Bilder på getter!

Fraggel_Tess

Trådstartare
Skulle vara trevligt med en bildtråd på getter :) Dessa underbart kluriga djur! Här kommer lite bidrag med Wilma & Wilma.

Svarta Wilma ska spöa korgen vi bär hö i
Wilman.jpg

Det ser ut som Vita Wilma säger "Ät du så håller jag koll på om hästmonstrena kommer"
Goatsen.jpg

Hallå...Kan ni dela med er eller?
Goats.jpg

Sv: Bilder på getter!

Det sa min andra hälft också men gav med sig till slut. Han insåg vilka slyröjare de är. Dock är problemet att de röjer lite väl bra ibland. Vinbärsbuskar är smaskens :D

Ska se om jag kan rota fram lite bilder på våra raringar

Vi har siktat in oss på göingegetter och har även genbank på dem.

Ska se om jag hittar några bilder...

Här kan jag ju vara med:D

Hämtade två st dvärgget killingar förra söndagen.
Och så här ser dem ut:love:
Korten togs idag..

Min Ida!
18096907.jpg

18096908.jpg

Ida med sin halvsyster Love!
18096909.jpg

Jag trodde aldrig att getter kunde vara så här underbara:love: Jag ångrar verkligen inte att jag övertalade mamma att skaffa dem:D

Ni som är lite mer "get kunniga" vad tycker ni om dem??:D

Gaaw...för sööta:love:

Men hur har man getterna egentligen?:angel:
Liksom på dagarna när hästarna går i hagarna å man är borta, går de också där då?

Ja visst är dem:love:

Vi har våra inne nu dygnet runt. Och det är ju bra så att dem bli tama. Men där dem kom ifrån så har dem varit ute dygnet runt, så dem hade inte ens varit inomhus.
Till våren när det bli lite varmare så får dem börja vara ute även på nätterna.

Jättesöta!

Jag är ju med jämna mellanrum sugen på att låta min get få killingar men jag vill inte stå med 4 getter sedan och är mån om att hitta bra hem till ungarna så då måste jag nästan veta redan innan jag betäcker henne att jag har hem till ungarna sedan.

Mina har en jätterolig hage på ca 4000 kvadrat i en ravin med en bäck igenom MEN där är de typ aldrig utan de tar sig ut och jag har inte lagt någon större energi på att hålla dem inne så de går lösa på gården.
De håller sig oftast inom ett par 100 meter från mitt hus men har på sista tiden gjort längre utflykter till inackorderingsstallarna för att käka upp hästarnas kraft i krubborna när de är ute:devil:

Jag är inte orolig för att de ska springa bort när de är lösa däremot är de vandaler och äter på allt!
Min trädgård är ett minne blott, det finns inte en växt kvar och i sommar måste vi byta all panel på huset och garaget då de käkat bort stora bitar av träet , ser förj-ligt ut! Så de är dyra i drift!

Dock kommer de undan med det då de är charmiga till tusen och smarta.
Mina är mer väluppfostrade än hundarna de kommer bättre på inkallning och kan olika kommandon. De får ofta följa med på hundpromenaderna och går då alltid lösa, favoriten är svampplockningsutflykter med timmar i skogarna där de studsar fram på stenar och stubbar samt får äta blåbär!

På nätterna sover mina i sitt eget hus som är en liten isolerad friggebod!

Här kommer lite bilder på våran get, hon heter Diablo och är den som bestämmer i hagen. Hon går alltid löst och följer ofta med på promenader, ridturer osv.....
I bland är hon faktiskt lite jobbig eftersom hon är väldigt nyfiken och gärna hoppar in i vet bilen osv... Dessutom måste man lägga in många extra höhögar eftersom hon vaktar många....

Hornet blev hon av med efter att ha fastnat i en grimma.

DSC_0211.jpg

P1010754.jpg

P1010752.jpg

5-5.jpg

DSC_0040.jpg

Av säkerhetsskäl är hornen tejpade numera..... Dibban som vi kallar henne är 13 år gammal, vilket enligt vet är väldigt gammalt för en get

Senast ändrad:

Ni med getter, vad har ni för stängsel?

Jag tycker det är härliga djur och det är dessutom ett av de djuren pojkvännen helst vill ha på vår framtida gård :)

Vi har provat med de mesta i stängsel väg men de är väldigt smarta....... Numera har vi gett upp och hon går som hon vill.

Våra går lösa en hel del men jag ville ju kunna ha dom ute utan att behöva bevaka deras hyss. Har testat många staket och för några år sedan fann jag det perfekta "Lammnät som har mindre maskor och är en aning högre än vanligt fårnät".

Ni med getter, vad har ni för stängsel?

Jag tycker det är härliga djur och det är dessutom ett av de djuren pojkvännen helst vill ha på vår framtida gård :)

Nu är ju våra alltid lösa MEN de har en hage med "Gunnebonät" fast från Jula, grönt och 1.20 högt, funkar men de klättrar på det och lyckas hänga ner överkanten och ta sig ut eller kryper.
Skulle jag byggt hage till dem idag hade jag jag nog byggt med breda elband 40 mm som vi har till hästarna. De har stor respekt för elen på hästhagarna och går inte in där.

Avråder från fårstängsel eller nät med el på. Fårstängsel är farligt då de kan klättra på dem och stoppa in huvudet en bit upp, fastna med hornen och hänga sig själva.
På nät med ström förlorade en bekant 2 av sina killingar som hade trasslat in sig i och dött en plågsam död av strömmen.

Olyckor kan nog hända med de flesta staket. Nätstaket med el är inte att leka med. Har testat det och det åkte in i ett av skjulen fortare än kvickt. Gunnebo:s nät fastnade en get med ett av hornen. Hur länge hon hade stått där det vet vi inte :crazy: men hon var oerhört glad när vi kom.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 040
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur