Bilder på hovar.

Sv: Bilder på hovar.

Tycker inte att det är det minsta konstigt att denna häst har problem med frambenen med såna hovar.. Håller med dom andra som kommenterat hovarna och dom är rejält trånga. Byt hovslagare så att balansen i hovarna kan rättas till. Denna häst borde inta ha skor på sej alls om den trångheten ska kunna försvinna. En häst med så trånga hovar har eller kommer få stora skador i hovarna så att eleminera orsaken till trångheten (skorna) är att starkt rekommendera.

Hoppas den blir bättre!

Hästen hade en fraktur på sitt förbenade hovbrosk och detta gjorde att han aldrig blev bra från de inflamationerna han fick. :(

De första bilderna är tagna den sommaren då allt bara var blött och sunkit. Hovarna var som mjöl och det var därför jag tjärade (på hovis inrådan). För att få skiten att torka upp...
Efter att jag började med SteelJoint på honom så blev hovarna så fina som dom var på sista bilden så hovslagaren i sig har nog inte med saken att göra. Bara.
Och ja, hovslagaren är utbytt.
På sista bilden hade nya skott honom... *tänker efter* 3 gånger?

Det är nog bara ett tillfälle att han står konstigt med bak där. Men bilden är tagen dagen innan han togs bort så... Inte vet jag.

nu kommer mitt bidrag :p kommentera gärna.
fotona är lite dåliga, men jobbade under tidspress, batterilampan på kameran blinkade.

ponnyn är en fjording. skoddes för 1½vecka sen.
har broddar & snow grips i, lite svårt att se kanske. & hovskägget är ivägen :p vår hovslagare varmskor.

framhov:
Hov1.jpg

Hov2.jpg

hov3.jpg

äldre bilder:

i stallgången, för ca 1½månad sen. vet inte hur pass nyskodd han är där.
Hov5.jpg

i stallgången, framhovar. ca 2månader sen. inte så nyskodd alls tror jag inte.
Hov4.jpg

på bete i sommras. ända bilden som jag hittade som är någorlunda från sidan.. inte samma hovslagare som nu och ingen aning om hur pass nyskodd han är där, eftersom att vi inte hade honom då.
Hov6.jpg

Senast ändrad:

*kl*

Bilder på unghästens hovar. Från september i år.
Fina, eller hur? :smirk:

vfram.jpg

Vänster fram

vbak.jpg

Vänster bak

hfram.jpg

Höger fram

hbak.jpg

Höger bak

De förbättras dock sakta och lite osäkert :cool:

*lånar*

här kommer lite fler bilder. hoppas på kommentarer!

th_PICT1098.jpg

här är vänster bakhov sedd från sidan.

th_PICT1100.jpg

här är vänster bakhov sedd uppifrån, lyckades inte vinkla kameran helt rak här.. hoppas inte det förvillar..

th_PICT1101.jpg

vänster bakhov igen

th_PICT1104.jpg

höger bakov sedd från sidan.

th_PICT1093.jpg

höger bakhov sedd uppifrån

th_PICT1103.jpg

höger bakhov igen.. här ser traktstödet på höger sida mkt högre ut :crazy:... inget jag upplever när jag tittar på hoven i live.

men som sagt, väntar spännande på kommentarer!:bow:
/K.A

Tell me about it :crazy:. Vi blir vansinniga, det går ju inte att göra någonting vettigt med henne... Funkar ett par veckor, sedan är hon halt/öm, vilar ett par månader, sätts igång igen... Hur kul är det med en fyraåring? Nu har hon dock gått att rida de senaste 2-3 månaderna men nu är hon öm igen. Förhoppningsvis så är hon bara sulöm.

Sprickorna har blivit bättre, och höger fram var mycket värre än vänster och den är ju nästan bra nu. Hon hade alltså en spricka mitt fram där med som kanske syns. Ångrar att jag inte tog kort när det var som värst, det var dubbelt så hemskt, bredare och ännu mer utflytna hovar.

Varför? Kass kvalité, dålig skoning... You name it, jag vet inte riktigt. Vi har varit till Ulltuna och behandlat för ett år sedan några gånger och nu har vi såklart en annan mer rutinerad hovslagare. Men det är ju så med hovar, det tar extremt lång tid. :crazy:

Fyraåringen jag fick hem i våras för inridning hade sprickor...fast inte så fult som på din...I hans fall beroddet det på för höga trakter där belastningen låg på tån mer än på hela hoven och hovarna sprack då i framkant i huvudsak. Hovis kortade trakterna bit för bit och vartefter såg man hur hästen började belasta hela hoven mer än tidigare och sprickorna såg mindre ansträngda ut. Kanske kan vara nåt att fundera på?

Hm... Ja, kanske. Är inte riktigt säker på hur du menar men. Tror att hovis försöker få upp hoven mer eller hur man ska säga, du ser ju att fram är väldigt klockformade. Mamma är mer insatt än jag eftersom det oftast är hon som är mer när han kommer. Jag är ju bara en obetydlig sextonåring :angel: ;)

Orkade bara fota när hovarna var på backen. Det är 10 veckor sen hon fick nya skor på onsdag. Hennes hovar ska inte spikas i för ofta eftersom hon hade jätteproblem med den i somras och nu växer de dåligt. Men idag såg jag att lite horn har ramlar bort från en bakhov så jag ska ringa hovis i morgon.

På frambenen har hon kilsulor.

stallet18december001.jpg

stallet18december004.jpg

stallet18december003.jpg

stallet18december005.jpg

stallet18december006.jpg

Senast ändrad:

Jätte trevligt försök, men det går tyvärr inte se något av dina bilder, de är för mörka och för långt ifrån och hovskägget är lite i vägen, det är inte så lätt att ta bra hovbilder, försök att bara koncentrera dig på en hov per dag ,eller något ,och ta framifrån,sida, under och så här,
http://i13.photobucket.com/albums/a295/MeteorStormer/bolo_32mindre.jpg ,helst så lite hovskägg ivägen som möjligt. Sedan är det bra om bilderna är stora.
Prova så ska du se att du får svar ;)

haha tack ändå.
har bara tagit bild på en av hovarna idag.
han har ganska mkt hovskägg. tips på hur jag ska få bort det inför fotona? :)

Det var roligt att se fina barfotahovar. Du har väl inga problem med dessa? Eller hästen ska väl tilläggas.
Generellt så är trakterna något understuckna(ingen panik).
Hörnstöden bör putsas.
Vä var lite ojämt hög i trakten.

/T

Kissing Spine skrev:
Hm... Ja, kanske. Är inte riktigt säker på hur du menar men. Tror att hovis försöker få upp hoven mer eller hur man ska säga, du ser ju att fram är väldigt klockformade. Mamma är mer insatt än jag eftersom det oftast är hon som är mer när han kommer. Jag är ju bara en obetydlig sextonåring :angel: ;)
Ingen 16 åring är obetydlig;)...du är intresserad och vill veta mer, fortsätt så och våga vara kritisk. Kolla lite på första tråden under hästvård...massor av åsikter, men det finns en enorm kunskap där...:p

Eftersom jag har ett liknande problem så får jag väl återkomma ang hovskägget,jag har en Tinker :angel: :D .
Nä ,faktist så vet jag inte, men jag ska ta kort på min Tinkers hovar under veckan så vi får väl se vad man finner för lösning, hojta till om du kommer på något bra. Frisyr gel kanske, eller självhäftande linda :crazy: .

Hejsan!
min spontana reaktion var att framhovarna är så olika i storleken vilket beror på att hästen har belastat den ena hoven (den mindre) mer pga ont i det andra benet (den större hoven).

har en häst en inflammation eller något annat problem kan man se det på hovarna just pga att det minst belastade benets hov växer mer än det andras hov. Jag tycker definitivt att du skall kolla upp detta!

det är ett tydligt varningstecken då den ena hoven är större än den andra!

Jag vet redan att hon är sjuk. Har varit halt i vänsterbenet sen i augusti och har belastat högerhoven som nu har flutit ut. För knappt två veckor sedan blev hon halt i höger i stället.

alltså ifall hästen har gått en längre tid med tex en inflammation eller annan orsak till ont, hovarna blir ju inte olika över en natt..

precis detta symptom fast betydligt mycket mindre ser jag hos min häst som en längre tid har haft problem med kotledsinflammation.

ok! men då är du ju medveten om det, alla vet inte att man kan se hälta genom att se på hovarna..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 349
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 648
Senast: super
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka