Bilder på era eksemhästar!

Tibra

Trådstartare
Nån som skulle kunna visa lite bilder på eran häst och eksem?
skulle vara intressant att se hur andra ser ut jämfört med min pålla..!

Sv: Bilder på era eksemhästar!

Eksem från 2004!!

MeraSuris2004.jpg

exemsommaren.jpg

exemsommaren2004.jpg

exemensom2004.jpg

Och Tibra IDAG:
tokan.jpg

Ser ut som samma häst eller vadå..

Har tyvärr endast en bild på min kille när han har löss :crazy:
Vad mycket exem din häst har! Eller det är normalt? :crazy: Så mycket har ej min häst, han får två små knutor på vars en sida av svansroten (stora som två femtioöringar typ) och sedan så blir han lite "räfflad" längst mankammen. Är det vanligt med så mycket exem som din häst har?

Jag anser att hästar som lider av såpass allvarlig exem ska avlivas.
Det är egoistiskt att behålla de i livet med sådana fruktansvärda problem som återkommer och plågar dom under så långa perioder!
Hur snäll hästen än är och hur mycket man än älskar dom.

Sådär fast lite lindrigare ser en häst jag känner ut, fast hon har inget i själva pälsen utan det är bara att hon kliar bort man + svans. Men svansen ser precis ut som din pålles, typ råttsvans.
Stackarna:(

Det var det dummaste jag hört, så kan du ju inte säga utan att ha sett hästen IRL:confused:

och vart anser du att gränsen går? vem sätter din gränsen? Skulle vara intressant att höra :smirk:

jag tror faktiskt inte att den bevhövde ha sånna där besvär om man är någrann med att smörja in och kanske duscha? men vad vet jag har aldrig haft exemhäst

TCJ skrev:
Det är egoistiskt att behålla de i livet med sådana fruktansvärda problem som återkommer och plågar dom under så långa perioder!

Samma här, OM DET INTE GÅR ATT HÅLLA I SHACK men "Tibrá" ser ut att ha gjort ett kanonjobb med hästen. Heder åt henne. :bow: Hästen var i stort sett symptomfri stora delar av sommaren vad jag minns av trådarna här.

*KNAPPLÅN*

Jag förstår mig inte på alla som bara hackar och dömmer folk.

Mount Never Rest skrev:
Tyffan har inte direkta exsem, men hon har otroliga problem med knott vilket resulterar i detta:

Utan att varken vilja hacka eller döma, men detta är eksem. Och merparten av eksemhästarna har problem med just knott.

Har själv en eksemkille, dock inga bilder av eksemet på sommaren eftersom han går med samma stiliga pyamas som din häst och klarar sig bra genom den omvårdnad han får.

Farrix skrev:
jag tror faktiskt inte att den bevhövde ha sånna där besvär om man är någrann med att smörja in och kanske duscha? men vad vet jag har aldrig haft exemhäst

Där har du faktiskt fel... jag tvättar och smörjer min häst varje dag men han får eksem än då... ja har testat många metoder och är kanske tvungen att avliva snart...

TCJ skrev:

Jo, jag kan säja att på korten 2004 så hade hon varken täcke, mörjning eller något skydd alls mot eksemen, så det är klart hon såg ut sådär! Förra året var det mkt bättre:)
Och i år ska det bli ännu bättre!
kan återkomma med fler bilder av sommaren;)

TCJ skrev:

jaha... om du får exem då??? ska vi ta bort dig medå?? bara undrar.... tror faktiskt att det mesta kan man göra något åt... har själv en kille som har väldiga besvär me knott... men me medel och bra hage samt att han har fått vara inne på nätterna när de vart som värst.... har gjort att han varit nästan symtomfri.....

Fjunet skrev:
Har tyvärr endast en bild på min kille när han har löss :crazy:
Vad mycket exem din häst har! Eller det är normalt? :crazy: Så mycket har ej min häst, han får två små knutor på vars en sida av svansroten (stora som två femtioöringar typ) och sedan så blir han lite "räfflad" längst mankammen. Är det vanligt med så mycket exem som din häst har?

Hm, Tibra är faktiskt den enda häst jag sett med så stora eksemproblem.
Men innan hon köptes till gården hade hon knappt eksem, varför hon vart såhär den sommaren beror på okunnighet av ..harkel..vissa.. och därmed vart ju eksemen värre!
Sköter man den inte så går det åt helvete.
Men sådana sår som du såg på bilden hade hon inte i somras, hon var rätt fin då, svansen hade hon kvar men i slutet av sommaren var det dessvärre lite problem med den, under.
Men jag antar att svansen var värst pågrund av förrårets hemska syn.
Jag hoppas och tror att eksemen ska bli bättre i år tack vare sommarens 2005 behandling:smirk:
Och kanske tackvare ännu mer förberedelser, behandlingar och kunnighet:)

Mount Never Rest skrev:
Tyffan har inte direkta exsem, men hon
Men med denna klädsel så klarar hon sommrarna relativt bra:D
Bild

Hon brukar även gnugga bort manen så just nu har hon en stilig stubbman;)

Det var ett bra täcke må jag säja:)
Fast jag skulle vilja ha skydd för ögonen ;) Men din har ju inte så pass lindrig eksem som min plutta..

Två ponnyer i stallet där min häst står har exem. Dåda dartmoor. Detta året ahr de dock klarat sig mycket bra! Det är bara den ena som har kliat sig och det är inte alls mycket. Hon hade kläder på sig vid soligt väder. Ägaren trodde att den andra klarade sig för att hon var tvungen att tas från betet och ställas på boxvila pga fång alldeles i början av sommaren och sedan introdicerades hon väldigt långsamt till gräset igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama