Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De mätte batteriet på servicen och det står Byt batteri på lappen. Frågan är om det behövs eller om de tar i i onödan, de svävade lite när jag frågade.
Värdena är:
Volt 13,01
Uppmätt 398 EN(A)
Värde 470 EN(A)
Någon som kan dechiffrera?
Biltemas batterier är bra, och jag satsar lite extra där på ett med calcium-calcium eller calcium-silverteknologi för dom har jag bara bra erfarenheter av.Ett nytt batteri går på under en 1000-lapp på Biltema och det är inget fel på dem (bra garanti också). Jag chansar inte med ett batteri när det är på väg mot vinter.
Tack allihop! Det låter lugnt alltså. Här blir väl dessutom en vinter runt nollan, som vanligt
Då tar jag vägen om Biltema först!Säg inte så, du kanske får anledning att köra upp till Norrland och -40
Då tar jag vägen om Biltema först!
Jo, jag inser nog det. Men det låter ju inte som riktig högrisk än.Det är väldigt mycket roligare att byta ett batteri innan man borde ha gjort det igår.
He finns ena i Bolanche, Mora å Sundsvall så he kvitta vicka väg du ta
Tack allihop! Det låter lugnt alltså. Här blir väl dessutom en vinter runt nollan, som vanligt
Eh, nej, så länge batteriet orkar dra runt motorn så orkar det också ge tillräcklig gnista för att starta maskineriet.Fast om batteriet inte är helt hundra, så kan ju gnistan bli lite lidande i nästa fas ...
Var uppmärksam på underligheter.Tack allihop! Det låter lugnt alltså. Här blir väl dessutom en vinter runt nollan, som vanligt
Kylan som är på gång tar också hårt på batterierna, underhållsladda om den ofta står eller endast körs korta sträckor, brukar förlänga livet (batteriets alltså...)
Tack för bra svar!Spänningen säger tyvärr inte så mycket om kapacitet hos batteriet, endast om den skulle sjunka väldigt snabbt över några dagar utan belastning (eller laddning såklart).
CCA-värdet är ett mått av kallstartsström, "möjligheten att leverera kraft när det behövs". Nytt låg det nära 470 men nu sjunkit till under 400 vilket indikerar att något är på gång och byte rekommenderat för att slippa stå med kasst batteri när allt annat samtidigt är kaos (Murphys...ja ni vet)
Har också haft bra erfarenhet av Biltemas batteri men de får ibland dåliga batcher (precis som våra batterileverantörer tyvärr kan lyckas med också).
Kylan som är på gång tar också hårt på batterierna, underhållsladda om den ofta står eller endast körs korta sträckor, brukar förlänga livet (batteriets alltså...)
Med vänlig hälsning Thomas
Tack för bra svar!
Jag funderade på om det lite ledsna batteriet kunde bero på att jag mest kört korta sträckor eller inte alls i ett par månader
Verkstan vill ha 1500 för batteri + byte.