagit av skon och verkat den.

Men hur tycker du att själva formen är?

(nu ser jag att jag har vinklat upp vänster fram, höger är plan)

Hm, formen? Jo rund som en framhov bör. Men tyvärr trång och hög som jag påtalat tidigare.
Vä fram är ballen högre säger du. Det beror på att den är trängre och då kläms den ihop på höjden i stället. Friska ballar bör vara ganska vida och lägre(om du förstår hur jag menar). Titta gärna på Tinen's bilder. Visserligen bakhovar med det ger en hum om hur det bör se ut.
Sprickan i trakten du pratade om är säkerligen svamp eller röta i mittstålfåran. Det kan vara svårt att hålla rent med sula det håller jag med om.
/T

Ja, både veterinär och hovis har kollat på det. Men jag ska nog be hovis plocka bort sulan nästa gång så det går att hålla rent.

Det kan man faktiskt se även med sula på att hästen har väldigt trånga hovar vilket starkt kan misstänkas med så höga trakter. Denna häst står på tå sas och kan aldrig få fungerande hovar på det sättet, inte heller bli frisk. Utan kommer snarare tvingas bli skodd med mer och mer hämmande skor för att inte vara halt eller oridbar. Detta är ALLT för vanligt och tyvärr tycker inte jag att dom flesta veterinärer har rätt kunskap om dessa problem. Det blir symtombehandling (annars borde ju hästen bli bra någon gång) och dessa brukar oftast få trappas upp för att dölja smärta/hälta. En häst som inte klarar sej utan dessa skor är inte alls frisk i sina hovar och så länge man hämmar blodcirkulationen som resulterat i dessa trånga hovar så kommer den fortsätta vara sjuk i dom.

Nu skrev jag MIN åsikt, men det är ju egentligen bara att ge sej ut i vårt avlånga land och besöka kliniker och följa upp hästar med rörelsestörningar och hovproblem och se hur många som blivit helt återställda inom iaf ett par år och som dessutom inte måste ha några beslag för att kunna fungera normalt. Man lär hitta många fall där hästarna efter x antal år fortfarande går med "sjukbeslag" eller är avlivade. Eller, så kan man ju kolla statestik från försäkringsbolag...

P.S Säger inte att du inte gör vad du kan, man ska ju egentligen kunna lite på dom med utbildning, jag menar bara att du själv också kanske snart kommer anse att det dom gör med din häst faktiskt inte hjälper. Vad du isf gör åt det är självklart helt upp till dej!

Jag har faktiskt inte gått kursen än. Men du behöver nog inte vara orolig, den kursen går ut på att du ska kunna underhållsverka en frisk hov och det är inte svårt. Jag filar till min polles hovar ibland när jag ser att det är påväg att sticka iväg någonstans och hon har det bra. Meningen är att du ska kunna underhålla mellan de gångerna som man tar ut en som är utbildad och att du ska lära dig hur hoven ska se ut!

Just nu rider jag inget alls men i våras red jag fler mil i veckan det funkade ok men jag köpte Easy Boots fram som jag kunde sätta på när vi skulle iväg långt.

Jag är väldigt nöjd över hur min häst har tagit detta med barfota för hon har blivit av med diverse avvikelser hon hade och har fått ett mycket bättre steg.

Så du menar alltså att min häst är sjuk pga sina hovar? Hon har inte kotledsinflammation då alltså? Utan det är hovarna? Detta är definitivt något jag ska ta upp med hovslagare någ hon kommer. Veterinären kommer och sprutar henne i muskeln med tuppkam idag, det är alltså helt onödigt egentligen? Hon kommer inte bli frisk vad jag än gör? Kommer hon gå och lida hela livet? Vid senaste skoningen skodde hovslagaren med en storlek mindre skor, var det dumt? Jag tycker ju att de med utbildningen ska kunna… Synd att det inte är vanliga veterinären som kommer idag, så jag kunde fråga henne, han som kommer idag har inte sett min häst innan, han ska ju bara spruta henne.

Du vinklar det helt fel.

För det första så är inte din hästs hovar balanserade vilket gör att belastningen inte fördelas som den ska, därav kan event dina kotledsinflammationer komma.

En annan sak ska du veta att spruta in tuppkam i musklerna finns det ingen forskning på heller, inte som jag sett iaf. Det är ledvätska som sprutas in i blodet, vad skulle det vara bra för? Det är endast ett experiment och förhoppningsvis kan det bli bättre, men ingen vet hur.

Så är det alltid man måste testa sig fram för att se vad som funkar.

Finns det ingen forskning på det? De har de inte sagt till mig. de ska alltså exprimentera på min häst. Nu blir jag faktiskt irriterad här, på veterinärerna... Jag försöker ju göra det bästa för min häst, men man kan tydligen inte lita på ens de så kallade experterna :cry:

Fråga veterinären hur det ligger till med tuppkam?

Jag tror säkert din häst kan bli frisk. Tror också att hovformen/trakthöjden allt för ofta kan leda till kotledsinfl. och att detta kan bli bra bara hovarna blir friska. Jag tror på dej att hästen har inflammationer, men VARFÖR tror jag inte att veterinärerna vet alla ggr. Dom tycks inte alls ha funderat kring detta med så konstig hovform och ett samband mellan det och kotledsinf. Detta är inget vetenskapligt (ännu) men fundera själv över hur dina vrister skulle kännas om du gick i högklackat jämt under en längre period?

Jag anser att det är oerhört viktigt att hästen står rätt på sina hovar, med dagens behandling av diverse muskel och ledproblem tycks inte veterinärer anse detsammat. Självklart ska du egentligen kunna lita på dom som ska kunna sin sak. Men jag tycker absolut att du ska be om en förklaring till varför dom gör si eller så.. Du har som jag sa tidigare säkert gjort vad du kunnat. Det dömer jag inte..

Tyvär finns det inte alltid tillräckligt med forskning på våra hästar och det är antagligen därför man exprimenterar ibland. B la gör man detta mycket på travet, det är därifrån mycket sånt här kommer.

Om jag skulle ge ett råd, ta kontakt med Ove Lind som är huvudpersonen inom AANHCP och hör bara vad han har å säga.
Ibland kan det vara nyttigt att få höra kommentarer från olika håll och sen får man pussla ihop det som är bra. Egentligen handlar detta inte om att din häst ska ha skor eller ska gå barfota eller annat det enda är ju att den ska bli frisk eller hur.

Kan tillägga att veterinärerna inte får gissa sig fram, de måste stå för allt de säger.
Därav kan de inte alltid säga ved som är det ursprungliga felet. oftast kan det ju vara många saker.
Sen tror jag inte att de har så bra koll alltid på just exteriör och hovbalans mm.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 349
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 645
Senast: super
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka