Bild i häst för alla - blodig runt munnen?

Sv: Bild i häst för alla - blodig runt munnen?

hehe jag tror du misstolkade mitt inlägg lite. Det var ingen förfasning, utan jag klargjorde ju faktiskt att jag vet att inte munnen är skadad på hästen utan att den bitit sig eller klämt sig i tungan. Även om det sticker mig i ögonen lite med en blodig hästmule var det inget inlägg menat som kritik mot travsporten;).

Jag gillar trav och travhästar. Förra medryttarhästen och nya kallblodstösen har ju tränats som treåringar och därefter satt nya fina travare till världen:love:. Köra är bland det roligaste som finns efter en stark travhäst som dundrar fram.

Det var såklart inte ditt inlägg jag riktade mig emot! utan TS. ditt inlägg var helt ok!:bow:

Hej, håller med om att det faktist är så att "ridhästfolk" ofta gnäller på "travfolk" och tvärsom och att det tyder på dålig instikt i varandras inriktningar är ett faktum. Jag är en av dom som har fastnat i mitten. Tävlar dressyr och har två travhästar. Man får höra mycket snack från båda hållen om hur "dåliga" dom andra är på hästhållning.

nu får ni väl ge er............
ingen i den här tråden har gnällt på oss travfolk! TS hade bara en undran om det var blod runt hästens mun och isåfall varför!! en helt normal fråga, vilket jag också hade undrat om jag inte visste. dessutom har hon inte på något sätt misstrott de svar hon fått :crazy:

stog vid upploppet och såg denna häst, det var rätt blodigt när man såg det på nära håll. tycker fler borde reagera över sådana situationer. det gäller inte någon specifik inriktning, jag reagerar likadant över blodiga sporrmärken, hård hand+skarpa bett osv. känns som om travet inte ifrågasätts på samma sätt som andra hästsporter, man är inställd på att det ska gå lite hårt till, hästar dör då och då i lopp osv. sopas under mattan. är det inte bättre att följa upp situationer som utsätter hästarna för uppenbar skada om så bara för att visa att det är fel och oacceptabelt? är rädslan för stor att sporten ska förlora spelare om travets baksida lyfts fram i ljuset?
tycker dethär är en intressant fråga och vill gärna sätta igång en diskussion.

fast alltså.. de plötsliga dödsfallen har handlat om hjärtproblem och pulsådrar som spruckit.. (likt de fall bland fotbollsspelare) och det har ju inget med utrustning etc att göra, eller sporten. och en blodig mun beror i regel på att hästen bitit sig - inget mer med det.
och SKULLE det bero för att man varit i handen (vilket jag aldrig hört eller sett) så kan jag garantera dig att banveterinären kollar upp det.

stog vid upploppet och såg denna häst, det var rätt blodigt när man såg det på nära håll. tycker fler borde reagera över sådana situationer. det gäller inte någon specifik inriktning, jag reagerar likadant över blodiga sporrmärken, hård hand+skarpa bett osv. känns som om travet inte ifrågasätts på samma sätt som andra hästsporter, man är inställd på att det ska gå lite hårt till, hästar dör då och då i lopp osv. sopas under mattan. är det inte bättre att följa upp situationer som utsätter hästarna för uppenbar skada om så bara för att visa att det är fel och oacceptabelt? är rädslan för stor att sporten ska förlora spelare om travets baksida lyfts fram i ljuset?

Varför tror du inte att man följer upp dödsfallen? Varifrån har du fått den informationen?

+ att jag inte tycker du kan jämföra att travhästarna blöder i munnen (vilket beror på att de bitit sig) med hårda händer och sår av sporrar..

men herregud..... :eek:

Min erfarenhet är att travet ifrågasätts avsevärt mer än andra hästsporter eftersom det finns pengar inom travet och det gör många människor lite misstänksamma.

Och det sopas alls inte under mattan om en häst far illa, tvärtom. Man utreder sådana fall grundligt och det är inte det minsta accepterat inom sporten.

Jag hoppas att inte detta är en ny trolltråd lik dem vi sett så många gånger tidigare?

JAg är helt och fast bergsäker på at Ts enbart ställde denna fråga för att hon undrade. sen att många hoppar på henne för det det är onödigt. om man inte har nån travis i närheten att fårga är det väl bättre att fråga här?
Hon undrade bara o det är väl bra?
Sen att andra kapar tråden det är inte lätt att stoppa.

Jag tror (läs säker) att hästarna blöder i munnen för den ligger på så hårt.
Jag har jobbat med travisar i över 15 år nu och det är enbart de hästar som pullar hårt eller som är heta som blöder.
gulan

Jag hoppas att inte detta är en ny trolltråd lik dem vi sett så många gånger tidigare?

Om du klickar på mitt namn här till vänster, och så i menyn du får upp väljer 'via alla användarens inlägg' eller vad det nu heter, så tror jag att d kan avskriva din trollteori ganska omedelbums =)

Min erfarenhet av trav sträcker sig till att jag kört ponnytrav på hobbynivå för sisådär 100 år sen, och för inte riktigt hundra år sen ägde en fd travare. Men thats it.

Men jag undrade alltså förutsättningslöst, eftersom jag hajade till för bilden. Det hade jag gjort oavsett disciplin för övrigt. Och undrade först om det VAR blod, och när det var det och några tyckte 'säkert bara bitit sig i tungan' om man kollade upp om det 'bara' är bitit sig i tungan, eller om det var något annat, exempelvis kuskens hand. TRavarna ligger ju på en hel del mer än man t ex har/vill ha i handen på en ridhäst. Samtidigt har jag inte ens under vilt dragande i tygalrna och sågande med bettet under sken på ridhäst lyckats få fram en blodsdroppe, så det kändes inte helt självklart heller.

och så uttryckte jag åsikten 'trist' som svar till det Djurjouren skrev att det kollas ibland men oftast ses det genom fingrarna med det. För jag tycker det är trist, på samma sätt som jag tycker det är trist när det inte reageras på betsling/bettanvända inom alla andra discipliner heller för den delen.

Så jag kan faktiskt inte se var jag 'hoppat på' travet, 'gnällt på' travet eller liknande?

Däremot, om en enkel, förutsättningslös undran möts med sådana här trådar kan jag ha en viss förståelse för att traven FÅR dåligt rykte..

Bra svar A W.-) Som du vet har jag ju travhästar själv. Blev också lite förvånad att en enkel fråga plötsligt tolkas som påhopp på travsporten. Tål inte sporten att vetgiriga undrar? Jag har mejlat dig f ö. Min gamla Fallon blev blodig runt munnen när hon låg på hårt. Inte kul alls, men inte heller mkt jag kunde göra åt det. Försökte köra med sidepull och det var en "nära-döden-upplevelse":-)

hästar dör då och då i lopp osv. sopas under mattan. är det inte bättre att följa upp situationer som utsätter hästarna för uppenbar skada om så bara för att visa att det är fel och oacceptabelt?

Fotbolls- och hockeyspelaredör också "då och då" på plan, till synes utan anledning. Klart man följer upp fallen, vilken sport vi än talar om. Att såna här grejer händer är svårt att skydda sig mot, eftersom det ofta i de fallen handlar om brusten kroppspulsåder vilket är svårt att förutse och -när det väl skett- behandla. Det kan hända plötsligt trots att hästen/människan tränat på hög nivå i flera år. Det handlar inte om att hästen blivit "utsatt för uppenbar skada".

Om du klickar på mitt namn här till vänster, och så i menyn du får upp väljer 'via alla användarens inlägg' eller vad det nu heter, så tror jag att d kan avskriva din trollteori ganska omedelbums =)

Jag menade att ställa trollfrågan till Norpan och borde kanske ha skrivit trollinlägg istället för trolltråd.

Ibland så drar kuskarna väldigt hårt i tömmarna och då skadar sig hästen lite i munnen eller så biter den sig i tungan. Jag har praot i ett travstall på åby och har varit med om detta.

nu får ni väl ge er............
ingen i den här tråden har gnällt på oss travfolk! TS hade bara en undran om det var blod runt hästens mun och isåfall varför!! en helt normal fråga, vilket jag också hade undrat om jag inte visste. dessutom har hon inte på något sätt misstrott de svar hon fått :crazy:

Har jag gnällt på travfolk?? jag är ju en själv

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka