Bild i häst för alla - blodig runt munnen?

Alexandra_W

Trådstartare
Bara måste fråga, fick den där hästtidningen 'Häst för alla' och bläddrade igenom den. Stod lite om trav med, bland annat om Elitloppet, och att Moe Odin för tredje gången i rad besegrat Järvsöfaks. Och så var/är det en bild på Moe Odin. Och det ser iaf ut som han har blött ur munnen, och att skummet kring bettet/munnen är blodigt? Är det det, eller är det något annat (isf vad *nyfiken*) som gett det 'blodfärgade' skummet?

Sv: Bild i häst för alla - blodig runt munnen?

min häst kan se ut så i munnen efter att jag ridit i skogen och hon gått runt och ätit på kvistar :o
men att hästen ätit på kvistar i samband med ett travlopp, verkar lite konstigt.

Har inte tidningen (finns knappt att få tag på här uppe :mad: ) så kan tyvär inte kolla.

Ja , de är blod runt munnen ..

Jo, mina kan blir 'färgade' runt munnen och färgat skum (inte så blodfärgat som på bilden, men som lite mer torkat rödbrunt blod i färgen) när de käkat sina örtgodisar med bett i munnen. Men kände slite udda att det skulle vara det, spec som det färgade skummet stänkt upp på nosen med. Men just för att det ju finns grejer som kan färga var jag nyfiken på om det var/är blodigt, eller något annat och isf vad.

ja det var blod, var där själv och såg det.. såklart ser det lite läskigt ut, men ingen fara, han hade bara bitit sig lite i tungan antar jag :) det händer ibland.

min häst kan se ut så i munnen efter att jag ridit i skogen och hon gått runt och ätit på kvistar :o
men att hästen ätit på kvistar i samband med ett travlopp, verkar lite konstigt.

haha nej, inga kvistar i samband med loppet, då skulle jag undra vart hästen hållt hus, inte på banan iaf :p

ja det var blod, var där själv och såg det.. såklart ser det lite läskigt ut, men ingen fara, han hade bara bitit sig lite i tungan antar jag :) det händer ibland.

Okej (såg att även en annan bekräftat att det var blod), men kollas det upp av arrangörerna/banveterinären eller liknande efter loppet varför hästen blött ur munnen? Kan ju precis som du sa ha råkat bita sig själv, men det kan ju också varit 'kusken som höll i bettets' fel? Eller är det sånt man anser 'bara händer' att en häst t ex pullar för hårt och blöder ur munnen??

Ja tyvärr är det så inom travet, det är sånt som händer....
Blöder det riktigt mkt så kan nån reagera ibland men lite blodblandat skum brukar man titta mellan fingrarna på.

ofta händer det när man har tungband o man råkar sätta det för långt bak så tungan dras fram.
min har gjort det en gång o fick ett rejält jack men sen kollar jag noga hur tungan ligger när bandet sitter på

Det beror på vem som är banveterinär. Vissa kollar noga, vissa kollar inte om det inte forsar blod.

Jag såg okså detta i tidingen, såg rätt otrevligt ut!

*kl*
det är då inte bara i travet som hästar blöder ur munnen, som nån sa så är det väldigt vanligt om hästar går och tar sig en kvist när man är ute och rider tex. Det har hänt flera gånger hemma hos mig, och det behöver bara bli ett yttepyttesår för att det ska komma lite blod.
Vi har väl alla bitit oss lite i läppen utan att det varit någon fara iaf? :)

Skulle det däremot bero på att kusken inte hanterat sit. rätt eller att bettet är för skarpt så tror jag nog att det är vanligare på ridsida där det finns ännu skarpare bett att ta till....

Jag trodde nästan nån skulle nämna nåt om detta. Men jag trodde att nån skulle säga det om den som vann elitloppet. För han var verkligen blodig i munnen. Det är ganska vanligt på travhästarna. Som nån skrev kunde det bero på tungebandet och så råkar en del hästar bita sig i tungan eller någon annan stans oxå. Det är ingen fara och hästen är inte sjuk på något sett. Det händer säkerligen inte varje gång.
Det ser rätt räligt ut men de är inte så farligt.

Okej (såg att även en annan bekräftat att det var blod), men kollas det upp av arrangörerna/banveterinären eller liknande efter loppet varför hästen blött ur munnen? Kan ju precis som du sa ha råkat bita sig själv, men det kan ju också varit 'kusken som höll i bettets' fel? Eller är det sånt man anser 'bara händer' att en häst t ex pullar för hårt och blöder ur munnen??

näe, jag tror inte chansen är stor att hästen börjar blöda för att "kusken håller för hårt i bettet".. för den mesta kontakten de har med hästarna är ju just i munnen, och många travare är mer känsliga än vad man tror och det är oftast inte så att man kan dra så mkt att det börjar blöda..

Det blöder faktiskt ganska ofta ur munnen på travhästar efter ett lopp. Det är oftast att de klämt eller bitit sig i tungan. Även fast jag skulle bli orolig om min häst såg ut så i munnen är de alltså inte allvarligt skadade. Det är alltså inte mungipor eller laner eller något som är trasigt i munnen. Men jag skulle som sagt inte vilja att min häst såg ut så i munnen efter träning eller ridning.

Vad trist det är att människor som inte håller på med trav nästan alltid är inne på TRAV för att klaga,gnälla och förfasa sig över hur otäcka och råa travfolk är! Det tyder på en stor brist i insikt om travträning och tävling!
Det är däremot trevligt med frågor eller konstruktiv kritik!
Det är väl självklart att INGEN önskar att hästen är blodig nånstans efter lopp eller träning men det händer ju både människor och djur som vågar ta i och röra på sig! eljest så må vi begynna med skrittrace:rofl:

fast alexandra w är ju ingen utav dessa som "klagar,gnäller och förfasar sig över hur otäcka och råa travfolk är! " :p
jag tyckte hon undrade på ett bra sätt, alla har vi rätt att vara nyfikna!

Hej, håller med om att det faktist är så att "ridhästfolk" ofta gnäller på "travfolk" och tvärsom och att det tyder på dålig instikt i varandras inriktningar är ett faktum. Jag är en av dom som har fastnat i mitten. Tävlar dressyr och har två travhästar. Man får höra mycket snack från båda hållen om hur "dåliga" dom andra är på hästhållning.

hehe jag tror du misstolkade mitt inlägg lite. Det var ingen förfasning, utan jag klargjorde ju faktiskt att jag vet att inte munnen är skadad på hästen utan att den bitit sig eller klämt sig i tungan. Även om det sticker mig i ögonen lite med en blodig hästmule var det inget inlägg menat som kritik mot travsporten;).

Jag gillar trav och travhästar. Förra medryttarhästen och nya kallblodstösen har ju tränats som treåringar och därefter satt nya fina travare till världen:love:. Köra är bland det roligaste som finns efter en stark travhäst som dundrar fram.

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka