Bilder på era eksemhästar!

Sv: Bilder på era eksemhästar!

Boj skrev:
Utan att varken vilja hacka eller döma, men detta är eksem. Och merparten av eksemhästarna har problem med just knott.

Har själv en eksemkille, dock inga bilder av eksemet på sommaren eftersom han går med samma stiliga pyamas som din häst och klarar sig bra genom den omvårdnad han får.

Vad kallar du de där för om inte just EKSEM?

Det är jag som inte klassar det till exsem:o
När hon köptes så sa förra ägaren att hon hade exsem men jag tycker inte att det stämmer....
Men om ni säger att det är exsem så tror jag er:p

Jag tänkte att det kan väl ändå inte räknas till exsem, för visst hon får lite bulor av knotten MEN såren gör hon själv! Det är hon själv som står och kliar sig alt. slår sig med hovarna så att det blir sår...
Hon har jätte känslig hud så t ex på insidorna av låren fick hon sår för att bensnörena tog mot, samma mellan frambenen....
Men det kanske ändå är exsem:idea:

Nåja, hon behandlas då som om det vore exsem.. Alltid täcket såvida det inte blåser storm. Smörjs varje morgon med salva, växlar mellan: Helosan, Superbra hästsalva, 4S Hästsalva & ett hemmakok på tjärna & matolja... Vill dock inte använda tjära för ofta då jag vet hur hemsk huden kan bli av det, så då använder vi bara helosan några dagar för att stabilisera upp det:D

Tibra skrev:
Det var ett bra täcke må jag säja:)
Fast jag skulle vilja ha skydd för ögonen ;) Men din har ju inte så pass lindrig eksem som min plutta..
Boett:bow: :bow:

Dojo Kelder skrev:
jaha... om du får exem då??? ska vi ta bort dig medå?? bara undrar....

Men snälla, det är väl ändå inte samma sak? Och jo, i vissa fall bör dödshjälp finnas för människor.

TCJ skrev:
Jag anser att hästar som lider av såpass allvarlig exem ska avlivas.
Det är egoistiskt att behålla de i livet med sådana fruktansvärda problem som återkommer och plågar dom under så långa perioder!
Hur snäll hästen än är och hur mycket man än älskar dom.

Det är bara det, att med rätt skötsel är de flesta eksemhästar symptomfria.
Så himla svårt är det inte.

Så kan det säkert vara i de flesta fall, vad beträffar trådskaparens häst har det ju tydligen varit så. Tyvärr är det inte alltid att det fungerar, trots rigorös omvårdnad med ALLT vad det innebär i täckeshantering, insmörjning, tvättning, installning etc kan tyvärr en en del hästar ändå klia sig blodiga.

När det går så långt att hästen bor på ställen som den ser sin chans att klia sig på, struntar i att äta pga sin klåda. Tappar vikt, muskler och immunförsvaret går rakt i botten så är den barmhärtigaste saken avlivning. Det finns ett par användare här på bukefalos som kan vittna om den fasa de har upplevt med sina hästar, där senare avlivning var det enda som stod till buds för ge hästen ro.

TCJ skrev:
Det är egoistiskt att behålla de i livet med sådana fruktansvärda problem som återkommer och plågar dom under så långa perioder!
:mad: Man låter det inte gå så långt som på bilderna om man verkligen är mån om sin häst.Men att du skriver avliva hmm ja det finns det många som tycker och anser.Min gosse ser likadan ut som på bilderna OM han inte smörjs,har heltäckande täcke med huva på. Skulle aldrig låta honom plågas på det viset med vilje. Tyvärr så fick han göra detta många år innan jag köpte honom och har elefanthud på länden.Men det är lite elakt att skriva som du gjorde,man kan lindra deras "plåga" avsevärt om man bara "orkar"!!Många får till och med sina hästar klådfria.

Tibra !! Hur har du behandlat och med vad ??
Hon ser ju jättefin ut nu.

TCJ skrev:

Istället för behandling ? :devil: :eek:

Oj vad jag oroar mig för Ella! Här är hon när hon är som värst. Tre veckors regnande och värme på det = knottinvasion. Har tyvärr inga närbilder och kommer aldrig att kunna ta några. :cry:

Lindasbilder307.jpg

Goldi skrev:
Tibra !! Hur har du behandlat och med vad ??
Hon ser ju jättefin ut nu.

först och främst TÄCKE! jag täckte väldigt mkt hela hennes kropp, sydde lite lappar här och där för säkerhetsskull ;)
Sedan fick hon inte schansen att klia sig någonstans, de varmaste dagarna kunde hästarna få gå in i det svala stallet, men då stod hon fast i en box som vi gjort till typ en spilta.
I år såg hon mkt gladare och piggare ut:)
Sedan använde jag äppelcidervinäger, både inne och ute.. blandade med vatten och "dränkte" där det kliade och de små sår hon hade.
Nylanders! Också väldigt bra.
Duschade henne varje dag, men med kallt vatten då, schampo vart en gång i veckan och då med aloe-vera från hooks, fast det ska jag nog inte köpa nästa gång, tror inte de funkar så bra.
Annars med miljövänligt schampo.
I år ska det bli ännu mer, funderar på msm eller bitablock.. och ett extra eksemtäcke.
Ekesemtäcket är ju nr 1!

Bilder från i somras:

Kliade pannosen gjorde hon
MVC-058F.jpg

Dålig bild och trötta hästar men tappade man gjorde hon rätt mkt, och mkt päls föll av då jag tog av henne täcket, men när jag började ge henne b-vitamin lite början av hösten vart det bättre!
MVC-105F.jpg

Här kan man se då hon på våren lyckades klia nacken på ett träd, där efter kom täcket på, så i år måste man vara ännu tidigare!
MVC-018F.jpg

Folk tyckte fortfarande hon såg "ful" ut, men det tycker inte jag.. hon är så söt som socker att man vill pussa upp henne.
Familjen som sett hennes grava eksem tyckte iaf att hon var jättefin i somras!
Det handlar om att vilja och att inte ge upp.

Tibra skrev:
Hm, Tibra är faktiskt den enda häst jag sett med så stora eksemproblem.
Jag har sett många med såna problem när det inte sköts. Min förra häst köpte jag med eksem och då såg han ut som din Tibra på bilderna nästan. När jag däremot skötte det så hade han inga större problem alls.

Den mest grava eksemhäst jag känner ägs av min mor. Han har dock lååång man och har i princip aldrig varit sårig i denna (så folk tror ofta inte att han är eksemhäst). Däremot får han väldigt lätt sår under magen, på huvudet och ibland lite på frambenen. Troligen för att pyjamasen inte täcker ordentligt. Med hjälpa Ökozon och minituös behandling (smörjs 2-3 ggr/dag och tvättas regelbundet hela kroppen någon gång per vecka) så håller mamma honom riktigt fin.

Mount Never Rest skrev:
Det är jag som inte klassar det till exsem:o
När hon köptes så sa förra ägaren att hon hade exsem men jag tycker inte att det stämmer....
Men om ni säger att det är exsem så tror jag er:p
Lita på oss - det ÄR eksem! Allt det du beskriver (kliar upp sår själv, bulor av bett osv) är typiskt eksemhästar.

roge skrev:
Där har du faktiskt fel... jag tvättar och smörjer min häst varje dag men han får eksem än då... ja har testat många metoder och är kanske tvungen att avliva snart...

okey, vi hade en isis med exem i stallet, och dom slängde bara på honom ett för litet exemtäcke och så fick han gå i en hage utan träd eller någonting att klia sig på..

en gång spolade vi av honom på gården och smörjde han i smyg med sånt där "brun salva som luktar ganska mycket?
och han såg mycket bättre ut dagen efter..

okey men det såg hemskt ut :cry: jättefin på sista bilden iaf

Boj skrev:
Så kan det säkert vara i de flesta fall, vad beträffar trådskaparens häst har det ju tydligen varit så. Tyvärr är det inte alltid att det fungerar, trots rigorös omvårdnad med ALLT vad det innebär i täckeshantering, insmörjning, tvättning, installning etc kan tyvärr en en del hästar ändå klia sig blodiga.

När det går så långt att hästen bor på ställen som den ser sin chans att klia sig på, struntar i att äta pga sin klåda. Tappar vikt, muskler och immunförsvaret går rakt i botten så är den barmhärtigaste saken avlivning. Det finns ett par användare här på bukefalos som kan vittna om den fasa de har upplevt med sina hästar, där senare avlivning var det enda som stod till buds för ge hästen ro.
Risken finns att min mors gamling till slut kommer att hamna i den kategorin, men så länge det fungerar med bra skötsel så får han ju leva vidare. Men; som du säger så märker man att det kräver kontroll och engagemang till max!

(Nu har han faktiskt gått ute dygnet runt (med ordentlig ligghall) även på sommaren - kraken har ju hostproblem vid installning också... kanske samband med eksemet just pga sämre immunförsvar. Det har funkat rätt bra med mammas extremt noggranna skötsel)

Farrix skrev:
okey, vi hade en isis med exem i stallet, och dom slängde bara på honom ett för litet exemtäcke och så fick han gå i en hage utan träd eller någonting att klia sig på..

en gång spolade vi av honom på gården och smörjde han i smyg med sånt där "brun salva som luktar ganska mycket?
och han såg mycket bättre ut dagen efter..

okey men det såg hemskt ut :cry: jättefin på sista bilden iaf

Vilka bilder pratade du om:d ?
En av de Närmaste ridklubbar här "icke islandshästklubb" har en eksemhäst.
Den hade bara ett stort löst täcke över rygg och lite upp till hals, ingen man/ lugg eller knappt nån svans kvar.
Hade ingen huva eller någon "lapp" under magen.
Kan ju inte kalla det för en kunnig klubb.
Dessutom rider de helt fel så det är väl inte konstigt att de inte sköter eksemhästar bra heller.

35116010936.jpg

Electras eksem 2004
Halva av hennes tjocka svans var även den borst (har nu växt ut till hälften)

Vi prövade de mesta insmörjnings medel. tillslut hoppade vi på ett medel som heter horsol.
Funkade jätte bra! Men det tar ju slut efter så eksemtäcke från boett blev en ny investering för detta året
Vi får se hur det går

Men jag kan ju rekomendera Horsol för hästar med lindrig Eksem eller annan klåda. (finns på apoteket)

Senast ändrad:

Det får vi hoppas att dom inte gör!

Har hon något preblem med om hon blev dräktig?

Här är våran gammelfarbror som har eksem.

Bild 1 ena sidan
0d291559.jpg

Andra sidan där resten av manen finns, fast fotad ett par veckor tidigare.
th_721a21be.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama