Bilder i inlägg

alazzi

Trådstartare
Så här står det i reglerna
"
Att lägga in upphovsrättsskyddat (copyrightskyddat) material (butiksbilder etc) är givetvis inte tillåtet. Att stjäla bilder, lägga över dem på t ex pixbox, photobucket etc för att sedan lägga in dem i trådar kommer heller inte att tolereras (läs mer om upphovsrätt längst ner)."

Men det verkar som om den regeln bara gäller för bilder på hästutrustning?

OBS. Jag är inte ute efter att klanka ner på någon, jag bara tycker att reglerna verkar flytande.

Senast ändrad:
Sv: Bilder i inlägg

Jag kan bara tala för mig själv. Jag plockar bort bilder från andra siter och de som uppenbarligen är snodda även om de ligger på någons Pixbox. Om jag ser bilderna vill säga, jag läser inte varenda inlägg.

Om du ser bilder som inte bör ligga på Buke så är det bästa att du trianglar inlägget ifråga, då uppmärksammar du moderatorn på detta.

Det är en tråd inne på senior som kryllar av stulna bilder. Har givetvis pm:at moderatorn och frågat om tolkningen.

Tolkningen är nog densamma hos alla moderatorer, dock är det ju inte alltid så att man läser varje inlägg som skrivs därför är en synpunkt på aktuellt inlägg av värde om det är något man missat.

Ja, eller nej...
Vi moderatorer tolkar detta helt olika har jag insett. Och jag har dessutom inte samma regler som dig Alazzi, det här är de reglerna jag kör efter "Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten."
Källa: http://www.bukefalos.com/f/faq.php?faq=vb_faq

Jag ser det inte som moderatorns uppgift att radera allt som kan tänkas vara skyddat, utan jag tar bort saker som anmäls som skyddade. (Annars bör vi nog ta bort IMG-taggen på forumet och låta alla länka till bilderna i stället.) För inte kan det vara så att vi moderatorer ska fråga alla som postar bilder om de frågat HM om lov?

Jag tvivlar även på att t ex HM ser sina lågupplösta produktbilder som skyddade, jag tror tvärtom att de uppskattar att få sina produktbilder spridda. Se till exempel till de stora modebloggarna. Jag har hittills inte läst om en enda bloggare som blivit stämd för att denne använt HMs egna bilder när den skrivit om deras produkter. Och jag är nog även osäker på om majoriteten av produktbilderna faktiskt är skyddade - vad är verkshöjden i att fota en kjol, eller ett träns för den delen, mot vit bakgrund?

Ja, jag vet inte, men vi moderatorer diskuterar vidare och så får vi se vad som händer.

Ja, eller nej...
Vi moderatorer tolkar detta helt olika har jag insett. Och jag har dessutom inte samma regler som dig Alazzi, det här är de reglerna jag kör efter "Lägg inte in copyrightskyddat material, varken text, bilder eller annat, om du inte fått tillåtelse att använda dem av den som har upphovsrätten."
Källa: http://www.bukefalos.com/f/faq.php?faq=vb_faq

.

Eh? Texten som jag citerade är taget från en nålad tråd med regler på ett av Bukes forum;) Inget som jag har hittat på. Eftersom jag har sett ett antal trådar med otillåtna bilder raderats inne på hästforumen så är det ganska intressant att liknande bilder är tillåtna när de inte visar på hästutrustning. När folk lägger in bilder från Hööks katalog så tas bilderna bort men inte när det är bilder som föreställer annat?

Jag tvivlar även på att t ex HM ser sina lågupplösta produktbilder som skyddade, jag tror tvärtom att de uppskattar att få sina produktbilder spridda. Se till exempel till de stora modebloggarna. Jag har hittills inte läst om en enda bloggare som blivit stämd för att denne använt HMs egna bilder när den skrivit om deras produkter. Och jag är nog även osäker på om majoriteten av produktbilderna faktiskt är skyddade - vad är verkshöjden i att fota en kjol, eller ett träns för den delen, mot vit bakgrund?

Alltså, jag tycker detta är högintressant. Att göra reklam för HM är alltså helt ok på Buke? Men inte att göra reklam för hästprodukter?

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 330
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 655
Senast: qitis
·
Fritid Jag liksom många andra har råkat ut för att photobucket numera vill ha pengar för att länka till sina egna bilder. Har nu efter klurande...
Svar
7
· Visningar
955
Senast: mandalaki
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 725
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar