Bilder på häst med fång

Eskita

Trådstartare
Är det någon som kan visa bilder på en häst med fång?
Då den står i typisk "fång-ställning". Alltså med frambenen långt fram och vikten på bakbenen. Försöker förklara för en bekant hur det ser ut men hittar inga bilder.

Skulle även gärna se bilder på hovar med fångränder.

:bow:

Sv: Bilder på häst med fång

Den "typiska" fångställningen är bara en myt....Det är lite olika från häst till häst. Endel stapplar sig fram, medan andra kan knappt gå alls utan står där o har ont.
Min shettis stapplade sig fram, han hade bara en släng av fång (fick det första gången förra vårvintern).
Så han stod aldrig i den typiska fångställningen som det stod i gamla böcker.

Men det kanske finns några?
Det där med fångränder vet jag inte riktigt om det ska vara så på en fånghäst. Min shettis har väl inte såna där fångränder på hovarna. Ganska många hästar har det. Vet inte riktigt vad det kallas, men det kan nog bara hovslagarna svara på eftersom dom är utbildade i detta område än vad veterinärer är.

Jag hade en ponny på foder tidigare.
Det enda tecknet han visade på fång var att han blev flåsig & gick försiktigare. fick puls i hovarna.

Men han travade & galopperade i hagen.

Fångställningen behöver inte finnas hos häst med fång.
De fånghästar jag sett hitills har ingen av dem visat den sk fångställningen.

Fjorden jag hade här i vintras har fått fång när hon flyttade hem till ägarna. Hennes fånganfall visade sig som en hälta på ena bakbenet i första läget.

Typiskt däremot hos alla jag haft kontakt med är värmeutveckling i hovarna och puls...

Är fullt medveten om att en häst med fång inte måste stå i den ställningen. Har själv en häst som haft fång. Han visade det genom att inte vilja belasta frambenen på små volter, värme i hovarna, feber och att han var väldigt allmänpåverkad.

Shettisen hemma balanserar just nu på gränsen till fång. Han har förhöjd puls och en tydlig kant vid kronranden. Han sätter också ner framhovarna väldigt försiktigt med trakterna först och sen resten av hoven. Han underviker att rulla över tån. Han ligger också ovanligt mycket. Ägaren har uppsikt på honom hela tiden. Ena dagen är han hur pigg som helst, nästa så står han mest still och är lite svettig och andfådd. Tyvärr klarar han sig nog inte hela sommaren. Jag och ägaren har pratat om att ta bort honom, men ägaren vill fortfarande ge honom en chans. Det är hjärtskärande att se honom, men det är inte min häst.:cry: Han har en vilja av stål och kommer alltid tillbaka pigg och käck efter anfallen.

Ränder på hovarna behöver inte vara fångränder. Det räcker att hästen har haft ett foderbyte lite för fort. Ex när man börjar med hö på hösten. Då visar sig en rand framåt nyår ett par cm under kronranden. Men hovslageren kan se om det har varit fång eller om det är en foderrand när h*n verkar av randen.

På gränsen till fång?:confused: Hästen har alla symtom på fång!
Den får väl behandling av veterinär? Fångringar och foderringar är inte samma sak och ser inte likadana ut.

det finns inget på gränsen!! antingen har den fång eller så har den det inte! så ta ut en veterinär åt stackars pållen

Självklart gör ägaren allt för sin häst, och han får smärtstillande som vet. har skrivit ut. Det är som jag skrev inte min häst, och jag kan inte göra mer än påkalla ägarens uppmärksamhet. Jag överdriver alltid lite när jag pratar med ägaren, men hon ser inte symptomen på samma sätt som jag. Hon har som sagt pratat om att ta bort honom snart, men jag vet inte om hon har bestämt sig ännu.
Jag lider verkligen när jag ser honom och det är inget jag egentligen vill prata om, men frågan var ju hur man ser om en häst har fång. Och det var det jag beskrev. Det var dumt att inte förtydliga mer i mitt svar. Det var ju som gjort för att missuppfattas.:crazy:

Bra! Då har ni en veterinär att rådgöra med i första hand!
Lycka till!

Länken längs ner till höger- där hästen ser helt vanskapt ut- bahndlas med nitroglycerin.

Gör man så här?

Länken längs ner till höger- där hästen ser helt vanskapt ut- bahndlas med nitroglycerin.
Nitroglycerin ges inom humanmedicin för att sänka bla blodtrycket hos patienter med HÖGT blodtryck. Högt bloctryck kanske är ett symtom på fång och ett högt blodtryck borde rimligtvis öka smärtan i hoven.

Men nu kanske jag är HELT ute och cyklar!!!

//Alice

Nja det är för att vidga kärlen runt hjärtat-kärlkramp

Vet ej om venerna blir stasade vid fång- alltså i benen.

Den "typiska" fångställningen är bara en myt....Det är lite olika från häst till häst. Endel stapplar sig fram, medan andra kan knappt gå alls utan står där o har ont.
Min shettis stapplade sig fram, han hade bara en släng av fång (fick det första gången förra vårvintern).
Så han stod aldrig i den typiska fångställningen som det stod i gamla böcker.

Men det kanske finns några?
Det där med fångränder vet jag inte riktigt om det ska vara så på en fånghäst. Min shettis har väl inte såna där fångränder på hovarna. Ganska många hästar har det. Vet inte riktigt vad det kallas, men det kan nog bara hovslagarna svara på eftersom dom är utbildade i detta område än vad veterinärer är.

Inte är fångställningen en myt inte.
Det beror på hur pass smärtpåverkad hästen är.
Hur påverkad hästen är klasificeras i Obelgrader där Obelgrad 1 är att hästen trampar om då och då men är ohalt på rakt spår. Obelgrad 4 så rör sig hästen endast om den tvingas och då står den oftast i den klassiska fångställningen.
Graden av kliniska symtom (i det inbegripet hur ont hästen har),
brukar ligga i relation med graden av patologiska förändringar i foten.
Skilnaden på foderränder och fångränder är att fångränderna divergerar mot trakten.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 410
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka