Sv: Bilder på fina, roliga, ANNORLUNDA hinder!
Jag vet inte om jag vill hålla med om dålig fantasi när det gäller många hinders utseende utan många gånger är det plånboken som sätter stopp för hur mycket man kan göra.
Många VM-hinder och andra stora tävlingar bygger hinder där man bara hoppar en relativt liten del av hindret, resten är kuriosa och sådant är det första man "måste" dra ner på när man bygger hinder för den stora bredden av fälttävlansfolket. Ett terränghinder kan lätt kosta 5000:- och uppåt så en hel debutantbana ligger i prisklassen 50000:- upp till 100000:-
Då har jag räknat in kostnaderna för ett vattenhinder, bara en "pöl" som är ca. 8*10m med duk under, vilket behövs för att den ska hålla relativt tätt. En "pöl" måste man ofta först schakta bort massorna, sedan jämna till botten lite innan man lägger ner duken för att avsluta med typ 0-16 grus som bör vara 15-20cm tjockt så inte hästarna trampar sönder duken.
Vad som också lätt saknas är folk som vill/orkar/kan hjälpa till och bygga och fixa med banan och göra dom sista finjusteringarna för att få banan i verkligen tip-top.
Sen så är dom flesta terrängbanorna runt om i landet även tävlingsbanor vilket gör att man som banbyggare inte kan bygga hur som helst, vi har våra regler och rekommendationer som då oftast gäller för tävlingar och eftersom banan ofta används för både träning och tävling så bygger man ju då enligt hur det bör se ut vid tävling.
Men vill du ha hinder som spökar så ska du som idasagare skriver måla helvita stockar och dylikt dom orsakar ofta många stopp.
Gravar gör man antingen så pass grunda att en häst utan några som helst problem kan ta sig upp ur den själv eller så pass djup att hästen inte ens försöker ta sig upp ur graven om den hamnar där i, vilket inte är helt ovanligt, speciellt i lägre klasser och vid träning av oerfarna hästar.
På badminton hade dom förut en Trakhener och om man klev ner i graven och sträckte upp armen så nådde man inte till stocken man skulle hoppa över, graven var då ca 1,5m djup. Ett liknande sådant hinder hade dom på duseborg när det begav sig fast där var graven inte riktigt lika djup.
Någon bana i Sverige har gjort jumbo igelkottar som man ska hoppa över som smalhinder, sen så hade man under en tävling ett par älgar som var blåvita (har jag för mig) som man skulle hoppa över, tror det var på strömsholm.