BILD!! Kan nån förklara för mig vad detta är?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare ramada
  • Startdatum Startdatum
R

ramada

Hej!
Nog för att jag inte har en aktiv travare men tänkte att ni på travforumet kanske är bäst lämpade att svara på detta. På bilden jag lagt in har jag markerat ett område strax bakom armbågen där det blir som två "bullar" en på var sida om bröstbenet??:crazy: om det heter så.
Han går nu dessutom bara som ridhäst och hobbykörs bara.
Syns en aningen på bilden men idag såg jag att de var ännu mer framträdande nästan som två jättesvullna muskler där, någon som vet varför dessa kommer fram? Vet att före detta ägaren till hästen nån gång nämnt nåt om att dessa "bullar framträder på travhästar som ligger i hårdträning och ställs av för hastigt utan att trappa ner på träningen successivt, ligger det nåt i det?:confused:
Tacksam för alla svar som ni kan ge mig!

Sv: BILD!! Kan nån förklara för mig vad detta är?

Jag tror att det är bröstmusklerna han syftar på (pectoralis på latin) de går som två "bananer" på var sin sida om bröstbenet och smalnar av och slutar ungefär mitt på buken.

Om de är smalare där man spänner gjorden kan man nästan ge sig på att hästen har spänningar där. Men det är lätt tt komma till rätta med genom att stretcha frambenet framåt. :idea:

Okej, nu när jag kom upp idag så var typ hela bananen svullen kan man säga på var sin sida under buken, börjar bli lite orolig.
Han svullnade upp där på lördagen efter en långritt på fredagen, red inget på lördagen. Var på kurs med honom i söndags och red ett havltimmespass, var noga med att inte spänna gjorden så hårt eftersom att han fortfarande var lite svullen men nu är han ännu mer svullen än i lördags då kunde man säga att bara "främre" delen av bananen var svullen men nu är hela svullen....:confused:
Dum fråga? Ödem vad är det?:(

Var upp idag och kollade läget igen och nu börjar svullnaden att lägga sig, funderar om detta "bara" var ett ödem ändå då det är på väg att försvinna igen.:confused:

Var det "svampigt"? Ödem brukar bli som "påsar". Sök på ödem på avel så tror jag dt finns bilder på stom som fått ödem framför juvret vilket är rätt vanligt.

Men om det var över hela "bananen" är det knappast troligt att det var ödem.

Var det "svampigt"? Ödem brukar bli som "påsar". Sök på ödem på avel så tror jag dt finns bilder på stom som fått ödem framför juvret vilket är rätt vanligt.

Men om det var över hela "bananen" är det knappast troligt att det var ödem.

Först var det mindre området ganska fast och "kändes svullet", sedan när hela "bananen" var svullen var även hela den muskeln fast men nu när det börjar gå ner då har området längst fram blivit påsigt ungefär som det innanför försvunnit snabbare än huden går tillbaka liksom, hoppas nån förstår hur jag menar...:crazy:
Men det verkar bli bättre för var dag som går, hade jag tänkt på det hade jag tagit kort så hade ni fått se hur stor svullnaden verkligen var....:eek:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka