Bild på en blodmask!

Sv: Bild på en blodmask!

Har ingen scanner så jag kan få in bilder på datorn tyvärr, men jag kan försöka förmedla det som står i min bok. Blodmaskar är utan tvekan de vanligaste tarmparasiterna hos hästen. Man brukar tala om stora och små blodmaskar. Den fullvuxna stora blodmasken är oftast synlig för ögat, den blir 1-5 cm lång och har en grå-röd färg. I grovtarmen suger den fullvuxna parasiten mycket näring från hästen och riklig förekomst av masken ger lätt avmagring och blodbrist. De största skadorna orsakas av de vandrande larverna och redan efter 3 dagar kan symptomen synas. Efter ca 3 veckor når larverna krösrotskärlet och orsakar där pålagringar så blodproppar bildas. Symptomen på detta är som ett svårt, långvarigt, ofta återkommande kolikanfall.

De små blodmaskarna är inte över 1mm och lever i hästens grovtarm. Hoppas att denna info var till någon hjälp;)
 
Sv: Bild på en blodmask!

De små blodmaskarna är inte över 1mm

Tjocka, menar du då?
Längden är väl någonstans runt 10 mm tyckte jag mig se, det kom ut en hel del när jag avmaskade min 2-åring. Hon hade 2000 EPG, och även Stora bblodmasken...:eek:
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
828
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 943
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp