Bilder på fina, roliga, ANNORLUNDA hinder!

Anna_

Trådstartare
Vi ska bygga en terrängbana och jag vill ha inspiration :D Jag har tröttnat på att det bara är tråkiga stockar överallt. Jag vill ha fantasifulla hinder som föreställer något! Som VM-hinder i miniatyrformat :idea:

Jag har själv en massa galna idéer, men jag vill ha fler! Så leta igenom era foton nu och lägg in bilder som visar genomtänkta, annorlunda hinder! Eller beskriv de hinder ni inte sett, men skulle vilja hoppa :)

(Vi ska bygga på debutanthöjd, ponny och häst)

Sv: Bilder på fina, roliga, ANNORLUNDA hinder!

Vi hittade gamla hinder i somras. Ett av dom hade såna där runda gul/röda skyltar på som det står STOPP på, lagom tittigt ;)

Aha, kul! Var skylten bredvid hindret eller skulle man hoppa över den på nåt sätt?

En vägbom/järnvägsövergång eller nåt med trafikskyltar runt kanske vore nåt! Eller som ett vägarbete med lite bockar och blinkande lampor :rofl:

Vi ska i första hand göra en rolig träningsbana, inte ordna tävlingar. Jag förstår ju att vad som helst inte kan ingå på tävling, speciellt inte i debutantklass... Men hur "hemska" hinder vill ni träna på? Tror ni att det finns någon efterfrågan på galna/tittiga (låga) hinder, eller är det bara jag som är road av sånt? :o

Det var tre skyltar över hela hindret. Tror du hästarna hoppar? Det står ju faktiskt stopp :angel:
Men man ska väl träna titthinder hemma så det inte är konstigt när man kommer iväg på tävling ;)

Jag vill hoppa helgalna hinder hemma, för då är min häst helt cool på tävling.

Vägbommar och liknande färgglada hinder brukar faktiskt inte vara några problem på tävlingar eftersom det är så likt banhoppningshinder.
De som brukar vara svårare för orutinerade hästar (och ryttare) är väl gravar, vatten, nedhopp och liknande. Men visst är det kul med lite annorlunda hinder!
I Vinslöv har de ett som hette "Snyggve" på banskissen. Det är en stubbe som ser ut som en gubbe och har ris som hår. :D

Här finns lite olika hinder, bla. en "vägbom"
http://www.torns.org/ridning/falttavl/bilder.html#10

:rofl: Snyggve lät ju underbar! Det är såna hinder jag vill ha :D

Torns bana såg mycket proffsig ut, tack för länken :)

Det solfjäderliknande hindret var fint men "säkerhetsmässigt" så får man indirekt en falsk marklinje om man hoppar för långt ut till vänster på din bild sätt får då är ju marklinjen långt in under hindret, men det fixar man lätt med en extra stock eller något liknande framför hindret.

Till AnnA_
Du har ju inte långt till Botkyrka, Ågesta, Ryttis, du har säkert varit på dessa ställen, dom har färdiga terränghinder, spring runt och spionera lite och kanske vidareutveckla några av hindrena dom har.
Många gånger så är skillnaden mellan en VM-tävlings hinder och en nationell regional fälttävlan att man harbetydligt mer pengar att bygga för och sedan har man mer tid att lägga ner på allt extern runt hindrena, typ blommor och andra kuriosa.
På Vm -90 i Stockholm så hoppade dom ut över ett vitt räcke och hade djuplandning bakom, inget vidare spektakulärt hinder mer än alla cafébord som var på anridnigssidan av hindret. Kolla in segersjo.com och andra stora tävlingars hemsidor, typ badminton och Burghley, dom brukar ha bilder på sina hinder på hemsidorna.

Tack för nya fina bilder!

Jodå, jag har hoppat på de banor du nämnde och en del andra. Men jag tycker att det ofta är dålig fantasi, det är många hinder som bara är en stor stock. När vi nu ska bygga egna hinder så får man ju ta chansen att göra lite roliga saker :)

Edit: Jag syftar förstås på banorna i Stockholmstrakten - inte de du nämnde på slutet :rofl:

Senast ändrad:

Enfärgade typ helvita stockar eller klarblå/röda kan ställa till det för ryttaren (!?).
Annars är det diken, gärna djupa, som spökar.
Tror att mycket av valen av stock beror på säkerheten. Hindren ska ju tåla en del, då kan de inte vara byggda hur som helst.
Där man kan fixa till det är ju vid sidan om. I Tyskland hade man plastfår (i trä?) vid sidan om smalhinder. Visst tittade hästarna.
De hade en kyrka också, helfräck, men "hushinder" är så pass vanliga att de brukar inte ställa till något.

Varför inte en grisflock under en vit stock? :angel:

Fler hinder ser du här : Gärds
Välj: Info terrängbana - Titta här så ser du en del av alla hindren. (Finns fler..)

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte om jag vill hålla med om dålig fantasi när det gäller många hinders utseende utan många gånger är det plånboken som sätter stopp för hur mycket man kan göra.
Många VM-hinder och andra stora tävlingar bygger hinder där man bara hoppar en relativt liten del av hindret, resten är kuriosa och sådant är det första man "måste" dra ner på när man bygger hinder för den stora bredden av fälttävlansfolket. Ett terränghinder kan lätt kosta 5000:- och uppåt så en hel debutantbana ligger i prisklassen 50000:- upp till 100000:-
Då har jag räknat in kostnaderna för ett vattenhinder, bara en "pöl" som är ca. 8*10m med duk under, vilket behövs för att den ska hålla relativt tätt. En "pöl" måste man ofta först schakta bort massorna, sedan jämna till botten lite innan man lägger ner duken för att avsluta med typ 0-16 grus som bör vara 15-20cm tjockt så inte hästarna trampar sönder duken.

Vad som också lätt saknas är folk som vill/orkar/kan hjälpa till och bygga och fixa med banan och göra dom sista finjusteringarna för att få banan i verkligen tip-top.
Sen så är dom flesta terrängbanorna runt om i landet även tävlingsbanor vilket gör att man som banbyggare inte kan bygga hur som helst, vi har våra regler och rekommendationer som då oftast gäller för tävlingar och eftersom banan ofta används för både träning och tävling så bygger man ju då enligt hur det bör se ut vid tävling.

Men vill du ha hinder som spökar så ska du som idasagare skriver måla helvita stockar och dylikt dom orsakar ofta många stopp.
Gravar gör man antingen så pass grunda att en häst utan några som helst problem kan ta sig upp ur den själv eller så pass djup att hästen inte ens försöker ta sig upp ur graven om den hamnar där i, vilket inte är helt ovanligt, speciellt i lägre klasser och vid träning av oerfarna hästar.

På badminton hade dom förut en Trakhener och om man klev ner i graven och sträckte upp armen så nådde man inte till stocken man skulle hoppa över, graven var då ca 1,5m djup. Ett liknande sådant hinder hade dom på duseborg när det begav sig fast där var graven inte riktigt lika djup.
Någon bana i Sverige har gjort jumbo igelkottar som man ska hoppa över som smalhinder, sen så hade man under en tävling ett par älgar som var blåvita (har jag för mig) som man skulle hoppa över, tror det var på strömsholm.

hlamm1.jpg

hostersjon2.jpg

hringmur2.jpg

Roliga hinder att hoppa men kanske inte sånt man bygger hemma på sin bakgård direkt!

12.jpg

spokstenen.jpg

Inte riktigt det du efterfrågar, men i alla fall ;)

Ja dom är från gotland från Bunge

Vilket gulligt hinder!!! :D

Vilket gulligt hinder!!! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka