Bilder på fina, roliga, ANNORLUNDA hinder!

Sv: Bilder på fina, roliga, ANNORLUNDA hinder!

Oj förlåt, blev dubbelpost.... Nån snäll moderator kanske vill ta bort det?

Men gud så söta hinder från Mantorp!! Det är precis sånt jag är ute efter! Det behöver inte vara sånt som hästarna tycker är extra otäckt. Jag vill helt enkelt att ryttare och publik ska tycka att det är roliga hinder :)

Tasse: Vi vet att det kostar mycket pengar att bygga hinder, det var inte det frågan gällde. Men har man väl byggt ett hinder så behöver det inte kosta så mycket extra att "klä ut det" till något roligt. Hindren från Mantorp här ovan tycker jag var lysande exempel på det!

Men när jag skrev att det kostar en hel del, även utsmyckningen så utgick jag ifrån ditt första inlägg där du skrev "som VM-hinder i miniatyrformat".
Sen har jag också den erfarenheten att många klubbar säger att dom är medvetna om att det kostar mycket att bygga en terrängbana men när det sen kommer "till kritan" så slutar det med att man får höra "Jag/vi trodde inte det kostade SÅ mycket".
Jag har även varit med en Teknisk delegat när denna har besiktigat terrängbanor och tittat på marker tilltänkta till terrängbanor och där har det varit "samma visa" när det gäller pengadelen, flera klubbar har kommit i tviste med markägaren i sådana fall.

Det jag vill med mina inlägg är att ni ska vara väl införstådda i vilken tidsinsats och pengainsats det krävs för att få till stånd en terrängbana. Jag har hört (varit med) om flera som har velat bygga en terrängbana men där allt har stupat under projektets gång.
Jag önskar er all lycka med eran satsning på en träningsterrängbana.
Själv har jag hämtat inspiration på terränghinder från andra tävlingsplatser som jag har besökt själv eller där jag har besökt deras hemsida, många internationella tävlingar har bilder på sina hinder på hemsidan.
Det med en vägbom och massa koner och andra avspärrningsmateriel är något som man kan jobba vidare på.
Sen kan man ju bygga en parksoffa och sen stoppa upp två overaller med hö och sedan fixa ansikten till dessa, sen placerar man "figurerna" ute på kanterna på parksoffan.

Ja, ok. Som VM-hinder lät nog lite väl ambitiöst. Det jag menar är att det ska vara en tanke bakom varje hinder, men de kommer säkert se betydligt mer oproffsiga ut än på VM :D

Eftersom vi inte tänker bygga för tävling så har vi inte nån stress med att snabbt få ihop ett visst antal hinder. Man får bygga efterhand, när man kommer över material till bra pris. Och förhoppningsvis kan man få in lite pengar på banhyror så småningom, och då kan ju detta finansiera nya hinder. En ponny-debutantbana borde det finnas efterfrågan på, gissar jag. Det finns väl inte nån nära stockholm? Markägaren är mycket inblandad i byggandet, så där ska vi nog inte få några problem i alla fall.

Tack för bra kommentarer, du verkar insatt. Alltid bra att bli påmind om praktiska saker.

Och så kan jag göra ett till förtydligande innan någon missförstår mig, jag kanske har uttryckt mig klumpigt. Jag tycker visst att det finns många fina hinder på banorna i närheten! Men det är mest på lite högre nivå som det börjar bli mer genomtänkta hinder! Och så stora vågar inte jag hoppa... :o

De hinder man som nybörjare/fegis/ponnyryttare får hoppa på en vanlig träning brukar vara samma gråa stockar varje gång... Jag vill ha roliga LÅGA hinder :)

Jag kom o tänka på det där med o hoppa sten efter att ha läst denna tråd tidigare, kom då på iden o hoppa över trafikskyltar (typ: "Stochholm- 23 km" os.v.) men tvivlade lite på materialet, att man kanske fick bygga egna av tre eller dyl.
För hur funkar ex. sten och andra hårdare material eg. vid hoppning om hästen skulle slå i ordentligt med bakbenen, eller "fastna" med bakobenen på fel sida hindret så att säga?
Visst, trästockar är ju stora och bastanta de med, men de har ju inte riktigt samma hårdhet som sten o dyl. Ökar inte skaderisken?
Hur ställer ni er till att hoppa hinder av ex. sten?

Om jag skulle bygga någon form av stenmur så hade jag nog byggt ett ramverk av trä och i det satt fast någon typ av nät (hönsnät) med små öppningar eller så hade jag valt ett med grövre hål, liknande stängslet man gör viltstaket av. Sen hade jag fyllt den med stenar och även lite jord/grus för att få det ordentligt packat, sen hade jag nog på toppen valt ett helt jordtäcke som man sedan antingen kan plantera blommor i eller så gräs.
På detta sätt så kommer hästarna inte så mycket i direktkontakt med stenarna, sen får man se till att inga vassa kanter sticker ut.
I boxholm hade dom "murat" upp en stenmur av tegel, vart snyggt som bara den och på toppen hade dom sått gräs.
Även här hade man en ram av trä för att skydda hästarna.

Om du vill ha tag i billigt material så kan du kolla med elverket (är väl telge energi) och fråga om dom har gamla telefon eller kraftledningsstolp som dom vill bli av med. Många elbolag har det till och från och då kan man få dom för "kaffepengar", det stora kruxet är transporten av stolparna, det brukar vara den största kostnadsfaktorn.
Du kanske kan kolla med Såab om dom har något lämpligt material då dom har mycket lastbilar som kör på byggen och liknande.

När det gäller hindrena så är det grundläggande i banbyggnad, speciellt i lägre klasser att man endast använder sig av dom gamla beprovade "standardhindrena".
Dom mer erfarna och erkänd banbyggarna, dom som bygger VM och OS och liknande får stå för mycket av nya "ideér" på hinder, så att om det inte funkar så får dom "äldre" stå för felen och funkar det så tar man efter dom och tillämpar det på sin egna terrängbana.

En ponny-debutant "skriker" dom efter i stockholmsområdet så där kan ni nog hitta träningsspekulanter.

Sen när det gäller hinderbyggnad så säger man att "du själv ska vara beredd att hoppa det hinder du har byggt" vilket ger en liten vink om man är på "rätt spår" i sin byggnad. (Hur jag löser det är en annan femma) :angel:

Jo jag är ganska insatt i fälttävlan, har hållt på med det i 15år mer aktivt, innan dess var jag ofta "bara" (det är inte så bara) funktionär på fälttävlan, nu är jag även banbyggare.
Sitter även i Sthlmsdistriktets fälttävlanskommitté, så min andemening med mina inlägg är att NI ska LYCKAS med eran banbyggnation och att den ska kunna glädja många i Stockholm och kanske även övriga fälttävlanssverige.
Så även om jag kan verka "gnällig" så vill jag att ni ska se det ur alla perspektiv, så att misstagen och missödena minimeras för eran del.
Är det något ni undrar över så tveka inte att kontakta oss i distriktets fälttävlanskommitté, vi finns för er.
Sist men inte minst varje fälttävlansbana är för oss i kommittén en potentiel om inte redan en "bekräftad" tävlingsplats.

Aha, du är en sån "höjdare" ;) Tack för fler bra tips! Elverket har vi redan tänkt på. Och jag har C-kort och kan låna lastbilar aldeles gratis, så transporter ska vi nog kunna lösa :D "Egen" skog att ta stockar från och "egen" grävlastare kommer vi också ha tillgång till. Och stall- och markägaren (som är med i Såab!) har en del bra kontakter, som bör kunna leda till billigt material.

"du själv ska vara beredd att hoppa det hinder du har byggt"
... Ja, hmm... det är därför vi ska ha ponnyhinder :angel: :o

"Sist men inte minst varje fälttävlansbana är för oss i kommittén en potentiel om inte redan en "bekräftad" tävlingsplats."

Tja, så småningom kanske. Jag gissar att det kommer bli en del hunting på klubbtävlingsnivå i alla fall. Men för att hålla en hel fälttävlan krävs det ju en hel del av anläggningen (flera ridbanor, stor parkering osv...). Och så krävs det många hinder, det kan ta ett tag innan vi fått ihop tillräckligt.

Jag kommer säkert höra av mig nån gång framöver, när vi kommit igång lite mer :)

Perfekt med kontakter i Såab, då har man lättare att hitta lösningar på många problem och så kan ni få ett brett "kontaktnät" när det gäller överblivet material på byggen och dylikt.

Jo det behövs ju en hel del mark för att kunna ha en fälttävlan, men kör man den över 2 dagar så behöver man inte lika mycket "ytor". När det gäller parkering, kan ni inte låna den av eran "lilla" granne, dom parkeringarna stor väl i stort sett tomma på helgerna?!
Sen finns det väl en del oanvänd mark på vänster sida när man svängt in höger (eller vänster beroende på från vilket håll man kommer) och då man har fabriken på höger sida?? Hoppas du förstår min vägbeskrivning. Så många hinder behövs det inte, för en ponnydebutant behövs det 13 språng och då ska det vara 1 eller 2 hinderkomplex. Hinderkomplex är i lägre klasser kombinationer men i högre klasser så kan flera hinder tillsammans bilda hinderkomplex.

Sen så sålde ridsportförbundet en pärm som Roger Edberg och Björn Kastenman har iordningställt som man använder som kursmaterial i banbyggarutbildningarna, den är ovärderlig, nästan som en "bibel" för oss som bygger fälttävlan. Sen finns det en massa andra nyttiga böcker man kan få råd och ideér i, många av dom är på engelska. Sen tycker jag att även ryttarinriktad litteratur kan vara nyttig även för oss banbyggare, man kan även där hitta goda råd mm.

Du är välkommen att höra av dig så ska jag och dom andra i kommittén hjälpa dig.

Hehe, jag anar att någon snokat reda på var jag bor :D

Vilken markplätt du menar på "vänster sida" förstod jag inte riktigt. Det är lite rörigt nu också när de bygger den nya vägen där.

Visst, nog kommer det att gå att ordna tävlingar så småningom om vi vill. Men just nu har vi inte ett enda terränghinder och bara en liten uteridbana med dåligt underlag. Så det känns som att man tar ut händelser liiite i förväg nu ;)

När vi fått ihop några hinder och ridhuset kommit på plats så kan man börja fundera på sånt, man får ta en sak i taget. Vi ska se till att börja bygga först :)

Här kommer direkt 2 frågor till fälttävlanskommitén! Att hitta något på ridsportsförbundets hemsidor är ju hopplöst... VAR hittar man information om distriktets fälttävlanskommitté? Och VAR köper man den fantastiska pärmen du pratar om?

Japp, läste lite av dina andra inlägg och i en fanns en länk till klubbens hemsida, svårare än så var det inte.

Den markplätten jag menar är mellan den "nya" vägen som ska gå från Moraberg till Tysslinge och infarten till Astras godsmottagning, samma som eran "infart"???

När det gäller pärmen så kunde man hitta den efter lite letande på ridsportförbundets hemsida. Men nu hittar man knappt på den tycker jag då den har blivit lite rörigare men även lite bättre i vissa hänseende. Men jag föreslår att du tar kontakt med Sören Cederqvist som är ansvarig för alla fälttävlansbanbyggare i förbundets fälttävlanskommitté och hör med honom, han borde veta.
Jag vet att det var prat om att "pärmen" skulle omarbetas lite och uppdateras, vet inte hur det har gått med den saken.

Att hitta information om fälttävlanskommittén (FTK) på distriktets hemsida är omöjligt, vi har inte ens någon som representerar fälttävlan i distriktets tävlingskommitté(TK). Eftersom fälttävlan mest styrs från stora förbundet så har jag fått den uppfattningen att TK inte är så intresserade av vad vi fälttävlansmänniskor håller på med, men vi har dock en egen del av distiktets budget som vi använder till div saker som mönstring och utbildning av ryttare och även tas pengar från den för att hjälpa NYA och gamla arrangörer/terrängbanor och andra som är fälttävlansintresserade.

Men 2006 så består kommittén av
Lena Bredberg - Ordförande, ansv. utveckling, träningar flt-kort
Lena Nersing - Sekreterare
Ulf Stålborg - "Ansvarig" för banor, byggnation (typ tekniska frågor)
Kurt Andersson - regelmannen (han kan det mesta om TR och andra överdomarfrågor
Fredrik Karlström - ledamot
Björn Beckman - ledamot

Jag PM'ar dom "privata uppgifterna" till dig.

Vi hoppas kunna få ut våran kommitté på någon hemsida någon gång, vi arbetar på det.

AnnA_ skrev:
Visst, nog kommer det att gå att ordna tävlingar så småningom om vi vill. Men just nu har vi inte ett enda terränghinder och bara en liten uteridbana med dåligt underlag. Så det känns som att man tar ut händelser liiite i förväg nu ;)

När vi fått ihop några hinder och ridhuset kommit på plats så kan man börja fundera på sånt, man får ta en sak i taget. Vi ska se till att börja bygga först :)

Här i Skåne har vi diskuterat varianter på vanlig "trad endags fälttävlan". Det är ju tungt att arrangera och kräver många funktionärer + att man behöver banor till 3 grenar.

Två alternativ kom upp:
1) att en klubb ordnar dressyr och hoppning ena dagen
oh en annan klubb ordnar terrängen andra dagen. Man kan tänka sej att ha 3 dagar.. 3 klubbar men då måste det finnas ryttare "nära" för det är inte kul att ha en 90-klass på 3 dagar...

2) spec för unghästar som ska kvala:
de rider dressyr på en klubb, som ordnar dressyrtävling och då ordanr en 90-dressyrklass, får räkna "vanlig" 90-hoppning från i förväg utvalda tävlingar, och sist ordnar en klubb terrängen.

Jag vet inte om det blir något av det men som sagt förslag finns.
Vår klubb ordnar allt eller inget . :o Nu blev det nästan allt iallafall till sist.

Vi har tidigare haft "kvällstävling" 90-klass som reds i CR och gav BRA överskott.
Då reds dressyren på best.tider, samlad hoppning och sedan terrängen. Började 13 och slutade 19. Fördelen med dressyr och hoppning olika var att vi kunde använda samma funktionärer hela tiden. Vi fick maxa antalet starter.

Tasse skrev:
Att hitta information om fälttävlanskommittén (FTK) på distriktets hemsida är omöjligt, vi har inte ens någon som representerar fälttävlan i distriktets tävlingskommitté(TK). Eftersom fälttävlan mest styrs från stora förbundet så har jag fått den uppfattningen att TK inte är så intresserade av vad vi fälttävlansmänniskor håller på med, men vi har dock en egen del av distiktets budget som vi använder till div saker som mönstring och utbildning av ryttare och även tas pengar från den för att hjälpa NYA och gamla arrangörer/terrängbanor och andra som är fälttävlansintresserade.

Hrm känner igen det. Vi har info på distiktets hemsida om än mager.
Dock känns det som att distriktet arbetar för sej med sin personal och förbundet med annan personal även på distriktsnivå.
Vårt distrikt är "lite märkligt"...
:angel:

Humm, undrar om det bara är ditt distrikt som är lite märkligt :angel: :confused:
om jag tolkar mitt och ditt inlägg...

Jo det där med olika arrangörer kom upp på något möte, tror det var arrangörsmötet. Det som kan bli problem är bland annat den frågan om funktionärer till terrängdelen som brukar kräva mest, då måste ändå bägge eller alla arrangörsklubbar vara inblandade. Sedan är det om det ekonomiska, hur ska kostnader och vinsterfördelas???
Sådant måste vara 100% klargjort och även gärna finnas i dokumentform med underskrifter för att minimera problem.
Även dom andra förslagen togs upp, det blev dock inget beslut om något av dessa förslag men dom kan vara intressanta bara man kan fördela ansvarsfrågorna och dom ekonomiska frågorna på ett bra och tydligt sätt.

Ja jag vet inte riktigt än hur stort område vi kommer kunna bre ut oss på. Det visar sig nog så småningom, när alla vägar och ridhuset osv blivit klara... Än så länge räcker nog den markbit som vi avsatt.

Jag kan faktiskt se en del fördelar med att ha en bana utan tävling. Ofta brukar tävlingsbanan vara stängd flera veckor runt tävling och det är så tråkigt att inte få träna något då!

Det finns ju även många som inte är så intresserade av att tävla, men som tycker att det är löjligt kul att hoppa terränghinder!

En tanke är t.ex. att ha fasta träningsgrupper, med tillgång till både ridhus och terrängbanan hela säsongen. En terrängbana där hindren inte är alltför utspridda geografiskt borde underlätta träningar. Och med en del hinder flyttbara, så att man kan ändra avstånd och bygga kombinationer och övningar. T.ex. Leksands träningsbana tyckte jag var toppen.

Dessutom är vi en väldigt liten, relativt nybildad, inte särskilt tävlingsinriktad klubb. Så det kommer nog dröja ett tag innan vi arrangerar några stora tillställningar. Om några år får vi se hur det ser ut!

--

Men nu har vi ju kommit ifrån ämnet!! Kom igen nu och lägg in mera foton på galna, fantasifulla hinder :idea:

AnnA_ skrev:
Jag kan faktiskt se en del fördelar med att ha en bana utan tävling. Ofta brukar tävlingsbanan vara stängd flera veckor runt tävling och det är så tråkigt att inte få träna något då!
Vet att det står så i TR men Vinslöv brukar stänga sin bana 2 dagar innan. Banbyggaren menar att det är helt ok. De har "bara" 90 och 100-klasser och anser att det inte spelar så stor roll då.
Det finns ju 2 anledningar att stänga. 1) rättvisa, inte kunna träna innan stora mästerskap osv
2) banbyggaren och hindrens säkerhet
men jag tycker att det är ok att göra som Vinslöv...

Jag brukar vilja ha "mina" banor stängda 1 vecka innan tävlingen och att dom öppnas dagen efter tävlingen, så att man hunnit plocka bort allt "känsligt" material som man inte vill riskera ska gå sönder vid träningar.
Med 1 vecka så kan det betyda att helgen innan så är banan delvis öppen, vissa hinder får dom träna på, dom där man inte ska göra så mycket eller inte ska vara med.
Sen vill vi inte ha för många som är där och tränar då, av säkerhetsskäl bland annat. Helgen innan har man ofta ett flertal personer som är ute på banan/orna och jobbar med målning, fixningar, byggnationer, ja allt möjligt. Detta betyder för våran del att vi har ett flertal fordon (traktorer, bilar) ute på terrängbanan och för allas säkerhet så vill man då ha en så planerad ridning som möjligt, så man vet när man kan möta ett flerta ekipage och liknande.

Ja jag förstår absolut att man behöver stänga banan innan tävling! Jag säger bara att det är tråkigt. Men jag minns tydligen lite fel, jag har för mig att det brukar vara mer än 1-2 helger som försvinner!

Jaja, hur som helst så tänker jag inte fundera på att ordna tävlingar innan vi byggt några hinder :)

Stefffie skrev:
kom då på iden o hoppa över trafikskyltar (typ: "Stochholm- 23 km" os.v.)
Det där tyckte jag var en bra idé! Om man bygger i trä så är det ju lätt att måla dem som skyltar. Våran bana kommer ligga vid en stor väg så det blir ju perfekt. Om inte vägverket har synpunkter förstås... Bäst att man ser till att skriva rätt avstånd :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?

Omröstningar

Tillbaka