Bild på för raka haser efterlyses

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AK_GBG
  • Startdatum Startdatum
Sv: Bild på för raka haser efterlyses

vanligt är det inte.
har dock sett några stycken.
men knappast vanligt, det är inget positivt med en björnfotad häst..

inget kul när de trampar igenom :crazy:

Okej, jo jag har också sett några st, ganska många. Fast det är väl kanske lätt att förknippa med veka kotor?

kan det nog vara.
men som sagt inte spc vanligt.

vi har två av trettio som är björnfotade, den ena lindrigare och hon trampar inte längre igenom. den andra är även rakhasig.

Nja, han hade ganska långa, veka kotor men det kanske är det som kallas björnfot? ( har dålig koll känner jag:D)

jo, det ser ut precis som han är björnfotad, om du jämför med ameos bild.
han trampar igenom, dvs veka kotor.

Jag red ett sto som var extremt rakhasig e Ganesco, hon gick 150 hoppning, svår fälttävlan plus Msv dressyr (placerad Msv i alla grenar) gick sen som juniorhäst några år, blev lite knackig i 14-årsåldern pga hovbroskförbening(mycket grav) har sen hafr 3-4 föl och är nu 20 år. Hade inte tvekat om hästen är bra f ö

Fast just hovbrosksförbening är förmodligen betydligt värre att avla på, då det finns en stark genetisk faktor där.

Hur gammal är hästen? Hur har den fungerat fram till nu? Vad säger veterinären vid besiktning? Vad ska du använda den till? Vilket pris ligger den på? Detta är frågor som är viktigare än att stirra på raka hasor eller veka kotor. Ska man motionsrida för skojs skull anser jag att temperamentet på hästen är det absolut viktigaste, förutom att den är frisk förstås. Är man en mer satsande ryttare ska man tänka på att hästen ska hålla för hårdare träning och tävling och då måste man ställa större krav på korrekt exteriör. Så tänk efter passar denna individ för det jag vill ha ut av den?

*kl*

Jag har inte så positiva erfarenheter av rakhasighet hos araber. De flesta araber med spatt som jag träffat på har varit just rakhasiga (och ofta haft ett rakt/dåligt vinklat kors dessutom).

Här är en häst med väldigt raka haser, kombinerat med björnfot.
Just denna bild är klippt från en exteriörbild på en häst, som jag starkt rekommenderade en annan bukefalist att inte köpa - enbart utifrån vad denna bild visar.
bjornfotorakhas.jpg

Ser exakt ut som den hästen jag har fått hem...

*kl* finns det några för/nackdelar emd rakhasiga hästar och med krokhasiga hästar ? Vad är generellt bäst ?

Jag skulle välja en rakhasig framför den andra, under förutsättning att båda är friska såklart.

När en häst med raka haser samlar sig fungerar det helt ok, medans en med mycket vinkel i hasen nästan blir "vek" i samling.

Vetenskapligt har jag inga belägg för detta... Har haft ett par med lite rakare haser och de har hållt sig friska och krya till skillnad från den som inte hade det...

okej, jag jag har för mej att rakhasigt skulle var bättre, tror jag har läst någon stans att de som är krokhasiga har större risk att få spatt. (om det nu är så )

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 014
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 266
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka