Bilder, copyright mm..

the_connemara

Trådstartare
Någon som har lite koll på detta? Har absolut ingen aning vad man får och inte får göra.. Lite ex:

Får man spara bilder på sin dator från sdior på nätet? Om det står ex copyright o ett namn, måste man fråga för att ta hem den då? Eller är det om man ska kommentera bilden i ngt sammanhang/ha med i arbete/på egen hemsida lr likande? Får man länka till bilder ist då eller?

:confused:
 
Du får använda bilderna till privat bruk. Däremot får du inte lägga ut på din egen sida eller mångfaldiga den och sälja.
tror det är så iaf..
 
Hoppas verkligen man får använda dem själv.

Men vad händer om ngn annan har tagit copyrightskyddade bilder och lagt ut på sin sida som icke copyright och jag 'tar' dem?
 
Copyright bilder ska man ALLTID fråga om lov om du ska visa upp dom på nätet eller använda dom i skolarbete. Men ska du bara ha dom hemma är det ok!
Om du har hittat en bild som någon har stulit, fast du inte vet om det så är det bara att hoppas att ägaren till bilden inte blir galen :D
 
om det är jag som knääpt bilden å den dyker upp nånstans utan att ja vet om de å inte vill ha den utlagd kan man anmäla den som lagt ut den då?? hej föresten .. allt bra med marsvinet ute i hofors skogen :D
 
Alltså ALLA bilder är copyrightskyddade rätt om det inte står på dom. Vill bara förtydliga detta!

Om ngn tog en bild jag tecknat och la på sin sida skulle jag kunna stämma den personen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
2 090
Senast: Hermelin
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 947
Senast: spinxx
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 883
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Härom dagen gick jag till en blomsteraffär. Jag ville köpa något litet, fint och färgglatt som en present till en vän. Jag har en annan...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp