Bilder på hovar.

Sv: Bilder på hovar.

Eh, ja, jag sa ju att hon har varit halt sedan i augusti. Det var liksom fyra månader sedan.

Högerhoven är mer utfluten, men inte lika mycket som det ser ut på bilden eftersom vänsterbenet är lite bakom högerbenet.

förresten det blir tvärt om, den hov som belastas minst flyter ut, och den hov som belastas mest blir mindre och rakare pga belastningen.

Nej, det visste inte jag heller, men nu när du säger det så låter det ganska självklart.

I så fall har hon belastat det benet hon har varit halt i i fyra månader då :smirk: Fick ont i högerbenet och böörjade avlasta det för knappt två veckor sedan och den var utfluten redan innan. veterinären är hos oss minst en gång i månaden och kollar på henne.

knepigt, för anledningen till en utflytnad är just det att hoven inte belastas som den ska. Det kan kanske vara så att hon har fler problem i benen, kanske i hovarna som övrig hälta har dolt därav att det missvisar *gissar*

Ja, denna hästyhar ju klara problem.

Jag vet att det alltid kommer kritik om man nämner Strasser men gör ett försök att svara vad jag tycker borde göras enligt hennes metod samt även vad du kan göra oavsett.. Sedan ska du självklart ta ställning själv och kolla olika alternativ osv..

För det första; hovar som ser ut som dessa skulle ju kunna klassas som varnvårdsfall, nu vet jag ju efter vad du skrivit att hästen har fått all den hjälp ni kunnat ge den och självklart menar jag inte att du och din mamma gjort fel. Vill bara få fram att hovarna på din häst är tyvärr ett ex på när den tradionella vården går bet. Detta är synd för en så ung häst med så dåliga hovar kommer ni troligtvis få avliva inom en ganska snar framtid om inget görs åt saken. Därmed absolut inte sagt att hästen inte kan bli frisk. Det kan den!

Sedan vill jag ta upp några viktiga saker om just Strassermetoden, där hovar som ser ut som din hästs inte är en match att få friska. Men det kräver en hel del av dej som hästägare. Som jag försökt understryka i barfotatråden så måste man ha rätt förutsättningar för rehab av en häst med Strassermetoden, annars kan man inte få ett bra resultat. Vad som krävs förutom tid till hästen är bra marker så hästen kan röra sej bekvämt och på ej hårt och stötande underlag oavsett årstid. Möjlighet att tillföra hovarna fukt (dom ser extremt uttorkade ut dessutom). Och att hästen får vara ute dygnet runt med hästkompisar och bra och näringsriktigt foder. Måste du ha hästen inne är det självklart värt att verka hovarna rätt ändå men försök alltid ha den inne så lite som möjligt.

Oavsett om du skulle tillämpa Strasser eller ej så skulle jag absolut inte sko denna häst för den behöver all hjälp av hovmekanismen för läkning som den kan få. Med rätt verkning där hovmekanismen tillåts fungera optimalt och där hovarna får en korrekt form samt rörelse för att öka blodcirkulationen så kommer den bli frisk. Men innan du ser ett riktigt bra resultat (har själv sett en häst med liknande hovar bli helt bra) måste en hel ny hovkapsel växa ner (tar ca; 10 månader med god hornproduktion).

Det tar tid att läka så dåliga hovar, att tillämpa "klister och knåp" som vet/hovslagare gjort på din häst kommer inte få den frisk utan snarare sämre med tiden (troligtvis). Den har inte blivit bättre hittils, eller hur? Men vad jag vill ha sagt i det stora hela är att den visst går att få bra. Även om du väljer att sko den senare i livet så tycker jag att det är synd på en så ung häst att inte ge den en chans till full läkning utan beroende av skor. Dessa hämmar läkningen och obalanser uppstår. Sprickorna kommer utav olika obalanser och trångheter av olika slag samt för lång tå/höga traker osv.

Har du haft samma hovslagare från födseln och när började problemen egentligen? Prova att lägga in bilderna på barfotatråden så kan du få fler tips. Byt hovslagare redan nu och prova barfota hur som helst. För en häst som inte ens kan gå utan att ha ont i hovarna i hagen utan skor är verkligen inte frisk i sina hovar. Ge den gärna lite naturliga tillskott som kan hjälpa den, tex Hilton Herbs örter för ökad cirkulation, hovar och immunförsvar. Du kan så länge hästen är bekväm barfota (alt med boots) gå mkt med den så att cirkulationen ökar. Låt hästen avgöra vad den klarar. Om du ger den den tid som krävs för att läka dessa hovar kommer du få en frisk häst som fungerar utan skor om du så vill. Men i vilket fall slippa så sjuka hovar..

Lycka till!

Glimfeather skrev:
Orkade bara fota när hovarna var på backen. Det är 10 veckor sen hon fick nya skor på onsdag. Hennes hovar ska inte spikas i för ofta eftersom hon hade jätteproblem med den i somras och nu växer de dåligt. Men idag såg jag att lite horn har ramlar bort från en bakhov så jag ska ringa hovis i morgon.

På frambenen har hon kilsulor.
Hade varit intressant att se hovarna underifrån.
10 veckors skoperiod låter för långt för att vara sunt. Så dåligt horn kan inte hästen ha om dessutom skorna sitter så länge.
Det allvaligaste som jag ser det är att samtliga hovar är så höga med till viss del understuckna trakter. Detta påverkar ben och senor. Vikten från hästen får tas upp alldales för långt famför där den borde(om du förstår vad jag menar:crazy: ) Svårt att se men jag misstänker att hästen tvingas stå med frambenen under sig och spänningar till följd av det.

Varför har hästen kilsulor fram? Snubblar den ofta? Fundera på varför hästen tvingas gå med "platåskor". Låter kanske som lite hård kritik men jag vill bara hjälpa till, så här ser inga bra, välfungerade skodda hovar ut.
/T

Här har ni en framhov som har verkats enligt AANHCP.
Framhoven har haft en tendens till bockhov och denna har vi försökt få bort med ett ganska lyckat resultat.

Denna bilden togs precis innan skorna drogs av.
stor_1342.jpg

Efter ett tag såg det ut såhär.
stor_2109.jpg

Jag är själv förvånad över att skorna har suttit så länge, speciellt med tanke på att hon har sulor. Men hon har bara gått i en hage under hela perioden eftersom hon är halt. I somras föll skorna av efter bara tre-fyra veckor, det värsta var när hästen var tvungen att skos om efter tre veckor. Då fattade hovis ett beslut. Hon verkade bort så mycket hon kunde utan att det var skadligt och satte på kilsulor. Dagen innan hade veterinären varit ute och sagt att jag skulle säga till hovis att korta tån så mycket som det gick så att överrullningen skulle gå fortare. Men eftersom de inte gick att korta så mycket så satte hon på kilsulor i stället, av samma anledning antar jag. Hon har utbildningen så jag litar på henne.

Hon var ute hos oss för några veckor sedan igen och tittade på min hästs hovar. Hon ville inte plocka bort skorna eftersom hornet växer så dåligt. Ja, min häst har dåliga hovar och hovslagaren arbetar för att göra dem bättre.

Som sagt, jag ska ringa hovis i dag.

Hon står inte mer med benen under sig mer än hon gör annars.

Glimfeather skrev:
Hon står inte mer med benen under sig mer än hon gör annars.
Hoppas det blir bättre och bättre nu då. Fota gärna igen efter att hästen skotts om. Fråga också hovis om det faktum att hästen har höga med till viss del understuckna trakter. Vad tänker hovis göra åt det?
En häst ska inte någongång stå med benen under sig. (Undantagsfall extriöra fel). Då är det något som är galet.

/T

JA, det ska jag göra! Har redan ringt och hoppas att hon ringer tillbaka redan idag! Hon brukar komma ganska omgående. Jag ska fråga henne massa saker om hovarna :D

Det jag menade med "Hon står inte mer med benen under sig mer än hon gör annars" var att hon inte står med benen under sig alls. Visst händer det ibland, men bara när hon lutar sig framåt och liknande. Har veterinär ute varje månad (minst) och de håller ju koll och har inte sagt något.

Hoven verkar bred och bra i mitten som det bör vara, men sen!?!

En hovs form är som så att från halva hoven och upp mot trakthörnen så skall hoven var bredare än från halva hoven och ner till tån. Din häst hovar är otroligt trakttrång, strålen har tillbakabildats och ger ingen funktion till den hoven alls. Tån är som en stor ankfot utan liv.

Och jag förstår inte varför man strävar efter att en hov skall se ut på detta vis. Utifrån min åsikt och hur jag vill ha en fungerande hel hov med frisk häst så är det helt galet skott och hoven är bakåfram breddmässigt.

Tittar man på alla bilder med skodda hovar i tråden, med nåt undantag, så är alla hovarna breda i tån och trånga i trakten + understukna.. Är det på grund av detta så många tror att de har en bra hovslagare som är duktig och att en fungerande hov skall se ut så??

Senast ändrad:

Ojnevonje.. Varför ger man inte upp som hovslagare eller klåpare och låter någon annan ta över. Vart är det egna ansvaret och förmågan att förstå sina kunskapsbegränsningar när man utövar ett yrke :devil: .

Jag hade nog anmält.......Visst finns det ett fåtal hästar i vårt land som har så dålig hovkvalite att det inte finns något att göra. Men här verkar det ju som om det är samma person + nån klinikhovis som varit i farten hela tiden.
Någonstans ganska tidigt så gick det snett. Man kan många gånger se hur en häst mår i sin mage och kropp utifrån hovarna. Med en för individen välanpassad foderstat och en bra hovslagare kommer man långt och slipper detta.

Det finns massor att göra för dessa hovar men det krävs att ni byter er hovansvarig och ger någon eller några andra en chans liksom ge hästen en chans helst någon som både kan barfotaverka och slå på skor.

Man ska inte ge upp försen man provat alla utvägar, och hästen får inte lida i onödan.

Lycka till!

Trevligt att se ett par kraftfulla levande hovar.

Dags att börja småfixa dem så att hoven kan komma från sin platthet och börja skåla sig.

Jämför man med de andra skofotona så kan du vara lycklig som verkar ha en så bra hovslagare som kan få en skodd hov att se så pass bra ut som den här hästen gör av det lilla man ser.

Hur kan hovis ha tagit av så mycket det gick på hovarna? Det finns ju MASSOR att ta av, de är ju hur höga som helst.

Eftersom det tydligen är dålig hovtillväxt vilket jag kan förstå så klart att hovarna trasas sönder när de är så övervuxna, så jag är också jättenyfiken på varför de ser ut som colaburkar.

Det första som slår mig när jag ser bilderna är AJ, det ser så otroligt stumt och stelt ut, ingen svikt nånstans och det kan ju förklara hältorna som varit så länge. Nä hovarna är så höga som de är så fungerar ju inte den naturliga hovmekanismen, ingen stråle i världen kommer ner i någon mark och kan ge pumpfunktion och man kan nästan se att benen är utan cirkulation. Ofta kalla ben?

Som jag skrev till någon annan, du har haft samma hovis som är utbildad och som du litar på sedan minst i somras, antagligen längre, men det blir inte bättre. För hästens skull och din egen, BYT!

Lycka till..

Ska jag byta till en outbildad då eller :smirk: du kan ju få se dem när hon har fått nya skor då. Det är konstigt att varken hovis eller veterinär säger något om dem. Och nej, inte ofta kalla ben. Har massa silicon insprutat under sulorna så att cirkulationen ska fungera. Och det blir bättre du har inte sett hur de såg ut i somras. Nu har de inte gått sönder sedan i slutet av sommaren.
Vad har du för utbildning själv?

Senast ändrad:

Glimfeather skrev:
Ska jag byta till en outbildad då eller :smirk: du kan ju få se dem när hon har fått nya skor då. Det är konstigt att varken hovis eller veterinär säger något om dem. Och nej, inte ofta kalla ben. Har massa silicon insprutat under sulorna så att cirkulationen ska fungera. Och det blir bättre du har inte sett hur de såg ut i somras. Nu har de inte gått sönder sedan i slutet av sommaren.
Vad har du för utbildning själv?

Varför blir du purken. Du har ju inte gjort nåt med hovarna det gör ju din/a hovisar.. Varför skall du byta till outbildad när det finns massa utbildade som är bättre än andra.
Det finns knappt en hovis som gör som den andra alltså så blir det skillnad, där inte den ena kan, kan en annan.

Funderar du inte själv över varför hästen måste ha silicon insprutat för att ha en fungerande hovmekanism? Eller funderar du aldrig över varför inte hästen blir hältfri?

Min utbildning sträcker sig till att jag har lärt helt och hållet utifrån hur hästarna fungerar och rör sig utifrån hur deras hovar tillsammans med kot/benställning m.m. ser ut.

Jag blir inte purken. Och nej, här finns inga andra hovslagare som är utbildade och som dessutom har plats för fler kunder. Den tjejen jag har nu bor i grannkommunen och hon hade en lärling som nu är färdigutbildad, hon bor en kimometer från mig och visst är hon duktig, men så osäker när det gäller min häst att jag faktiskt inte riktigt vågar ha henne.

Hon har silikon insprutat för att hon har sulor ja, för att det inte ska komma skit i hovarna och för att det ska bli bättre stötdämpning. det ser jag bara som positivt.

Klart jag funderar på varför hon inte blir hältfri, det gör även veterinärerna som är här och hade det varit pga hovarna så hade de antagligen nämnt något om det. En av dem som är över sjuttio år som startade veterinärkliniken i grannkommunen och har mycket erfarenhet (alla litar på honom häromkring) rekommenderade mig den hovis jag har nu vid sitt första besök hos mig, då hade jag redan henne iofs.

Jag litar mer på min veterinär och på hovis som är utbildad och har arbetat i över tjugo år med det här än på dig, som inte har någon utbildning tyvärr. Och du har dessutom inte sett min hästs hovar i verkligheten. Du har sett utsidan på foton tagna väldigt fort, med en kass kamera och av en kass fotograf.

Se bara till att hovarna blir bättre.
Du ska inte nöja dig med mindre, blir det inte bättre så tycker jag du ska leta vidare.

Jag har sett hästar som har aldeles för höga trakter och annat som är varmskodd av en hovslagare som ska vara väldigt kunnig. Alla hovslagare har sin bild av vad som är bra osv, din hovslagares syn och vision kanske inte alls passar din häst.

Men som sagt bara det blir bättre så finns det ingen anledning till att byta!

Och kom också ihåg att det egentligen inte ska ta flera år innan det blir bättre, om 1 år ska det vara bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 349
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 645
Senast: super
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka