Bilbarnstol

turbofling

Trådstartare
Vi ska köpa en bil snart och funderar i samma veva på att köpa en ny bilstol till Emilia. Babyskyddet hon har nu känns inte alls säkert, hon sitter bra där i men skulle vi krocka från sidan skulle babyskyddet fara iväg, det sitter inte alls stadigt i ngn av dom bilar vi provat det i.

Det finns väl egentligen två alternativ nu, vad tycker ni är bäst?

* Köpa ett nytt babyskydd (vi har tänkt att hon ska få syskon senare så det kan ju användas då också)

* Köpa en sån stol som är från 0mån- 4 år (finns väl ngr som är typ från 5mån också). Tittade bla på en Aktagraco duologic, den verkade bra men lite i dyraste laget. Tips på såna stolar? Vi kommer köpa den i Sverige isf eftersom det bara är babyskydden som är bakåtvända här, ska bara få sambon att förstå varför bakåtvänt är bäst.

Emilia blir 4 månader 8 juli, och väger ca 5,5 kg nu.

Sv: Bilbarnstol

Vore jag du skulle jag köpa en AG duo logic. Har också tittat på dem och tycker de verkar superbra. Man kan ju ta ur babyskyddet ur stolen och använda det i en annan bil också, så om ni skaffar ett syskon när lilltjejen är ett par år så kan ju hon sitta i stolen och syskonet i babyskyddet.
Stolen är ganska dyr, men jag tror den är värd det.

Här i sverige kan man leesa (stavning?) en sån stol via folksam. Sen får man den efter ett par år, så det tror jag att jag ska göra.

kan man ta ur babyskyddet och använda det separat, det fattade jag inte. Smart isf.
Ska kolla folksam

Vi hyr från If, Be Safe stolarna har de i olika paket och man får de levererade direkt från tillverkaren. Har man ingen försäkring hos if kostar det ca 102 kr i månaden. Beror ju på vilket paket man tar och hur länge man vill betala tillbaka.

Vet du om det går att använda babyskyddet samtidigt som ett äldre syskon kan sitta i bilstolen? för om allt går som planerat blir det syskon när Emilia är ungefär 2 år.

Jag antar det.
Som jag har förstått det så går babyskyddet att använda separat.

Jag skulle behålla babyskydd ett tag till. Vi bytte till stol när sonen var 6 månader och vi kände att det var för tidigt. De är så små och somnar så lätt. Det är lättare att klä på och sätta ned i skyddet och bära ut till bilen, eller bära in dem när de sover. Sitter de i fast stol blir det mycket krångligare.

Somnar lätt, säg det till Emilia :) Här krävs det övertalning för att hon ska sova på dagarna :)
Babyskydd är ju smidigt och vi hade inte funderat på något annat om det babyskydd hon har nu hade fungerat.

Men när vi är i Sverige i augusti ska vi åka och titta på AG dulogic, den verkar väldigt bra men frågan är om det är värt så mkt pengar.

Det som finns att köpa på Ellos. Det är billigt och vi funderade länge på om vi verkligen skulle köpa det, men det är ju godkänt så vi chansade. Hade dessutom rabatt så vi betalde bara 250kr för det, så det var värt att prova iaf.

Vet du om det går att använda babyskyddet samtidigt som ett äldre syskon kan sitta i bilstolen? för om allt går som planerat blir det syskon när Emilia är ungefär 2 år.

Vi har en Akta Graco. Vilken modell vet jag inte men den är från 0-9 kg eller nåt sånt. Det är en bas där man fäster själva stolen/babyskyddet. Stolen går sen att sätta fast utan själva basen i vilken bil som helst, men basen kan alltså inte användas att sitta i. Vet inte om det är likadant med den modellen du tittat på men jag skulle kunna tänka mig det. Alltså inte två stolar.

Jag tror det du har är ett vanligt babyskydd med bas. Den jag tittat på är en stol som kan användas från nydödd till 4 år (18kg), så det är en helt annan typ av stol.

Ok. Kan mycket väl vara så! Låter ju bra om det skulle vara så!

Edit: Kollade instruktionsfilm om DuoLogic och det verkar vara en bas där oxå. Själva sitsen går sen att justera beroende på barnets ålder. Hur som helst så verkar det vara en bra stol! Skönt att man kan ha den så länge.

Senast ändrad:

Vi har en Britax hi-way och är väldigt nöjda med den. Den är godkänd från 0-25 kg. Vi köpte den när William var nästan 7 månader och han trivdes mycket bättre i denna än i babyskyddet.

Liknande trådar

Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att reda ut vad det är för stol vi ska köpa till 3,5-åringen? Han sitter bakåtvänd i en Besafe izi plus (?)...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 965
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Precis som med barnvagnar så känner jag att det är rena djungeln gällande bilbarnstolar, så tänkte att vi kunde ha en tråd för detta...
2
Svar
36
· Visningar
4 218
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar