Bild på för raka haser efterlyses

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AK_GBG
  • Startdatum Startdatum
A

AK_GBG

Är det någon som har bild på en häst med raka haser... så raka att man skall fundera lite extra innan man köper hästen

Sv: Bild på för raka haser efterlyses

Här är en häst med väldigt raka haser, kombinerat med björnfot.
Just denna bild är klippt från en exteriörbild på en häst, som jag starkt rekommenderade en annan bukefalist att inte köpa - enbart utifrån vad denna bild visar.
bjornfotorakhas.jpg

För raka haser? För vad och när? Bara uppställd?
Har du full rörlighet i haserna eller är de stela när du böjer?
Du ska kunna få upp kotan till ca 1 dm från knäet (på ridhäst).

Hur rör sig hästen? Kan den samla sig eller är den rak i haserna när den rör sig också?

kl

Jag tycker man ser väldigt många travare som har likadan kotställning som hästen på bilden. Är det vanligt?

Travare med björnfot? Vanligt? Naaee..däremot så är det inte helt fel med rakhasiga hästar ( men ameos bild är ju ganska extrem) med raka haser får man ett längre baksteg

Nu är det här inte i närheten av din bild, men visst är den här hästens haser åt det rakare hållet?

22371621.jpg

Min ena åring är lite rakhasig tycker jag, det syns inte så bra på denna bilden kanske:

maj2008181.jpg

...men för att svara på din fråga; Nej, jag skulle inte låta bli att köpa en sån häst. I kombination med annat kan man förstås tveka (som i Ameos fall men den var ju mer extrem).

Det här tycker jag är lite raka haser men inget man ska bli mörkrädd för:)

Jag var på en föreläsning som Bo Tibblin hade där man pratade om hästens extriör och hur det påverkar arbetet. Då sa han att rakhasiga hästar nästan aldrig har svårigheter iarbetet. Det är mest "en gammal" skröna. Så det ska man inte stirra sig blind på...
Hade själv ett något rakhasigt sto och hennes största och bästa egenskap var just vilket påskjut hon hade i bakkärran....:banana:

Försök att hitta en uppställd bild på hingsten Gaspari 340. Han var rakhasig men gick trots det svår internationell dressyr och var mycket framgångsrik som fadershingst med många avkommor på samma nivå som honom själv.

Jag tycker inte heller att man ska stirra sig blind på hasvinkeln utan man måste se till hela hästen. Sen finns det förstås extremfall som på ameos bild.

Jag red ett sto som var extremt rakhasig e Ganesco, hon gick 150 hoppning, svår fälttävlan plus Msv dressyr (placerad Msv i alla grenar) gick sen som juniorhäst några år, blev lite knackig i 14-årsåldern pga hovbroskförbening(mycket grav) har sen hafr 3-4 föl och är nu 20 år. Hade inte tvekat om hästen är bra f ö

kompisen har ett tyskt sto,e:Calypso I. som är väldigt rak i haserna,och vek i kororna,blev avrådda att betäcka henne i år igen pga vekheten,är 17 år nu. Men, hon lämnar jättefina avkommor,alla korrekta och fina.
Det är en liten chanstagning att avla,men som sagt,det ska inte vara en så stor nackdel.

kl

Jag tycker man ser väldigt många travare som har likadan kotställning som hästen på bilden. Är det vanligt?

vanligt är det inte.
har dock sett några stycken.
men knappast vanligt, det är inget positivt med en björnfotad häst..

inget kul när de trampar igenom :crazy:

Här är en häst med väldigt raka haser, kombinerat med björnfot.
Just denna bild är klippt från en exteriörbild på en häst, som jag starkt rekommenderade en annan bukefalist att inte köpa - enbart utifrån vad denna bild visar.
bjornfotorakhas.jpg

exakt sådär ser en i stallet ut. blev helt till mig första gången jag såg honom, hade aldrig sett så raka haser.. han hade kanske tom mer raka haser än den på bilden.. (och björnfotad på det också)

En rak hasig hast är inget man söka efter men som redan påpekat inget att kassera.
Dessa skrit o trav kan vara lite stötig medan det finns för lita flex i knäet (mindre slitage) men gallopen kan vara rätt finn.

Kan inte se riktig på bilden om hasten är bjorn fot.
Arizona

IMG_0802-1.jpg

Väldigt rakhasig häst, han fick problem med bakknäna antagligen pga av det. Hans haser blev rakare med åren, var inte fullt så extremt när han var yngre.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 014
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 265
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka