Bilder på era eksemhästar!

Sv: Bilder på era eksemhästar!

lektra skrev:
Har hon något preblem med om hon blev dräktig?

Jag antar hon menar att det inte vore så bra om fölet skulle ta efter eksemen som nog är troligt.

Tibra skrev:
Vilka bilder pratade du om:d ?
En av de Närmaste ridklubbar här "icke islandshästklubb" har en eksemhäst.
Den hade bara ett stort löst täcke över rygg och lite upp till hals, ingen man/ lugg eller knappt nån svans kvar.
Hade ingen huva eller någon "lapp" under magen.
Kan ju inte kalla det för en kunnig klubb.
Dessutom rider de helt fel så det är väl inte konstigt att de inte sköter eksemhästar bra heller.

jo kan kolla om jag hittar någon bild på "våran" isis som stod i samma stall..
på sista bilden :d när det är vinter. riktigt snygg faktiskt, är det en isis?

Farrix skrev:
jo kan kolla om jag hittar någon bild på "våran" isis som stod i samma stall..
på sista bilden :d när det är vinter. riktigt snygg faktiskt, är det en isis?

Tack:) jajamensan hon är en liten pigg Islandshäst!

Björk skrev:
Lita på oss - det ÄR eksem! Allt det du beskriver (kliar upp sår själv, bulor av bett osv) är typiskt eksemhästar.
Jag tror er:bow:

Jag blev fundersam eftersom jag läste att eksem kommer av solen och av gräset (inifrån kroppen så att säga) inte av knotten.. Så då tyckte jag inte att det stämde längre.

Förresten nedärvs eksem??
Tyffan har haft 3 föl och inget av dom har visat några tecken på att ha eksem??

Mount Never Rest skrev:
Jag blev fundersam eftersom jag läste att eksem kommer av solen och av gräset (inifrån kroppen så att säga) inte av knotten.. Så då tyckte jag inte att det stämde längre.

Förresten nedärvs eksem??
Tyffan har haft 3 föl och inget av dom har visat några tecken på att ha eksem??

De flesta hästar som drabbas av eksem, gör det pga överkänslighet mot knott. Sen finns det ju naturligtvis enstaka undantag, men oftast är dessa hästar multiallergiker och kan även visa starka symtom under höst och vintersäsong också. Då har de reaktioner på annat som inte har med knott att göra, vissa typer av foder har hänt och även kvalster icke ovanligt i dessa sammanhang.

Ja man har påvisat att eksem har en ärftlighet, finns därför med på defektlistan i avelssammanhang. Det kan ju hända att avkomman blir eksemfri trots att någon förälder har det, men det är inte heller ovanligt att avkomman utvecklar eksem i ett senare skede av sitt liv.

Jag vet inte hur länge Tibra har varit i Sverige, men innan hon kom till turridningen Hussborg stod hon på Slätterne, där hon även hann få ett litet föl :)
Där hade hon ingen eksem.. men när hon sedan såldes hit så har det ju tyvärr brutit ut :(
Undra vad det kan bero på..Det är ju inte så långt mellan slätterne och här.. 7-8 mil kanske..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama