mandalaki
Trådstartare
Köp på Biltema punkt.
Hyfsade till ditt citat lite.
Det går inte att ladda upp det genom att köra långt då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Köp på Biltema punkt.
Hyfsade till ditt citat lite.
Det går inte att ladda upp det genom att köra långt då?
FöljdfrågaNej, har batteriet börjat bli dåligt kvittar det om man kör långsträckor. Problemet är då inte att ladda det utan att få det att hålla laddningen till nästa gång du ska köra.
Jag var tvungen att byta mitt i vintern på gammel-Saaben efter att ha blivit stående i -15 några gånger
Precis så är det.Var uppmärksam på underligheter.
Jag hade knepiga problem med bland annat startspärr på min Renault. Jagbagdomkollapå det när de gjorde något annat med bilen Jag trodde faktiskt inte på verkstaden när de påstod att det var batteriet det var fel på. det lät för osannolikt att batteriet klarade av att starta bilen men inte att få startspärren att funka. De bjussade på undersökningen eftersom jag inte var nöjd.
Jag provade själv med ett nytt batteri och fick skamset traska till verkstaden och betala ☺
Tack för förklaring! Jag är nu än mer tacksam för min nuvarande 240Precis så är det.
Ju nyare bil, desto mer saker går på elektronik.
Sakerna slutar att fungera på olika spänningar - viktiga saker för säkerhet och köring fungerar vid lägre spänningar (alltså med ett sämre batteri) än oviktiga saker. T.ex på min bil upptäcker jag ett dåligt batteri först på att den elektriska handbromsen inte vill samarbeta vid avfärd. Batteriet är ju ungefär lika dåligt då jag parkerar, men har under köringen blivit lite underhållsladdad, så att den går att slå till.
Se'n försvinner fler och fler elektroniska system som t.ex hissar och värme till rutor, innan det börjar bli jobbigt att starta fanstyget. I höjd med startsvårigheter börjar bilens dator rapportera diverse malfunctions på dess display. Vid den här nivån är det inte roligt längre.
Kan man alltså vänta tills något annat börjar lägga av innan man byter? Alltså, händer alltid andra problem innan den inte startar?Precis så är det.
Ju nyare bil, desto mer saker går på elektronik.
Sakerna slutar att fungera på olika spänningar - viktiga saker för säkerhet och köring fungerar vid lägre spänningar (alltså med ett sämre batteri) än oviktiga saker. T.ex på min bil upptäcker jag ett dåligt batteri först på att den elektriska handbromsen inte vill samarbeta vid avfärd. Batteriet är ju ungefär lika dåligt då jag parkerar, men har under köringen blivit lite underhållsladdad, så att den går att slå till.
Se'n försvinner fler och fler elektroniska system som t.ex hissar och värme till rutor, innan det börjar bli jobbigt att starta fanstyget. I höjd med startsvårigheter börjar bilens dator rapportera diverse malfunctions på dess display. Vid den här nivån är det inte roligt längre.
Det går inte att ladda upp det genom att köra långt då?
Nej, har batteriet börjat bli dåligt kvittar det om man kör långsträckor. Problemet är då inte att ladda det utan att få det att hålla laddningen till nästa gång du ska köra.
Följdfråga
Min bil kommer stå i10 dagar nu i kylan. Ska jag koppla bort den?
Det vågar jag inte säga utan att känna din bil.Kan man alltså vänta tills något annat börjar lägga av innan man byter? Alltså, händer alltid andra problem innan den inte startar?
Ja ... Jag får nog byta ändå. Tack!Det vågar jag inte säga utan att känna din bil.
Men ju mer elektronik du har, desto sannolikare är det att det är så.
Jag säger som @escodobe, var uppmärksam hur allt som går på ström beter sig.
Och det är alltid roligare att byta en grej kontrollerat än att bogseras till en verkstad en snögloppig lördag i februari.
Då tar jag vägen om Biltema först!
Och du tror alltså på fullt allvar att Biltema tillverkar egna batterier? Den skrönan går också om Biltemas oljor, dom har varken batterifabrik eller oljeraffinaderi. Deras oljor och batterier håller precis samma klass som märkesverkstädernas.just batterier ska man kanske inte köpa där.
Alla som haft en mobil med batteri som laddar ur vet att kvalitet på batterier varierar.
Och du tror alltså på fullt allvar att Biltema tillverkar egna batterier? Den skrönan går också om Biltemas oljor, dom har varken batterifabrik eller oljeraffinaderi. Deras oljor och batterier håller precis samma klass som märkesverkstädernas.
Grannen har entreprenadfirma, hans svärfar har grävmaskin, svärfadern förbannar Biltema och köper "original" och medans han bytt batterier 2 ggr på 3 år har inte grannen bytt ett enda i nånting. Märke = Biltema.Vi på jobbet säljer batterin .Sålde ett lågpris förut och en del av dom funkade bra och större delen inte .Det var enorm skillnad på kvalite och vi fick många reklamationer så nu har vi gått över till ett dyrare märke och det är stor skillnad på att nu får vi inte in några rek på det nya märket ! Så man får nog vad man betalar för !
Jag har tvåÄr det ingen mer än jag som har en enkel batteriladdare som standarutrustning hemma?
När jag hade äldre bil och parkeringsplats med motorvärmarstolpe räckte det med att ladda en timme för att bileländet skulle sparka igång. Alternativt att jag använde laddaren som starthjälp. Bilen tjuvdrog ström med ojämna mellanrum och rätt som det var så var batteriet tomt.
Kör man (som jag) korta sträcker till jobbet så mår batteriet emellanåt bra av att få laddning en natt eller så.
Jag medJag har två