Bilder från idag på körkursen

gadriel

Trådstartare
Idga var sista gången på inkörningkursen men vi har skrivit upp oss till våren också för fortsättning.

Idag körde vi däck för andra gången och det gick jättebra, även tömkörningen börjar lossna ordentligt. Tyvärr är hon ju i riktig trotsålder så ena sekunden går hon så himla fint och andra är hon helt okoncentrerad.

Vi försökte också med skaklar och ena sidan gick toppen och andra gick bra först men sen fick hon spelet men ingen kom till skada och även om det är tråkigt när sånt händer så var vi på rätt plats när det hände. Nu blir det till att öva mer på det hon kan och med rep runt benen och grejer mot kroppen så hon är mer mogen nästa gång.

Jag är iaf jättenöjd att vi kommit så här långt och ska fortsätta med lite tömkörning och däck hemma och sen får hon vila så blir det nya tag till våren.

dack1.jpg

dack2.jpg

dack3.jpg

Sv: Bilder från idag på körkursen

mycket fin häst, håller tummarna för att hon blir en supertrevlig körhäst. mvh hanna

mycket fin häst, håller tummarna för att hon blir en supertrevlig körhäst. mvh hanna

Tack så mycket :) Jag hoppas det också, hon är egentligen en väldigt lugn häst men sista tiden har det varit lite upp och ner med allt, men man var väl ingen ängel själv när man var tonåring iof :angel:

Fin häst du har, men varför ska hon vila från körningen ända till våren? Låt henne smälta det här en månad och knalla sen på och dra däck med linor och svängel. Så blir åtminstonde det momentet befäst ordentligt innan nästa kurs.
Min erfarenhet av att få en bra häst är att det tar tid lång tid och varje nytt moment ska mogna in i hästen, innan man börjar med nästa.

Personligen så börjar aldrig fundera över skaklar efter 2 gånger med däck bakom.

Ett litet tips att pyssla med under vintern, gå på promenad och dra med dig en "skakel" i den hand du inte håller i hästen.

Sen kan du ju tömköra också och ha en vän som går vid sidan och drar en "skakel". Garanterat riskfritt men gör att din häst är mycket mer säker och mogen till nästa kurs.

Fin häst du har, men varför ska hon vila från körningen ända till våren? Låt henne smälta det här en månad och knalla sen på och dra däck med linor och svängel. Så blir åtminstonde det momentet befäst ordentligt innan nästa kurs.
Min erfarenhet av att få en bra häst är att det tar tid lång tid och varje nytt moment ska mogna in i hästen, innan man börjar med nästa.

Personligen så börjar aldrig fundera över skaklar efter 2 gånger med däck bakom.

Mmm, man kanske inte behöver ha så långt uppehåll så länge man gör det hon redan kan, är bara rädd att det blri för mycket men som du säger, befäster man det hon redan kan så blir det ju inget nytt heller.
Tack för tipset med skakeln, hade jag inte tänkt på däremot har jag och sambon släpat diverse andra skramlande grejer när vi tömkört men skaklar har vi inte haft med.

Ska flytta henen till grannen nu och där finsn mycket folk som kan hjälpa mig med däckkörning så det komerm nog bli jättebra så är hon nog redo för nästa steg när kursen börjar igen.

Ser tevligt ut! Hur gammal är hästen? Håller på att börja tlömköra min 3 åring, är kul, men som du säger känns det som de trotsar ibland. Man kan bli lite galen på dem, men de är ju bara bebisar!

Va roligt! Hon ser jättefin ut! Va inte orolig för att hon trotsar ibland, det är ju mkt nytt och hon ÄR i bus- och trotsåldern. Så är det bara :smirk:.

Herregud, tänk på mig då som har en 10-årig herre som beter sig som en nyss inkjörd treåring ibland. Mindre kul...:crazy:
Fast det handlar väl hela tiden om att blir det för mkt nytt på en gång, så blir det för mycket för vilken häst som helst, oavsett ålder. Min herre har ju bara körts med rockard innan och satts för på trav-vis (dvs skaklarna över) samt är i inkörd på travets sätt (inga släpor och linor o sånt). Vi har nu under mindre än ett års tid både dragit släpor och harv, haft han framför fyrhjulsvagn själv och kört i par med han.

Från att ha varit en hästen ingen hunnit med riktigt under hela sitt 10-åriga liv har han blivit en vältränad kille som gått på långtur i tre dagar körd i par! Det har kanske blivit lite mkt, jag vet inte. Hur som helst är han pigg, testar och busar MKT :devil:. Men ändå värdlen underbaraste :love:

Jag tror din skrutta kommer bli jättebra, ta det lugn bara. Jag håller även med övriga talare, att du borde träna och befästa det hon redan kan under vintern.

kram/Maria

Ser tevligt ut! Hur gammal är hästen? Håller på att börja tlömköra min 3 åring, är kul, men som du säger känns det som de trotsar ibland. Man kan bli lite galen på dem, men de är ju bara bebisar!

Hon är 3,5 år, ja precis, hon ska ju kela med alal på krusen med, så fort man går förbi någon så tror hon dom står där endast för att klia och gosa med henen och glömmer helt bort vad det va hon skulel göra ;)
Tur de är så söta mellan trotsen så man ändå tycker så mycket om dom ;):love:

Va roligt! Hon ser jättefin ut! Va inte orolig för att hon trotsar ibland, det är ju mkt nytt och hon ÄR i bus- och trotsåldern. Så är det bara :smirk:.

Herregud, tänk på mig då som har en 10-årig herre som beter sig som en nyss inkjörd treåring ibland. Mindre kul...:crazy:
Fast det handlar väl hela tiden om att blir det för mkt nytt på en gång, så blir det för mycket för vilken häst som helst, oavsett ålder. Min herre har ju bara körts med rockard innan och satts för på trav-vis (dvs skaklarna över) samt är i inkörd på travets sätt (inga släpor och linor o sånt). Vi har nu under mindre än ett års tid både dragit släpor och harv, haft han framför fyrhjulsvagn själv och kört i par med han.

Från att ha varit en hästen ingen hunnit med riktigt under hela sitt 10-åriga liv har han blivit en vältränad kille som gått på långtur i tre dagar körd i par! Det har kanske blivit lite mkt, jag vet inte. Hur som helst är han pigg, testar och busar MKT :devil:. Men ändå värdlen underbaraste :love:

Jag tror din skrutta kommer bli jättebra, ta det lugn bara. Jag håller även med övriga talare, att du borde träna och befästa det hon redan kan under vintern.

kram/Maria

Ja då har ni också ltie att jobab på men det låter som ni gjort ett enormt bra jobb redan ju :) Kanske du vill följa med ut på tipsrunda hos mig i vår, om det nu blir jag som håller i den men jag har lagt det som förslag iaf ;)

Sen är ju nordsvenskar nordsvenskar också, de ska ju vara envisa på gott och ont :crazy:;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 951
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka