Bilder på blandisar?

S

Sotis

Jag älskar blandisar eftersom de kan se ut lite hursomhelst med ofta säreget utseende!

Har haft två kissar som var blandras med siames och de var verkligen något extra, både till utseende och till sättet! Tyvärr var det långt före digitalkamerans tid och bägge är i katthimlen nu. Har inga bilder att visa men vill gärna se era bilder! :)

Sv: Bilder på blandisar?

Min älskade Mijo, blandning siames/huskatt som dog av någon mystisk sjuka nu i höstas. *saknar dig vännen*:cry:

Mijo som bäbis:
mijoliten.jpg

Ett par bäbisbilder till:
http://heylkonsulting.se/hanna/Mijo1.jpg
http://heylkonsulting.se/hanna/Mijo3.jpg

Mijo vuxen:
http://heylkonsulting.se/hanna/aug28.jpg
http://heylkonsulting.se/hanna/aug30.jpg
http://heylkonsulting.se/hanna/aug37.JPG
http://heylkonsulting.se/hanna/aug38.jpg

awww så fin :love:

Jisses så lik han är min kisse. Är typ bara ögonfärgen som skiljer. :)

:love: Sååå vacker! Helt vit och så fina ögon! Tycker man ser siamesanlagen mest på de långa benen och öronen. Var han sådär nyfiken, supersocial och pratsam till sättet, som mina kissar var?

Jag vet! Hajjar alltid till när jag ser din avatar; "nämen - Mijo! ...eller nä...just det..!" :smirk: :D

Han var väldigt pratsam, man kunde föra långa "samtal" med honom.:p ...o han hade en otrolig stämma! När vi bodde på tredje våningen o han var ute, satte han sig nedanför o skrek o väckte mig när han ville in! Ibland skrek grannens bäbis o jag trodde att det var Mijo...;) Han var social, men allt gos skulle ske på hans villkor. Han kom alltid när man ropade, så länge han var inom "hörhåll"! Det var så kul att på långt avstånd se en knallvit grej komma skuttande mot en!:)

Chleo, mamma huskatt; pappan Rex:

08020027.jpg

plean.jpg

Chleo till höger, här ser man tydligt skillnaden i kroppsbyggnaden jämfört med "renrasiga" husisen Molly. :D
chleomolly.jpg

Åh, orientalkorsningar är så vackra, tycker jag! Renrasiga orientaler är lite för extrema för min smak, de ser smått anorektiska ut, men korsar man med huskatt blir det alldeles lagom elegant. Önskar det fanns nån ras som hade den kroppsformen, eller att det var lättare att få tag på såna korsningar.

Det finns ju ocicat, bengal (dyr) och abessinier. Dom är lite ädlare utan att vara för ädla. Eller en tanig Europé.

Européer ser väl inte alls ut som halvorientaler? Snarare precis ut som huskatter. Ocicat och bengaler är dels överprissatta (enligt min mening), dels verkar inte deras temperament passa för ett stillsamt inneliv. Men visst är de vackra! Abessinier är säkert trevliga katter, men jag har lite svårt för deras huvuden, de har inte den där trekantiga formen som siameser och -korsningar har. Om det nu var en vacker katt man ville ha - och det var det väl, en snäll katt kan man ju hitta på närmaste katthem.

Ocicaten kostar väl runt 5-6000:-, precis som alla andra raskatter gör dvs knappast nått överpris. Bengalen sjunker i pris nu, vartefter basen blir bredare och färre importer krävs för att hålla rasen levande. Att en ny liten ras kostar mer är väl knappast ovanligt och inte så underligt heller eftersom den blir dyrare att ta fram. Numera kan du få tag på en Bengal för 6000:-, även det vad många andra raser kostar idag. Däremot tar dom fortfarande högre pris för utställningskatter, men det är du ju uppenbarligen inte ute efter iaf. Fast en bengal är ju väldigt muskulös, så det är nog inget för dig iaf.
Den svartvita katten på bilden har ju inte ens i närheten av ett siamesansikte, den är ju inte mer trekantigt än många huskatter?
Och nej, en Europé ser inte ut som en halvoriental, men om du läser igen så står det en tanig Europé.

Din Mijo låter lika snackesalig som min Snullan. :) Hon fick en kull på tre ungar, men bara en av dem blev "pratkatt". Bägge kunde jama så grannarna trodde nån hemskt hade hänt, som de skrek. Men var bara att de ville in...

De hade också gemensamt en mattebundenhet jag inte haft med andra katter. Skulle alltid vara med och kolla vad man gjorde. Ingen av dem gillade främmande människor sådär vidare utan man var liksom nr 1.

Snullan hade siamesfärger och underbara blå ögon! Hon hade vitt ansikte och vita tassar, plus en charmig liten prick bredvid nosen. Kroppen var typ som en bondkatts, mäkta vacker katt!

Tycker också renrasiga orientaler är lite väl långsmala liksom, vill ha kramvänligare kisse :) Chleo ser slank ut men inte tanig och sen har han fått de stora öronen. Fin kisse! :love:

Fick en smärre chock när jag såg bilden på din kisse, Glaesir! Hon är så lik Pussen, eller Gammelpussen som hon fick heta med tiden. Blev 14 år. Färgerna, teckningen i ansiktet, den knubbiga kroppen! Uj, ruskigt likt, i alla fall som hon ser ut på bilden! :love:

Pussen var unge till Snullan och torde varit 1/4 del siames. Hon hade ett lustigt anlag, kort kort siamespäls med skinn som var för stort. Ungefär som en såndär skrynkelhund, fast inte alls lika mycket. Magen hängde och slängde när hon gick och skinnet var löst och liksom korvade ihop sig när man strök henne över ryggen. Långa smala ben, lång tunn svans men la rejält på hullet, matglad!

Senast ändrad av en moderator:

Chleo hittade vi faktiskt på Stockholms katthem, honom och så hade han tre systrar. Roligt att du tycker han är vacker! :)
Korsningen var inte planerad då vi fick höra från katthemmet att någon hade en okastrerad Rex som (råkade smita?) var utomhus och gjorde en hemlös katta på smällen. Dem lär ju inte ha sett själva parningen men kom fram till att det var så då alla ungarna fick utseenden liknande Rexen. Förhoppningsvis är han kastrerad nu..
Ungarna föddes alla på en soptipp men kom snabbt in i värmen hos ett akuthem. Nu har alla nya hem liksom deras mamma. :love:

De hade också gemensamt en mattebundenhet jag inte haft med andra katter. Skulle alltid vara med och kolla vad man gjorde. Ingen av dem gillade främmande människor sådär vidare utan man var liksom nr 1.

Chleo är också enormt mattebunden. Han följer efter min mamma överallt, om hon går in till ett annat rum brukar det inte dröja länge innan han skriker och kommer springande.
Han brukar ligga och klappa henne på kinden med sin tass!, och stirra in djupt i hennes ögon. Ser ut som han ska äta upp henne!

Han pratar väldigt mycket, mest för sig själv och det låter hemskt då han inte kan jama(utom när han är rädd!) utan skriker istället.
Främmande människor gör man bäst i att ignorera och vi i övriga familjen är inte så speciella vi heller. Jag blir överlycklig om han ens spinner åt mig! :p

Tycker också renrasiga orientaler är lite väl långsmala liksom, vill ha kramvänligare kisse :) Chleo ser slank ut men inte tanig och sen har han fått de stora öronen. Fin kisse! :love:

Chleo tackar! :)

MissFideli skrev:
Ocicaten kostar väl runt 5-6000:-, precis som alla andra raskatter gör dvs knappast nått överpris. Bengalen sjunker i pris nu, vartefter basen blir bredare och färre importer krävs för att hålla rasen levande. Att en ny liten ras kostar mer är väl knappast ovanligt och inte så underligt heller eftersom den blir dyrare att ta fram. Numera kan du få tag på en Bengal för 6000:-, även det vad många andra raser kostar idag. Däremot tar dom fortfarande högre pris för utställningskatter, men det är du ju uppenbarligen inte ute efter iaf. Fast en bengal är ju väldigt muskulös, så det är nog inget för dig iaf.
Den svartvita katten på bilden har ju inte ens i närheten av ett siamesansikte, den är ju inte mer trekantigt än många huskatter?
Och nej, en Europé ser inte ut som en halvoriental, men om du läser igen så står det en tanig Europé.

I mina ögon så har den ett betydligt mer ädelt och slankt utseende än de flesta huskatter. Och visst, letar man så kan man säkert hitta en "ren" huskatt med det utseende jag är ute efter också, likaväl som en "misslyckad" europé (rimligen ska de inte se ut som halvorientaler). Tyckte bara att det var synd att orientalraserna blivit så extrema, och att korsningarna är tämligen sällsynta - med tanke på hur lätt det att hitta skogskattskorsningar, exempelvis. När jag har sett bengaler på annons har de kostat runt 10-12000, vilket är betydligt mer än jag är beredd att betala för en katt. Och som sagt, tror inte de är lämpade att vara huskatter.

Den ras som kommer närmast det jag söker är väl annars Russian Blue, så blir det en raskatt nästa gång torde det bli en sån. Eller en korat. Om jag nu inte har turen att hitta en halvsiames.

Bengaler idag ligger på runt 8000:- hos många uppfödare, vilket är mer rimligt än de 10.000-15.000:- Jag vet ju vad det kostar att föda upp en sällsynt ras med importer o.dyl.

Ryssen är nog det bäst passande alternativet, både oci, bengal (som båda är kanska kraftfulla katter, inte långa och slanka) och korat (som inte ska vara slank även om det finns sämre typer :angel: ) är väldigt aktiva raser, koraten är dessutom ett plåster av samma grad som rexraserna :smirk: Ryssen är en mer "värdig" katt och även om det finns många som inte har det rätta huvudformen kan sägert Vagis visa lite läckra ryssbilder ;)

Sassy skrev:
Ryssen är nog det bäst passande alternativet, både oci, bengal (som båda är kanska kraftfulla katter, inte långa och slanka) och korat (som inte ska vara slank även om det finns sämre typer :angel: ) är väldigt aktiva raser, koraten är dessutom ett plåster av samma grad som rexraserna :smirk: Ryssen är en mer "värdig" katt och även om det finns många som inte har det rätta huvudformen kan sägert Vagis visa lite läckra ryssbilder ;)

Aktiva katter i sig är inget problem, men den ska ju kunna trivas som innekatt utan att riva lägenheten. Eventuell ny katt är främst tänkt som sällskap till vår supertramsiga, väldigt sociala och leklystna huskatt, så på det sättet passar ryssarna sämre, även om de är väldigt vackra (i mitt tycke).

Detta är min kastrat, kelen, pratig och ska alltdi vara med överallt vilket även syns på bilden, där kom han spatserande och skulle vara med och skriva!

katter001.jpg

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 156
Senast: Googlarn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 027
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 689
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar